Vad kunde du lämnat hemma senaste turen?

Sommarens tur i slutet av juli.
Hade inte tänkt ta med det som är listat nedan, men väderprognosen såg tråkig ut och jag packade ner det en timme innan avfärd.

Handskar 120 g
Buff 35 g
Extra tröja 160 g
Extra sockor 110 g

425 g som jag inte alls behövde.

Utöver det hade vi en hel gasflaska för mycket.
En del mat blir ju alltid kvar, men den behövs om man tvingas förlänga turen.
 
Jag planerade en tur men ändrade mig fast packade inte om. Jag kunde köpa mat var tredje dag men bar med mig mat för 8 dagar bla. Resultatet var inte kul: ont i ryggen och ena knät och helikopter i stället för gå till fots sista biten.

För mycket av:
Mat 1kg
Pannlampa 80 g
4 packpåsar 45 g/st
Extra sovsäck 400 g
extra vattentäta sockor + 2 par ullsockor 500 g
Ihopfällbar vattenhink 100 g
Kniv 160 g - ska ersätta med lättare multiverktyg
En extra powerbank 200 g
En extra underställsbyxa 100 g
Ett ullinne 100 g
Proteinpulver 6 portioner - ca 100 g , helt onödigt
Myggsprej 150 g - verkningslös, hade med tjärsalva också och den funkar bäst
en liten gasflaska 210 g

Ca 3, 3 kg

Jag saknade ingenting på turen, alla andra grejer fungerade alldeles utmärkt. Hade stor nytta av flytande tvättmedel, miljövänlig sådan.

Dock skodon var en bekymmer. Gick en del i mina Jörnkängor och led verkligen då jag är van att gå i låga skor. Hade med mina joggingskor och de fick jag använda frekvent så kängorna hamnade i packningen och det var tungt att bära. Men det var mycket blött av smältvatten och därav kallt så det blev blöta fötter och tung packning. Träffade på en kille som gick i låga skinnskor och hade med lättare dojor. Till nästa vandring ska jag se till att hitta en liknande lösning.
 
Mygghatten skippade jag i år efter att ha släpat den i 10år och använt den en gång(aktse 2014, dom myggen var inte normala).
Handskarna har varit otroligt välanvända i år mot normalt, men det är heller inget jag skulle ens fundera på att skippa.
 
Jag planerade en tur men ändrade mig fast packade inte om. Jag kunde köpa mat var tredje dag men bar med mig mat för 8 dagar bla. Resultatet var inte kul: ont i ryggen och ena knät och helikopter i stället för gå till fots sista biten.

För mycket av:
Mat 1kg
Pannlampa 80 g
4 packpåsar 45 g/st
Extra sovsäck 400 g
extra vattentäta sockor + 2 par ullsockor 500 g
Ihopfällbar vattenhink 100 g
Kniv 160 g - ska ersätta med lättare multiverktyg
En extra powerbank 200 g
En extra underställsbyxa 100 g
Ett ullinne 100 g
Proteinpulver 6 portioner - ca 100 g , helt onödigt
Myggsprej 150 g - verkningslös, hade med tjärsalva också och den funkar bäst
en liten gasflaska 210 g

Ca 3, 3 kg

Jag saknade ingenting på turen, alla andra grejer fungerade alldeles utmärkt. Hade stor nytta av flytande tvättmedel, miljövänlig sådan.

Dock skodon var en bekymmer. Gick en del i mina Jörnkängor och led verkligen då jag är van att gå i låga skor. Hade med mina joggingskor och de fick jag använda frekvent så kängorna hamnade i packningen och det var tungt att bära. Men det var mycket blött av smältvatten och därav kallt så det blev blöta fötter och tung packning. Träffade på en kille som gick i låga skinnskor och hade med lättare dojor. Till nästa vandring ska jag se till att hitta en liknande lösning.
Det här tyckte jag lät lite ovanligt: "extra sovsäck" -- kan du utveckla?

Skickat från min J9110 via Tapatalk
 
Jag hade 2 sovsäckar 😅 Min ”ordinarie” funkar fint ner till 7-8 plusgrader, sen bli det kallt. Eftersom våren var sen I år och jag planerade vara ute i minst 2-3 veckor så tog jag den extra sovsäcken med. Men det var varmt på nätterna utom en natt då temperaturen gick ner till 0.
 
Saker jag inte använde vid min senaste 3-veckors tur:
. solglasögon 30 g, av någon anledning tar jag aldrig fram de, tycker det är svart att gå med solglasögon på men de följer alltid med.
. extra tunna handskor 20 g, klarade mig med de “vanliga” vädertåliga handskorna. Men så har det inte alltid varit tidigare.
. headlampa 60 g inklusive batteri/ kabel, jag brukar inte gå i början av Augusti och glömde bort hur länge ljust det är.
. kikare 250 g, det mest onödiga prylet. Jag tog visserligen fram den kanske 2 gånger för att spana in eventuella rösen längre bort. Det är en vikbar liten Svarovski kikare som jag fick i present för många år sedan. Och den har hjälpt mig att hitta rätt när det var glest med markeringar på till ex. Nordkalottledens mindre vandrade sträckor för 10 år sedan. Av någon anledning har jag svart med inställningen av skärpan och tappar tålamodet och låter den ligger kvar ryggsacksfickan. Varje år tänker jag att den ska stanna hemma vid min nästa tur och likt förbannat är den med igen. Totalt hade jag kunnat spara 360 g.
Vidare hade jag klarat mig med Summerlite sovsäcken och det lättare Exped R 1,7 istället för 3- säsongs varianten. Men det är svart att veta. Då hade jag ytterligare sparat 630 g.
 
Packade för 10 dagar och överskattade matintaget med ca 500kcal per dag, hade kunnat lämna ca 1kg mat hemma.

Men nästa gång kommer jag ta med ett par bättre vattentäta handskar och en kudde, så där kommer några gram tillkomma.

Hade kunnat skippa myggnätet också för jag har nog haft med det under 30 dagar på tur men använt i 1h.
 
Kul tråd :)

Saker jag borde ha lämnat hemma för länge sen:
  1. - En halv disksvamp. Hängt med i evigheter men används aldrig. Jag är tydligen för lat för att diska ordentligt, eller så bränner jag aldrig vid maten. Bara 10 g och dubbelarbetar som stoppning kring brännaren i nedpackat kök, så kanske därför jag inte brytt mig om att slänga ut den.
Saker jag sluppit använda, men absolut inte tänker lämna hemma nästa gång:
  1. - Nödbivacksäck, 100 g. Primärt för toppturer när jag lämnat tältet i ett basläger, men jag kan ju tänka mig nödlägen/skador där jag inte kan få upp tältet fast jag har ett. Samt att den kan vara till hjälp för någon annan.
  2. - Snabblagnings-stånghylsa och extra stångsegment till tältet, laglappar till tältväven.
  3. - Strips (användes dock förförra turen).
  4. - Sterilkompress (samma som ovan).
  5. - Reserv-drickspip till PET-flaskan.
  6. - Superlim. Efter förra höstens sul-haveri mitt uppe på ett hyfsat tekniskt Tatra-pass får mer av den varan följa med, åtminstone på mer alpina turer med icke-randsydda kängor. Hade i o f s gått att nödlaga med tejp, men flerdagarsreträtten till närmsta byskomakare hade varit besvärligare.
Saker jag kanske omprövar till nästa gång:
  1. - Ulltröjan. Kan troligen bli tunnare/lättare än min M90, nu när jag också har med en liten dunjacka som rastplagg. Spaning pågår.
  2. - Mängden mat. Kom som vanligt hem med en restpost, fast jag kaloriberäknar allt och dagsransonerna är absolut inte överdrivna - teoretiskt borde de snarare ge lite underskott. Men de gör ingen nytta om jag ändå inte orkar äta upp dem.
Kontexten:
  1. - Dryga två veckors solo tältvandring i nordiska fjäll (skulle ha varit längre, "högre" och sydligare, men corona kom emellan)
  2. - Basvikt: knappa 4 kg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
teoek Lämmna köket hemma! Lättpackning 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.