Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Exakt var sträcker sig företaget utanför begreppet Morakniv?

I plasthandtagen?

Eller i kniven Pathfinder (som man alltså ska sluta tillverka - troligen p.g.a. vikande försäljningssiffror snarare än identitets- eller begreppskris), med förlängning i Garberg?

Den nya kniven Eldris: är den begreppsrelaterad eller hamnar den utanför?
Tja, detta anser ju inte jag är en "morakniv", men är dock en kniv från Morakniv:
brodkniv-rod-produkt-268x117.png
 
Hallå Boys. Jag var kanske den första i den här tråden som protesterade mot slarvig användning av begreppet morakniv. Har med intresse läst era inlägg. Tänker komma med ett inlägg till.

För oss som varit intresserade av knivar länge så har de klassiska tillverkarna av knivar från Mora hetat exempelvis KJ Eriksson eller Frosts eller Bröderna Jönsson. För några år sedan när de sista två företagen slog ihop sig ändrade dom namn till morakniv. Ett smart drag då de använde ett varumärke till varunamn. Det har jag egentligen inget emot eftersom jag önskar dem all lycka och tycker de gör riktigt bra knivar. Riktigt, riktigt bra knivar!!!
En av deras bra modeller har rött skaft av spolformigt trä. Den följer en lång tradition av allmogeknivar tillverkade i Dalarna Det är det som är morakniven.
Med tiden har väl detta utvecklats att gälla några snickarknivar också.
Det gäller inte scout knivar från Mora. Detta eftersom att dessa är scout knivar från Mora! Det gäller heller inte nya fantastiskt bra modeller som Mora 2000 Mora Eldris eller bushkraft kniven Garberg. Förvirringen blir ju bara eftersom företaget nu heter morakniv. Tyvärr lär väl begreppet gå förlorat med tid. Enligt mig är detta kulturell utarmning.

Jämför; den amerikanska tillverkaren western gör Bowieknivar. Jag antar att vi är överens om att En Bowiekniv Är en stor och lång kniv med clipblad och Parerskydd samt flera atribut som är typiska. om western bytte namn till Bowiekniv skulle det bli lika förvillande som i vårt exempel från Dalarna. Dock skulle inte alla deras knivmodeller för den skull bli bowieknivar.

Jag skulle kunna ge fler exempel men för den som inte fattat vid det här laget eller som bara inte tycker likadant vill jag bara säga att det gör inte er till sämre människor.
Tillhör ni däremot den gruppen som anser att en morakniv Är för svagt konstruerad för riktig användning i skog och mark vill jag bara säga: släpp tangentbordet och gå ut i skogen.

Bosse
 
Bilden nedan visar en kniv daterad till slutet av 700 talet hittad i Sverige.
Alla som hanterat gamla Moraknivar med röda trähantverk känner igen denna bladdesign.

Många miljoner människor har använt och godkänt denna bladdesign - och de var riktiga knivanvändare med stor erfarenhet av att hantera knivar.

2zjev5y.jpg


Detta är den bästa "överlevnadskniv" som finns eftersom den har överlevt i mer än 1300 år. Den är inte bra till någonting - men den duger till allt, precis vad en överlevnadskniv skall klara av :)

Den går inte att förbättra.

Thomas
 
finns inget behov av att ha så tjocka blad,

Behovet kan anses finnas om du a) ska hantera trä bortom den rena slöjd-dimensionen, b) har glömt/lämnat hemma/förlorat din yxa.

Flertalet knivtillverkare (som inte restlöst fokuserar på köksknivar) tillverkar överlevnadsknivar. Det är inte mycket som talar för att denna produktion är en ren plojgrej, avsedd att lura konsumenter. Som exempel har vi Garberg som Mora, enligt uppgift, tog fram p.g.a. efterfrågan.

Men visst, anser man att man inte har behov av en överlevnadskniv, så är det säker så - som ett personligt val. T.ex. om man har en yxa som man är väldigt fäst vid eller om man eldar med fossilt bränsle.
 
Citat från Morakniv, om "Classic 1" (à 119 kr): "Det här är den traditionella Morakniven i sin renaste form och har använts i generationer av snickare och slöjdare. Vi förstår varför och tycker att vår klassiska röda kniv fyller en praktisk såväl som estetisk funktion. En äkta Morakniv helt enkelt!"

Jfr Platon, Staten: Morakniven idé i "idévärlden", den ideala kniven vars ofullkomliga skuggor är det enda vi kan kan se i fenomenvärlden.

Notera dock att Classic 1 är en "utgående modell" hos Morakniv... Se: https://morakniv.se/produktkategori/knivar/utgaende-modeller/
 
Bilden nedan visar en kniv daterad till slutet av 700 talet hittad i Sverige.
Alla som hanterat gamla Moraknivar med röda trähantverk känner igen denna bladdesign.

Många miljoner människor har använt och godkänt denna bladdesign - och de var riktiga knivanvändare med stor erfarenhet av att hantera knivar.

2zjev5y.jpg


Detta är den bästa "överlevnadskniv" som finns eftersom den har överlevt i mer än 1300 år. Den är inte bra till någonting - men den duger till allt, precis vad en överlevnadskniv skall klara av :)

Den går inte att förbättra.

Thomas

Intressant!
Jag tycker mig notera skandinavisk slipning utan brynfas (eng. "secondary bevel").
 
Behovet kan anses finnas om du a) ska hantera trä bortom den rena slöjd-dimensionen, b) har glömt/lämnat hemma/förlorat din yxa.

Flertalet knivtillverkare (som inte restlöst fokuserar på köksknivar) tillverkar överlevnadsknivar. Det är inte mycket som talar för att denna produktion är en ren plojgrej, avsedd att lura konsumenter. Som exempel har vi Garberg som Mora, enligt uppgift, tog fram p.g.a. efterfrågan.

Men visst, anser man att man inte har behov av en överlevnadskniv, så är det säker så - som ett personligt val. T.ex. om man har en yxa som man är väldigt fäst vid eller om man eldar med fossilt bränsle.
Om du ska hantera stora mängder trä är det motorsåg/yxa/bågsåg som gäller, inte en "överlevnadskniv".

Ska en veda "på riktigt" så kan en yxa för all del vara användbar, men i det rörliga friluftslivet, omskrivet av allemansrätten som det är, är det ytterligt sällan nödvändigt, utan där handlar det ju snarare om torra grenar en kan finna på marken, och som inte är i större dimensioner än att en kan knäcka dem över knät. Och är de grövre än så är ju en makeld ett bra alternativ.
För att få flisor att tända med duger en "morakniv" (från valfri tillverkare).

Att en produkt tas "fram p.g.a. efterfrågan" innebär att det finns folk vill ha den, och det bestrider väl ingen i tråden, däremot är *nyttan* (utöver nöjet att äga denna vackra pryl) mer omdebatterad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.