Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Jag hade alla gånger hellre betalt 1000 kr för ett helt gaskök, än 25 kr för en pinne. Eller med andra ord bytt 40 sådana där pinnar mot ett kök. Herregud det finns ju tändmaterial gratis därute.
Dessutom är inte jämförelsen mellan pinnen och gasköket rätt, eller kan man steka korv på och koka kaffe i den där pinnen också?

Pinnen från Light my Fire är bra att ha om pinnarna därute är lite sura. Självklart är den bara till för att få fyr i det inledande skedet, särskilt från ett eldstål. Det är ju inte alltid snustorrt i skog och mark. När man samlar sina sura pinnar till ett vedkök kan den eldfängda pinnen därför vara bra att ha. När det väl brinner bra behövs den ej. Strax därefter kan du både steka korv och koka kaffe.

Gaskök innebär sponsring av Saudiarabien, Ryssland eller Norge, eller något annat besynnerligt land som har denna ändliga, fossila naturresurs. Även naturförstöring genom borrhål på havsbotten eller i på land.
 
Jag fick den för 25 kr - minns inte varifrån...
Lol, vilket kap :D.

Överlevnadskniv duger emellertid till flera uppgifter. Det är hela poängen med denna tråd.
Jo, det är väl bara det att du inte riktigt lyckats övertyga någon om att dessa uppgifter är viktiga för normalt friluftsliv ;).

Ang. Morakniv: jag beställde i desperation en "Classic 1" direkt från Mora, eftersom den föreföll vara en utgående artikel. Besked om leverans och att jag kunde hämta kniven meddelades enligt följande:

"Ditt paket från MORAKNIV CONCEPT STORE finns nu att hämta."

Läs det en gång till: MORAKNIV CONCEPT STORE! Morakniv säljer alltså koncept?
Jo, så är det nog.

Hellre 25 kr för en lättantändlig pinne än ett gaskök för 1000 kr...
Poängen med pinnen är att hjälpa dig att få fyr med eldstålet.
Använder man ett vedkök uppenbaras denna poäng i all sin tydlighet.

Easy to light even when wet.
All natural & environmentally-friendly.
Up to 80% resin content.
It is the resin (oil) that burns not the wood.
Burns with a hot flame compared to paper and paraffin.
Prova lite näver och en tändsticksask? Lite torrt näver är inte jobbigare att bära med än pinnen, och klart billigare. Du får dessutom många tändsticksaskar och plastpåsar för 160 spänn (tändstål light my fire) ;).

Nä, men seriöst, jag kan förstå glädjen i att sitta och knåpa med tändstål och "tjärstubbe på en tråd" med sin nya fina "överlevnadskniv", garanterad att hålla för umtielva saker du sannolikt aldrig kommer att göra, aningen sämre på att tälja småstickor än en normal mora för 70 spänn, men *känslan*... den kan inte värderas i pengar ;).

Om man inte värdesätter just detta, ser man dock mest bara en snubbe med en dyr pinne och en överdimensionerad kniv, men vad tusan, gör som du gillar att göra, du behöver inte övertyga nån annan :).
 
Prova lite näver och en tändsticksask? Lite torrt näver är inte jobbigare att bära med än pinnen, och klart billigare. Du får dessutom många tändsticksaskar och plastpåsar för 160 spänn (tändstål light my fire) ;).

Nä, men seriöst, jag kan förstå glädjen i att sitta och knåpa med tändstål och "tjärstubbe på en tråd" med sin nya fina "överlevnadskniv", garanterad att hålla för umtielva saker du sannolikt aldrig kommer att göra, aningen sämre på att tälja småstickor än en normal mora för 70 spänn, men *känslan*... den kan inte värderas i pengar ;).

Om man inte värdesätter just detta, ser man dock mest bara en snubbe med en dyr pinne och en överdimensionerad kniv, men vad tusan, gör som du gillar att göra, du behöver inte övertyga nån annan :).

25 kr är vad en glass kostar.

Näver är inte tillnärmelsevis lika eldfängt som pinnen från Light my Fire. Men visst, jag har alltid näver i packningen - och lite snustorr ved, för säkerhets skull. Även tändstickor.

Vet man hur man ska göra kan man få upp eld kvickt. Kör man med gas vet man överhuvudtaget inte hur det går till att göra upp en eld, eftersom det krävs träning för att riktigt veta det. Gas ger, grovt sett, noll överlevnadsträning.

Ska man splinta/spänta/"batonga" fungerar det sämre med en kniv för 60 kr från Mora (jag har testat). En kniv som Mora Kansbol eller Mora Black bör det minst vara, men allra helst en fulltånge, typ Mora Garberg, Fällkniven F1 eller Casström Woodsman. Eller så blir det en liten yxa och en Mora för 60 kr.

Svårare än så är det inte, ur mitt perspektiv - om man eldar med ved i vedkök (och inte enbart i magnifika påskbrasor).

Det är frivilligt att elda med gas eller använda vedkök. Det senare kräver dock lite mer av utrustning och erfarenhet - särskilt i högalpin miljö. Gas är mycket enklare.
 
Jo, det är väl bara det att du inte riktigt lyckats övertyga någon om att dessa uppgifter är viktiga för normalt friluftsliv ;).
.

Vad är "normalt friluftsliv"?
Är det tvunget att friluftslivet ska vara "normalt"?
Hur kommer man fram till vad ett "normalt friluftsliv" är?

Såvitt jag vet har det inte någonstans hävdat att denna tråd handlar om ett "normalt friluftsliv".

Förutsättningarna är: vedkök + tält + fjäll.
 
Tja du, nu har jag ju för all del inte din "magnifika erfarenhet", utan brukar nöja mig med ett rödspritskök, men om man nu *inte* är ute för att bevisa sin manlighet så går det iaf alldeles utmärkt att frilufsa utan en "överlevnadskniv"...

Vad gäller "påskbrasor" så går det i regel att få till en alldeles utmärkt rimligt stor brasa mha makeldning.

Hur grova pinnar matar du ditt vedkök med egentligen? Spontant hade en ju gissat på att pinnar grövre än 5 cm hade varit opraktiskt i ett "bärbart" vedkök, men jag har kanske fel? För annars begriper jag ju rakt inte varför du ska "batonga" av nåt, ist för att bara knäcka dem över knät? (med risk för att hamna i "bevisa sin <kön>-lighetdiskussionen" ;))
 
Jo, kostnad förresten... jo, 25 spänn är väl inte mycket, men att sälja en pinne på ett snöre känns som att det gränsar till bondfångeri.
 
Tja du, nu har jag ju för all del inte din "magnifika erfarenhet", utan brukar nöja mig med ett rödspritskök, men om man nu *inte* är ute för att bevisa sin manlighet så går det iaf alldeles utmärkt att frilufsa utan en "överlevnadskniv"...

Vad gäller "påskbrasor" så går det i regel att få till en alldeles utmärkt rimligt stor brasa mha makeldning.

Hur grova pinnar matar du ditt vedkök med egentligen? Spontant hade en ju gissat på att pinnar grövre än 5 cm hade varit opraktiskt i ett "bärbart" vedkök, men jag har kanske fel? För annars begriper jag ju rakt inte varför du ska "batonga" av nåt, ist för att bara knäcka dem över knät? (med risk för att hamna i "bevisa sin <kön>-lighetdiskussionen" ;))

Lustigt nog har jag aldrig funderat på om det har med manlighet att göra. Tack för tipset, jag ska reflektera över det.

"Normalt friluftsliv" innebär alltså att man inte försöker bevisa sin manlighet? Är det då istället kvinnligheten som ska fram i utelivet och bevisas? Hux flux blir det då "normalt uteliv"? Per definition kan man då tydligen inte ha en bushcraftkniv eller överlevnadskniv - eftersom dessa är "manliga"?

Jag har sett både tjejer och killar i fjällen med rejäla knivar. Inte för ett ögonblick tänkte jag att de avsåg att bevisa något i könskriget genom detta.

Kärnved ger bäst värmeeffekt. Samma fysik gäller i vedkök som i en kamin eller i en påskbrasa. Pinnar, kottar, näver och löv ger inte alls samma effekt. Därför kan det behövas en rejäl kniv eller en yxa.

Påskbrasor är svåra att åstadkomma ovanför trädgränsen. Det är svårt att bära med sig mycket bränsle.
 
Senast ändrad:
Lustigt nog har jag aldrig funderat på om det har med manlighet att göra. Tack för tipset, jag ska reflektera över det.

"Normalt friluftsliv" innebär alltså att man inte försöker bevisa sin manlighet? Är det då istället kvinnligheten som ska fram i utelivet och bevisas? Hux flux blir det då "normalt uteliv"? Per definition kan man då tydligen inte ha en bushcraftkniv eller överlevnadskniv - eftersom dessa är "manliga"?
Bevisa sin man- respektive kvinnlighet är väl knappast ställt i motsatsförhållande? Fast det var ärligt talat mest din rant om hur minsann bara du kunde elda som gav "manbarhetsprovsvibbarna"...

Jag har sett både tjejer och killar i fjällen med rejäla knivar. Inte för ett ögonblick tänkte jag att de avsåg att bevisa något i könskriget genom detta.
Vem vet, de kanske tänkte utkämpa "könskriget" med dem? :O

Kärnved ger bäst värmeeffekt. Samma fysik gäller i vedkök som i en kamin eller i en påskbrasa. Pinnar, kottar, näver och löv ger inte alls samma effekt. Därför kan det behövas en rejäl kniv eller en yxa.
Jo, men "pinnar" (2-5 cm diameter) duger ju till att få uppkok på tekannan och fiskarna grillade i min "påskbrasa" iaf. Ett vedkök torde väl vara mer effektivt än det iaf?

Påskbrasor är svåra att åstadkomma ovanför trädgränsen. Det är svårt att bära med sig mycket bränsle.
Jag har inte sagt att jag eldar stort (särskilt inte dit jag måst bära veden), tvärtom ifrågasatte jag om du verkligen hittade, kapade, bar och eldade så grova pinnar att du verkligen behövda "batonga" av dem, eller om det inte hade gått lika bra att bryta dem över knät? Egentligen kanske mer machismo i det, för all del.
 
Det är inte vilken slags pinne som helst. Kolla hemsidan för Light my Fire.
Fair enough... tjärstubbe på snöre tror jag att jag kallat den tidigare i tråden. Inte så långt bort, och naturligtvis hävdar lmf att detta är en *fantastisk* produkt.

Faktum är att jag gissar att de betalar diverse folk *pengar* för att skriva hur fantastiska deras produkter är dagarna i ända ;D.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.