Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Hattmakaren; Uteliv är ofta dyrt. En hobby för medel- och höginkomsttagare. Det kan man bland annat observera på Kebnekaise fjällstation eller i Saltoluokta. Uteliv är inte sällan väldigt snofsigt.[/QUOTE sa:
Ja det har ju blivit en trendig prylbranch på gott och ont. En aktör som jobbat hårt för det är Fenix Outdoorgruppen som styr flertalet av de varumärken som finns i branchen.
Fick precis hem Fjällrävens senaste vinterkatalog och det är som vanligt den klassiska "storytelling" med historien som ska bygga upp varumärket i nutid. Det pratas i termer om "mervärde" hos företagsekonomer när en logga ska lyfta produkten över dess praktiska funktionalitet. Det här har funnits i deccenier inom exempelvis modebranschen eller sk. premiumprodukter. Numera finns det sedan många år även inom friluftssektorn.
Man kan tycka olika om det men visst finns en risk att vissa exkluderas från gemenskapen. Det här omfattar även organisationer som vars historia bygger på att göra det möjligt för även mindre bemedlade att lockas till friluftsliv. Idag erbjuder samma organisationer mer ekonomiskt lönsamma erbjudanden för organisationen själv.
Det är nya tider men för den som verkligen vill så visst tar man sig ut. Däremot så är det inte fel att lyfta frågan om friluftslivets "Stureplanifiering".
 
Märket kostar!!

Jag har roat mig med att ta hem ett antal ryggsäckar som jag tycker är mycket bra. Samma ryggsäckar finns att köpa med ett relativt välkänt märke på och då kostar dom 4 gånger importpriset. Visst skall företagen i branschen kunna göra en rimlig vinst och därigenom utveckla sin verksamhet men när marknadsföringen börjar kosta så mycket att priserna hamnar på den nivån då är det vårt val (som kunder) att bestämma om vi verkligen är villiga att betala så mycket.
 
Jag håller med till 100%.
Men lätt utrustning är ofta väldigt dyr. Ju lättare desto dyrare. T.ex. lätta och starka tält. Lätta och varma kläder. Lätta kängor. Kök och andra redskap i titan. Undantag finns, som t.ex. plastkåsor - och billiga knivar! Lätta EDC-knivar kan dock vara ohyggligt dyra.

Uteliv är ofta dyrt. En hobby för medel- och höginkomsttagare. Det kan man bland annat observera på Kebnekaise fjällstation eller i Saltoluokta. Uteliv är inte sällan väldigt snofsigt.

Nja vikt och pris korrelerar inte speciellt bra, vilket vilken lättpackare som helst kan intyga. Dyrt blir det väl först när någon nödvändigtvis måste köpa den lättaste versionen av något hen egentligen inte behöver ha med sig alls...

Men inte är uteliv dyrt, egentligen. Keb och Salto är inte riktigt representativt... det är ju som att påstå att det är dyrt att bada efter att ha observerat beachen i st tropez.
 
Det viktigaste som jag har knven till ute i skogen.
är att sitta ner och tälja till den ultimata tidsfördrivningspinnen.
Den brukar börja med att den ska bli något fint.
Slutar oftast som en tandpetare efter ett par timmar framför brasan.
 
@Hattmakaren
Nja, det var bara en reflektion att för många människor är det en viss *knivtyp* som kommer i tankarna när en säger "morakniv", och att denna inte nödvändigtvis har något med företaget Moraknivs produktion att göra.

Så djävla idealistiskt eller naivt var väl inte det? Det innefattade inte heller någon direkt värdering av Moraknivs nuvarande produktion, vilken jag faktiskt i mångt och mycket tycker är bra. Allt de producerar är dock inte "moraknivar". ;)
 
Ja det har ju blivit en trendig prylbranch på gott och ont. En aktör som jobbat hårt för det är Fenix Outdoorgruppen som styr flertalet av de varumärken som finns i branchen.
Fick precis hem Fjällrävens senaste vinterkatalog och det är som vanligt den klassiska "storytelling" med historien som ska bygga upp varumärket i nutid. Det pratas i termer om "mervärde" hos företagsekonomer när en logga ska lyfta produkten över dess praktiska funktionalitet. Det här har funnits i deccenier inom exempelvis modebranschen eller sk. premiumprodukter. Numera finns det sedan många år även inom friluftssektorn.
Man kan tycka olika om det men visst finns en risk att vissa exkluderas från gemenskapen. Det här omfattar även organisationer som vars historia bygger på att göra det möjligt för även mindre bemedlade att lockas till friluftsliv. Idag erbjuder samma organisationer mer ekonomiskt lönsamma erbjudanden för organisationen själv.
Det är nya tider men för den som verkligen vill så visst tar man sig ut. Däremot så är det inte fel att lyfta frågan om friluftslivets "Stureplanifiering".

Det där har jag aldrig fattat, att det skulle vara ett "problem" att det vid sidan om billiga märken också finns premiummärken?

Jag är relativt billigt klädd , typ en blandning av team Sportias egna märken , Itab , engelssons. Ett billigare Bergmans-tält, biltemakök, billigaste meindl från Intersport..

Inte berör det väl mig om det kommer nån och vandrar iklädd 1500kr Houdini-fleece,lundhagakängor för 3000kr en ofodrad 4000kr-jacka från klättermusen bärandes ett Hilleberg-tält för 9000kr?

Det påverkar väl inte "utelivet" i stort att vissa har dyrare grejer? Av de jag möter i skog och mark är variationen stor. Skulle påstå att majoriteten inte har de dyraste prylarna utan är som jag.
 
Jag håller med till 100%.
Men lätt utrustning är ofta väldigt dyr.

Som jag skrev så är det "lätt och billigt" som är min grej. Lätta grejer behöver inte vara dyra, det allra lättaste är nämligen det man inte tar med sig. Och det är helt gratis.

Jag har i många år använt ett tält som kostade 99 spänn på Rusta och en ryggsäck som kostade 149 även den från Rusta.

Tältet är ett litet blått 2-manna ryggåstält. Visst, inget för fjällvandring, men jag fjällvandrar inte särskilt ofta. Det väger under kilot inklusive tältstänger gjorda av VP-rör och pipen från ett par flaskor linsvätska som spets (istället för de i stål som följde med). Nackdelen med det tältet är bara sitthöjden.

Ryggsäcken är en 60-liters som väger under 1,3 kg. Enda anledningen till att jag köpt annan (betydligt dyrare) ryggsäck nu är att den där gamla Rusta-säcken efter 15 års tid började gå upp i sömmarna på en del ställen som är svåra att laga (tyget har repat upp sig vid infästningen av avbärarbätet så det blir glipa där).

Så lätt behöver inte alls vara dyrt. Det är tillverkarna av lätta grejer som försöker få folk att tro det, för vem köper nåt för 5000 när man kan hitta en lika lätt sak för en femhundring?
 
@Hattmakaren
Nja, det var bara en reflektion att för många människor är det en viss *knivtyp* som kommer i tankarna när en säger "morakniv", och att denna inte nödvändigtvis har något med företaget Moraknivs produktion att göra.

Så djävla idealistiskt eller naivt var väl inte det? Det innefattade inte heller någon direkt värdering av Moraknivs nuvarande produktion, vilken jag faktiskt i mångt och mycket tycker är bra. Allt de producerar är dock inte "moraknivar". ;)

Inte naivt, men idealistiskt och nostalgiskt. Inget fel i det, bortsett från att det är en utopi (precis som budskapet i Nozicks bok Anarki, Stat och Utopi eller Thomas Mores Utopia). D.v.s. verkligheten ser annorlunda ut än själva idén. Jag kan sympatisera med det - eftersom jag föredrar träskollor i björk och läderfodral, samt traditionellt hantverk. Men jag kan inte köpa att en kniv som tillverkas av Morakniv inte är en Morakniv. Det låter som en motsägelse.

Däremot kan man ha synpunkter på vart Morakniv är på väg. Min erfarenhet är att Morakniv oftast svarar klokt och kunnigt om man kontaktar dem. Det är för övrigt kunder som efterfrågat knivar av typ Garberg - d.v.s. fulltånge och rostfritt. Fällkniven F1 är väl främsta konkurrentprodukten till Garberg, samt EKA W12. Jag antar att kunder i USA påverkar Morakniv ganska mycket. T.ex. så samarbetar Morakniv med den amerikanske outdoorprofilen Dave Canterbury.
 
Senast ändrad:
Ja det har ju blivit en trendig prylbranch på gott och ont. En aktör som jobbat hårt för det är Fenix Outdoorgruppen som styr flertalet av de varumärken som finns i branschen.
...
Däremot så är det inte fel att lyfta frågan om friluftslivets "Stureplanifiering".

På 70-talet förknippades Fjällräven med vänstern.

Idag är det egentligen samma sak. Men postmodernismen innebär vänsterns utveckling till ett parti för nostalgiska höginkomsttagare, investerare och konsulter. Allting förkroppsligat på Stureplan, men i viss mån även på Söder i Stockholm.

Således är både Lundhags och Fjällräven premiummärken. Även Morakniv har numera knivar för 1000 kr (EKA är lustigt nog billigare med sina toppmodeller, men det beror på outsourcing), och Karesuandokniven - ja, här tänker man sig för både en och två gånger innan man faller till föga, om man inte har obegränsade resurser.
 
Däremot kan man ha synpunkter på vart Morakniv är på väg.

Morakniv är på precis rätt väg ur ett företagsstrategiskt perspektiv. De tar de beslut som är nödvändiga för att generera tillräckligt med vinst för att kunna behålla produktionen i Sverige. Jag beundrar dem verkligen för det, precis som jag beundrar Trangia och Woolpower (och suckar djupt när jag hör alla som springer och köper Icebreaker - gynna svensk teko i stället!).

Sedan har också jag synpunkter på en del av Moraknivs modeller, men om detta är lösningen - so be it!

Mats
 
Ryggsäcken är en 60-liters som väger under 1,3 kg. Enda anledningen till att jag köpt annan (betydligt dyrare) ryggsäck nu är att den där gamla Rusta-säcken efter 15 års tid började gå upp i sömmarna på en del ställen som är svåra att laga (tyget har repat upp sig vid infästningen av avbärarbätet så det blir glipa där).

Det som är billigt idag på Rusta är troligen sämre än vad det var för 15 år sedan. Produktionskedjan är kanske även tveksam, moraliskt sett.

Betalar vi dyrt innebär det inte alltid att pengarna går till stormrika ägare, utan det kan innebära rättvisa löner, kollektivavtal, etc.

Tillverkning i Sverige är ofta dyrt.
 
Morakniv är på precis rätt väg ur ett företagsstrategiskt perspektiv. De tar de beslut som är nödvändiga för att generera tillräckligt med vinst för att kunna behålla produktionen i Sverige. Jag beundrar dem verkligen för det, precis som jag beundrar Trangia och Woolpower (och suckar djupt när jag hör alla som springer och köper Icebreaker - gynna svensk teko i stället!).

Sedan har också jag synpunkter på en del av Moraknivs modeller, men om detta är lösningen - so be it!

Mats

Jag håller med till 100%. Inkl. att jag som kund kan kontakta Morakniv med mina synpunkter, vilket jag också gjort. De svarar alltid på ett trevligt sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.