Utrustningslista?

Hej! Jag och 2 vänner har äntligen bestämt oss för att ta tag i utomhuslivet! Intresse har funnits redan som barn då man var ute mycket i skog och mark, sen även då jag gjorde GMU fick man ju lite tid i skogen vilket var väldigt lärorikt och roligt.

Vi har iaf bestämt oss för att vandra i Skuleskogen i sommar med mål att va borta 4-5 dagar.
tänkte dela vad jag skall packa med! Sen får folk gärna kommentera om man kan skippa/byta ut något, och gärna dela med sig av vad ni själva brukar packa i ryggsäcken

Min lista är då
-Liggunderlag
-Sovsäck
-Tält (http://www.friluftsvaror.se/talt/fjalltalt/fjaellmark-arctic-dome-3p)
-Vattenflaska
-Spritkök m tillhörande bränsle samt bestick och konservöppnare
-Eldstål och vattensäkra tändstickor
-Kniv
-Termos
-Rep(paracord)
-Litet första hälpen kit
-Ficklampa samt extra batterier
-Kompass
-Extra ombyte (t-shirt, sockar och boxers)
-Mat
-Karta

Sen lär jag ta med kanske 3 liter vatten extra, samt att kamera lär ju slinka med.
 
Konservöppnare tyder på ett tungt och vattenrikt matpaket, 70-80% av konservmat är ofta vatten. därför gillar vi torkad mat, det finns frystorkad i friluftsboden och vanlig normal mat kan torkas hemma i ugnen eller i en torkugn/skåp. Ett trevligt sätt att förbereda sin friluftstur. Billigt kan det bli med.

T-shirt och undisar i all ära men ett sovställ i tunn ull och en varm tröja, handskar, strump/sockombyten och mössa såg jag inte i din lista. Lämna bomullskläderna hemma och lev i syntet eller ull.

Ha en go tur!
 
Packlista

Jag älskar packlistor .För 4-5 dagars vandring köper jag din lista rätt av. När du kommer hem efter vandringen kommer du säkert på något du saknat eller något i packningen som var överflödigt. Efter 5-10 gånger har du en komplett lista. Själv har jag bytt ut ficklampan mot en pannlampa som gör att jag har båda händerna fria. Skriv några rader på forumet när ni kommit hem
Trevlig tur.
 
Jag säger "sök i forumet". Frågan kommer upp ett par gånger om året så det finns dussintals trådar med tips.

"Packlista", "packning", "nybörjare", "utrustning", "första gången" kan vara vettiga söktermer.
 
Tack för svaren hittills! :) är rejält taggad!! ser grymt fram emot detta!

Edit: Pannlampa var ett bra förslag! ska absolut överväga en sån
 
Eftersom det är sommartid så skippa termosen. Den blir inte använd. Blir man kaffesugen så åker köket fram och kaffet smakar bäst nykokt.

Paracorden har jag svårt att se någon användning för när man har tält.

Nu ska jag röra upp kännslor ordentligt och sätta igång en diskusion ;) -skippa extrabatterierna oxå! I Ångermanland är natten kort på sommaren och det är nästan dagljust dygnet runt. Du kommer inte att behöva använda lampan över huvud taget tror jag!
 
Listan är lite menlös om vi inte samtidigt vet modeller och märken på prylarna. Spritkök är så 1990 (till och med försvarsmakten har börjat med gaskök som är modernare än enmanskök 1937). 4-5 dagar är ett rimlig målsättning för första tur, men jag är stark förespråkare till kvällsturer med en övernattning. Genom att prova övernattning och matlagning i en "känd miljö" får du en rimlig uppfattning om prylarnas begränsning, samt vad som är överflödigt.


Din lista känns mer som en "bra att ha"-lista än en faktisk packlista. "Bra att ha" är ett äldre tänk som tyvärr resulterar i onödigt tung utrustning.
 
Eftersom det är sommartid så skippa termosen. Den blir inte använd. Blir man kaffesugen så åker köket fram och kaffet smakar bäst nykokt.

Paracorden har jag svårt att se någon användning för när man har tält.

Nu ska jag röra upp kännslor ordentligt och sätta igång en diskusion ;) -skippa extrabatterierna oxå! I Ångermanland är natten kort på sommaren och det är nästan dagljust dygnet runt. Du kommer inte att behöva använda lampan över huvud taget tror jag!

Tänkte främst vatten till det torkade käket! men nu när du nämner det, kanske byta termos mot en extra flaska vatten?
Jo, bor ju själv i norra delarna av detta avlånga land och joo...natten är ju knapp existerande
 
Inte som att ta vatten i naturen om det är fritt från jordbruksmarker/industrier där du tänkt vara. Alternativt, om du känner dig osäker, ta med extra mycket bränsle och koka det vatten du tänkt dricka. Vatten väger.
 
Inte som att ta vatten i naturen om det är fritt från jordbruksmarker/industrier där du tänkt vara. Alternativt, om du känner dig osäker, ta med extra mycket bränsle och koka det vatten du tänkt dricka. Vatten väger.

Sant! njaa det är väl relativt industrifritt, har dock inte vandrat i området tidigare. Har kartan nu ser ut som det finns en del sjöar. Men ska tänka på det, tänkte dock som sagt 3 Liter vatten extra, sen termos på 0,9 fältflaska på 1l drygt.
 
Listan är lite menlös om vi inte samtidigt vet modeller och märken på prylarna. Spritkök är så 1990 (till och med försvarsmakten har börjat med gaskök som är modernare än enmanskök 1937). 4-5 dagar är ett rimlig målsättning för första tur, men jag är stark förespråkare till kvällsturer med en övernattning. Genom att prova övernattning och matlagning i en "känd miljö" får du en rimlig uppfattning om prylarnas begränsning, samt vad som är överflödigt.


Din lista känns mer som en "bra att ha"-lista än en faktisk packlista. "Bra att ha" är ett äldre tänk som tyvärr resulterar i onödigt tung utrustning.

När jag gjorde GMU (2012) hade vi spritkök, men de har säkerligen flera modeller. Har gas någon övervägande fördel?
tältet länkae jag ju till, övrigt så är köket från Trangia, nån speciell produkt du vill ha märket på?
Kan nänmna att ryggsäcken jag har är en Berghaus Crusader

Jo vi hade tänkt fara ut på en "testövarnattning" som du nämner innan för att pröva grejerna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
Raskesven Utrustningslista för novembervandring Utrustning allmänt 98

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.