Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Det finns en begränsning i hur mycket gas man kan ta med sig. Gas är en riskvara (explosiv). Fossilt bränsle ett generellt problem.

Eldar man med trä på rätt sätt är nedsmutsningen minimal - särskilt med tanke på den fossila nedsmutsningen från flygtrafik, biltrafik, "onödigt" helikopterflyg i fjällen, etc. (Snacka om anti-överlevnad...)

Det sliter inte på fjällnaturen särskilt mycket om man eldar med uttorkade pinnar från nerfallna träd och buskar i mindre skala. En vedbrännare behöver inte alls mycket bränsle för att koka vatten och för matlagning.

En kniv och gärna även en liten såg (typ Victorinox, Leatherman, Opinel, Bacho Laplander) är mycket bra att ha om man använder sådan utrustning.

Här är några exempel på vedbrännare, som har en effektiv förbränning till skillnad mot en öppen brasa:
http://www.bushcraftstore.se/produkt-kategori/matlagning/kok/
https://www.naturkompaniet.se/wild-stoves-woodgas-camp-stove
https://scoutprylar.se/ezystove/
https://www.kellykettle.com/kelly-kettles/?___store=europe
 
Jag förstår inte frågan. Vågar hattmakaren inte vandra i fjällen utan en stadig kniv så är det väl bara att ta med en sådan? Det finns andra som måste ha en sattelittelefon för att kunna ringa på helikopter också för att känna sig trygga :)!
/A

Om du läser det inledande inlägget noga så ser du att det handlar om en viss argumentation och inte om vad jag vågar eller inte. D.v.s. att det finns en möjligen knivlagsinspirerad och stug- och gasorienterad utgångspunkt som frambringar (det givet utgångspunkten självklara) argumentet att man alls inte behöver kniv just i fjällen.

Jag ville visa att fjällvandring inte behöver gestaltas på precis det sätt som denna övertygelse vill göra gällande och att det då faller sig naturligt att medföra kniv och kanske även en såg. Även att en yxa är tänkbar.

Vilket, om man så vill, också kan innebära att man applicerar bushcraft- och överlevnadsideologi på fjällvandringen.
 
Varför diskussionen om tändstål eller tändstickor? BIC-tändare använder alltid jag. Ligger flera stycken i ryggan och i fickan, funkar även om de blir blöta och brinner länge. Det skall dock vara modellen där ett hjul skapar gnistor,

Frågan är givetvis hur lite eller mycket man behöver bära med sig och vilket som i längden fungerar bäst.
 
Kör man gaskök behöver man varken tändstickor eller eldstål. Mycket behändigare med piezotändare. Då mitt gaskök inte har inbyggt har jag köpt en peizotändare från MSR.
Har även med en minimal tändsticksask (sådan där man fick på den tiden man fick röka på restaurang) om man vill göra en brasa när man kommer ner under trädgränsen igen..

Om man förlitar sig på inbyggda piezotändare söker man antagligen lite extra spänning i tillvaron... 😄
Ingen av de pryttlar jag haft med inbyggd tändare har klarat överlevnad i mer än en kort period. Självklart har jag med mig back up för det. I mitt fall tänder jag alltid med en tändare lägger den av har jag en ask tändstickor och som extra nödhjälp och förströelse en sån där populär pinne. Pinnen är bra men man ska ha tränat på den. Inget av de tre små sakerna tar plats eller stör på något sätt. Precis som kniven min. Skulle jag bry mig om vikt eller volym på dessa så skulle jag rekomendera mig själv att stanna hemmavid för bekvämlighet istället.
 
OT men intressant för mig:
Finns någon fiffig piezoätändare som skulle funka på trangias gastillsats?
Skulle spara mig några tändsstickor. /Patrik
Sådan här köpte jag: https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/kitchen-stuff-c8/kitchen-accessories-c18/piezo-igniter-for-gas-canister-stoves-p1708
Spar även lite gas, även om det är på marginalen, då man vrider på gasen med en hand
och tänder med piezon i andra handen så snart det börjar pysa.
Jag använder Optimus motsvarande piezotändare, kallad Optimus Sparky,
när jag enkelt ska tända en gasbrännare - och då oftast just Trangias GB74...
Funkar bra till gas, oanvändbar till andra bränslen IMHO. YMMV
/Odd
 
Det är en intressant diskussion, det här. Jag är väl medveten om att jag slår in en öppen dörr när jag säger att alla får ta med sig vad de vill och vad gäller vad som krävs för att man känner att man ska klara överlevnad så är det väl också högst individuellt. Någon på utsidan länkade till denna video för ett tag sedan, här är en kille som jobbar utan kniv.

Som sagt, det känns som att alla i tråden är eniga om att var och en får sköta sig själv, så det vi pratar om är väl snarare varför vissa känner att det är bra att ha med sig prylar och varför andra tycker att de klarar sig utan. Personligen tror jag att "lättviktsidealet" som slagit igenom för fjällvandringar gör att jag känner att jag måste "rättfärdiga" en del prylar som inte är optimala om man räknar gram. Jag tycker att man i tråden kan ana en motsättning mellan "lättpackarideal" och "bushcraftideal".

De som gillar lätt packning har ju lättare att rationalisera sina val eftersom det finns en väldigt praktisk skala att bedöma efter, dvs. gram. I internet-diskussioner när alla val ska motiveras blir det ju svårare att ge ett allmängiligt värde för varför man vill kånka med sig något som man tar med sig av subjektiva skäl.

För att ansluta till diskussionen om tändstål kan jag köpa argumentet att det objektivt sett inte finns särskilt många fördelar jämfört med en tändare. Själv vill jag inte låta det störa mig eftersom jag vet att jag tycker att det är enklare att tända köket med tändstålet än med tändaren och att det är lite kul att göra upp en eld på ett sätt som påminner om hur det gick till "back in the day" (och det är ju i mångt och mycket den främsta anledningen till att jag eldar över huvud taget, jag har i regel med mig grejer för att värma mig och min mat också). Att andra i tråden (med visst fog) påpekar att tändstålet är onödigt gör ju givetvis att jag känner av en del defensiva reflexer, men jag inser sedan att man inte behöver rättfärdiga allt man gör här i världen med vad som är strikt rationellt.

För övrigt försöker jag packa lätt och har med mig en lätt fällkniv, och ser inget värde i att ha med mig något större. Men baserat på min relation till tändstålet kan jag se hur andra tycker annorlunda, förstås.
 
För övrigt försöker jag packa lätt och har med mig en lätt fällkniv, och ser inget värde i att ha med mig något större. Men baserat på min relation till tändstålet kan jag se hur andra tycker annorlunda, förstås.

Det finns fällknivar och fällknivar, men om syftet är att använda knivryggen mot eldstålet (med fördel av modell större) så är det nog bättre med en stabil fastbladare med 90 graders slipning av knivryggen. Typ Mora Bushcraft Black eller Mora Garberg (om nu inte vikten avskräcker vad gäller den senare).

Knivryggen på Mora Bushcraft Forest kan du enligt uppgift inte få gnistor från - obegripligt nog (jag fattar inte hur Mora tänkt här).
 
Det finns fällknivar och fällknivar, men om syftet är att använda knivryggen mot eldstålet (med fördel av modell större) så är det nog bättre med en stabil fastbladare med 90 graders slipning av knivryggen. Typ Mora Bushcraft Black eller Mora Garberg (om nu inte vikten avskräcker vad gäller den senare).

Knivryggen på Mora Bushcraft Forest kan du enligt uppgift inte få gnistor från - obegripligt nog (jag fattar inte hur Mora tänkt här).

Nej, för min del duger skrapan till att tända både gasköket och någon eld nån gång ibland. Min kniv skär jag med.
 
Sådan här köpte jag:
https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/kitchen-stuff-c8/kitchen-accessories-c18/piezo-igniter-for-gas-canister-stoves-p1708

Spar även lite gas, även om det är på marginalen, då man vrider på gasen med en hand och tänder med piezon i andra handen så snart det börjar pysa.

Tack för länken. Jag tänkte på en piezotändare som man fast monterar på köket - har inte tidigare sett lösa piezo-tändare som denna.

/Patrik
 
Nej, för min del duger skrapan till att tända både gasköket och någon eld nån gång ibland. Min kniv skär jag med.

Exakt. Jag har aldrig förstått mig på de som ska envisas med att använda kniven till att skrapa på eldstålet. Det följer ju med en liten metallskrapa som är 100 ggr bättre och smidigare.
 
Det finns en begränsning i hur mycket gas man kan ta med sig. Gas är en riskvara (explosiv). Fossilt bränsle ett generellt problem.

Eldar man med trä på rätt sätt är nedsmutsningen minimal - särskilt med tanke på den fossila nedsmutsningen från flygtrafik, biltrafik, "onödigt" helikopterflyg i fjällen, etc. (Snacka om anti-överlevnad...)

Det sliter inte på fjällnaturen särskilt mycket om man eldar med uttorkade pinnar från nerfallna träd och buskar i mindre skala. En vedbrännare behöver inte alls mycket bränsle för att koka vatten och för matlagning.

En kniv och gärna även en liten såg (typ Victorinox, Leatherman, Opinel, Bacho Laplander) är mycket bra att ha om man använder sådan utrustning.

Här är några exempel på vedbrännare, som har en effektiv förbränning till skillnad mot en öppen brasa:
http://www.bushcraftstore.se/produkt-kategori/matlagning/kok/
https://www.naturkompaniet.se/wild-stoves-woodgas-camp-stove
https://scoutprylar.se/ezystove/
https://www.kellykettle.com/kelly-kettles/?___store=europe


Men INGEN av de där brännarna kräver varken kniv, yxa eller såg, det räcker med några kvistar eller rötter. Lider man inte av någon form av motoriska handikapp som gör händerna oanvändbara, så kan man bryta kvistar utan verktyg
 
En sak jag funderade på är om man inte blir lite beroende av kniv om man alltid har den med sig. Så den gång man står där i skogen utan kniv så vet man inte hur man ska göra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.