Vi har ett gammalt Tarfala III av fin 60-tals årgång, Malmbergs sålde. 3619 g, 4+2+6 = 12 markplugg och två stänger. Brukades senast i somras av gästande barn, fungerar väl med en bit byggplast under golvet.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad missar man med budgettält?
- Trådstartare diwic
- Start datum
Låter bra det.
Eftersom yttertältet är så rejält och har en värmereflekterande alumuniumsida så tänker jag att det blir varmt nog för att räcka kalla nätter på fjället med bara ett meshnät hängandes som man knölar in under min regnponcho till golv och sen bubbelplast + ett liggunderlag.
Skulle bli ett system som väger ca 1400g att jämföras med mitt tält på 2,7 kg jag hade sist.
Man borde ju iof testa om det håller för regn. Är ju minst 35 år gammalt så man vet inte vad som hänt.
Eftersom yttertältet är så rejält och har en värmereflekterande alumuniumsida så tänker jag att det blir varmt nog för att räcka kalla nätter på fjället med bara ett meshnät hängandes som man knölar in under min regnponcho till golv och sen bubbelplast + ett liggunderlag.
Skulle bli ett system som väger ca 1400g att jämföras med mitt tält på 2,7 kg jag hade sist.
Man borde ju iof testa om det håller för regn. Är ju minst 35 år gammalt så man vet inte vad som hänt.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det var vanligt på 80-talet att tält tillverkades med en alufärg på utsidan av yttertältet, både Haglöfs och Fjällräven mfl erbjöd detta. Tanken var att tälten skulle reflektera solljuset och inte bli så varma inuti på soliga dagar. OBS att tältet alltså är konstruerat för att ha alusidan utåt!
Det var vanligt på 80-talet att tält tillverkades med en alufärg på utsidan av yttertältet, både Haglöfs och Fjällräven mfl erbjöd detta. Tanken var att tälten skulle reflektera solljuset och inte bli så varma inuti på soliga dagar. OBS att tältet alltså är konstruerat för att ha alusidan utåt!
nja, inte bara utåt tror jag. Tanken var nog att de skulle vara vändbara så man kan skifta till alu på dagen när man är ute och gör nått annat, men sen när det är natti natti vända tillbaka om det är kyligt. Borde ju funka så iaf.
nja, inte bara utåt tror jag. Tanken var nog att de skulle vara vändbara så man kan skifta till alu på dagen när man är ute och gör nått annat, men sen när det är natti natti vända tillbaka om det är kyligt. Borde ju funka så iaf.
Det var inte tanken att yttertältet skulle vara vändbart, vilket du nog kan se om du studerar sömmar och linfästen. Om väven dessutom är PU-belagd är beläggningen på insidan, dvs inte alusidan.
Det var inte tanken att yttertältet skulle vara vändbart, vilket du nog kan se om du studerar sömmar och linfästen. Om väven dessutom är PU-belagd är beläggningen på insidan, dvs inte alusidan.
Har för mig att jag sett manualer för såna tält där de skriver just "vändbart"..
så här ser mitt ut iaf. känns som alusidan är "avigan" som jag vill ha inåt.
Finns några amerikanska tält idag som har alubeläggning på insidan istället för innertält och som jag fattade, hade det med minskad kondens att göra. Tänker att det kan funka på likande sätt med det här, men hey!...jag har ingen aning egentligen, har aldrig testat att sova i det.

Jag har haft ett Fjällräven Original Alu II som jag köpte fabriksnytt 1977. Jag har för mig att det tältet fanns i både blått och grönt. Jag köpte ett blått.
Enligt reklamen (Fjällrävens katalog) så skulle man vända ”alu-sidan” utåt när det var soligt för att det skulle bli mindre varme inne i tältet. Men jag hade för det mesta regn, så jag hade för det mesta den blå sidan utåt.
Per
Enligt reklamen (Fjällrävens katalog) så skulle man vända ”alu-sidan” utåt när det var soligt för att det skulle bli mindre varme inne i tältet. Men jag hade för det mesta regn, så jag hade för det mesta den blå sidan utåt.
Per
De korta markpinnarna i hörnen tar man sist, de spänner bara upp innertältets kanter.
Fäst ena dragkedjesidan i marken. För in stängerna genom det lilla hålet i yttertältet. OBS att det inte är särskilt långa stänger, ibland händer det att folk sätter ihop en del för mycket och får alldeles för lång stång...
Nå, sedan är det ju bara att resa upp stängerna mot marken och fästa motsatt sida. Om de sedan välter spelar ingen roll, nu har du ju fått längden och kan fästa resten i sidled.
Visa bilaga 17669
Här är ju gröna sidan utåt på bilden du postade
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg