Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Vad gör du med din kniv som faller under allemansrätten? Utan markägarens tillstånd får du inte skära i levande träd eller ens sly (om man ska följa lagen till punkt och pricka).

Precis, jag plockar från marken. Jag vet inte var ni har varit, men ganska ofta finns det grövre pinnar på marken som det är väldigt bra att ha en kniv, såg eller yxa till eftersom de inte enkelt kan brytas itu. De brinner längre och bättre än smala pinnar i vedbrännaren. Jag börjar naturligtvis med pinnar men fyller helst på med lite större bitar, om det finns.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vad gör du med din kniv som faller under allemansrätten? Utan markägarens tillstånd får du inte skära i levande träd eller ens sly (om man ska följa lagen till punkt och pricka).

Jo det stämmer.

Men om arialen på "vildmarken" är halva Sverige med ett eftersatt röjningsbehov för sk. skogsvård tror jag inte skogsägaren ens med lupp skulle se Bosse med knivens "härjningar" .

När vi inom skogsvård jobbar med röjsåg i den enorma djungel som finns inser man att det finns proportioner. Det blir lite skrattretande ibland när man läser och inser att vi lever i ett land med olika betingelser. Juridiskt rätt men verkligheten är att den lilla pinnen som tages av daga av Bosse med kniven är så försumbar så bara mycket urbana människor tänker i dessa banor. Men visst, allemansrätten finns till för att den fyller sin funktion. Trots den så tror jag svensk skogsnäring klarar av en och annan grillpinne utan ekonomiskt haveri. I vart fall i de stora norrländska skogarna.

Knivar hjälper till att ge livet en mening. Liksom fjäll. D.v.s. upplevelser och tekniskt arbete med händerna - på sätt och vis bortom civilisationen.

Det låter som att du pratar om din subjektiva knivupplevelse som en universell sanning och som borde gälla för alla.

För andra kanske blockflöjten ger livet mer mening i fjällen eller en påse syrliga karameller.

vad man lägger begreppet "överlevnad" och vad som är viktigt är högst individuellt tror jag.

Väl sagt!

Vi här på Utsidan är alldeles för individuella individer för att passa i någon annans gjutform.
Sånt är reserverat för (tenn-)soldater...

Väl sagt!

Vi här på Utsidan är alldeles för individuella individer för att passa i någon annans gjutform.
Sånt är reserverat för (tenn-)soldater...

Tvärtom ville jag öppna för fler perspektiv än det vad det till synes dominerande vikt-, gas- och stugorienterade fjällbeteendet implicerar och inte sällan artikulerar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips