Vad kunde du lämnat hemma senaste turen?

Här kommer en utmaning. Kanske i senaste laget då sommarens turer är avklarade för de flesta men i alla fall.

Nästa gång ni packar upp efter en tur:

Ta allt, allt, ni hittar i fickor och ryggsäck som ni inte har använt under turen och lägg i en hög.

Lägg sedan till sådant som ni visserligen använde men som inte tillförde något av vikt till turen.

Ta sedan bort sådant som ni tog med i förhoppning om att inte behöva använda det. Alltså inte bra-att-ha saker utan de där livsviktiga grejerna som papperskartan fast du tänkte använda mobilen eller medicin mot getingstick om du är allergisk.

Lista det som är kvar i denna tråden, med vikter så klart. Om du inte orkar väga varje sak för sig (man kan ju vara trött efter hemresan) så väg i alla fall hela högen och skriv vad den vägde.

Bild uppskattas så klart av alla, men är inget krav :)

Det kan väl bli kul?
 
Jag börjar med min senaste tur, 5 nätter dagar i Jämtland förra veckan

Smartohone 130g
Plastflaska m olja 111g (fanns visst fler i sällskapet)
Kryddbehållare 47g (fanns visst fler i sällskapet)
Tändare, 2st 31.5g (Hade ändå 2st till)
Hundreflexhalsband 19.5 (Alltid kopplad ändå i renbetesland och ingen trafik så varför?)
Värktabletter i ziplock 19g (hade ändå några i sjukvårdskitet)
Linor 14g
Påse till sovkläder 14g
Svamp + skovax 13.5g (Hade inte behövt ta med om jag vaxat innan vi åkte)
Myggnät 13g
Lurar 13g
Hundbajspåsar, 2st 8.5g (hade 2 till och man får ju lediga påsar från maten också)
Onödig kartong 8.5g
En onödig packpåse 8.5g
Elastiska band (till liggunderlag) 8g
Överflödig tvål 7g
Oxygen absorber 0.5g (vete fan vad den kom ifrån)

Totalt 458g
 
Kul tråd. ☺️
Jag använde allting utom sånt som du har i din grupp 3 ”livsviktiga grejer”.
Som de flesta grejorna i första hjälpen-kitet, plåster, bandage och smärtstillande osv.
Och inget i lagningspåsen behövde användas, som lapparna till liggunderlaget och silvertejpen.
Det blev lite mat över också.
Men det skulle vi ju ändå inte ta med. Bra för jag har ändå slut på batteri i vågen. 😊

Edit, jag glömde myggnätshuvan. Den är alltid med men jag använder den aldrig. Det har aldrig varit så mycket mygg att det varit värt besväret.
 
Orkar inte väga, skriver ändå:
• Linnex liniment (typ 30 gram). Tog med det för att jag hade ont i ryggen när jag gav mig av, men det gick över direkt.
• Liten trangiakastrull. Vi hade ett Primus Lite-kök för enbart vattenkokning, och det räckte. Det var sånt skitväder att vi bara gjorde tillsätt-bara-vatten-mat. Den något mer avancerade maten sparade vi till de nätter vi bodde under tak, då använde vi stugornas kastruller.
 
Tror inte jag har så mkt bra-att-ha, men därmot måste man ju ha med mer eller mindre reserv, varav en del sen aldrig används. Som ovan, reparationsgrejor, sjukvård, lite extra mat och lite extra (reserv) kläder.

Dom två sista är ju svårt att få rätt på turer över några dar. Det krävs erfarenhet och upprepade turer innan man märker exakt hur mkt käk man gillar, eller vilka kläder som behövs - varierande väderprognos....

Sen kan man ju fråga sig om tex tvål & handduk & tandkräm & nagelsax är bra-att-ha eller inte ? Blir alltid en del dasspapper över.

En bra kniv vill man ju ha med, men det är kanske inte alltid som den används på kalfjället ?
 
Sen kan man ju fråga sig om tex tvål & handduk & tandkräm & nagelsax är bra-att-ha eller inte ? Blir alltid en del dasspapper över.

Hmm.. egentligen kanske jag borde gjort trådstarten enklare. Kanske vore det bäst att bara lista det man inte använde på turen. Punkt. Om något var med av livsnödvändiga skäl kan man ju notera det, om man vill.

Det blir mer "vetenskapligt" på det viset. :)

Vi provar och om vi kommer fram till en bra form så ska jag be nån moderator om att få uppdatera trådstarten. Tills vidare kör vi på lite som vi känner för.

Det som står på listorna behöver alltså inte vara sånt som var dumt att packa ner utan just sånt som inte användes. Kan vara bra med en och annan tankeställare.

Jättekul att det redan är flera svar!!
 
Spännande tråd detta kan bli.

Har precis kommit hem från min semester och ändå gjort analys vad jag kan spara in nästa gång.

Packpåse till Hydrapack 2liters 4g
Packpåse till Exped Synmat HL M 11g
Fodral till Sea to Summit handduk 27g
Vikkåsa 24g (dricker ur titanmugg som jag kokar vatten i)
Nageklippare med fil 41g
Kniv i samisk stil 145g
Packpåse till Western Mountaineering Nanolite quilt 24g
Halvera disksvampen 4g (Användes för att diska ur behålla för att coldsoaka havregryn)
30ml mindre Dr Bronners flytande tvål, diskmedel m.m. 30g
Hilleberg Enan påse till tältstång samt påse till tältpinnar, tog dock med reparationshylsa totalt -36g

Totalt en minskning på 346 gram i packningen.

Allt som är vattenkänsligt packar jag i en Exped Schnozzel pumpbag UL M som väger 60gram och fungerar som min liner i ryggsäcken, där åker quilt, kläder och liggunderlag ner.

Något jag dock skall lägga till är
Happy Ears öronproppar 2gram (Sova nära en väg eller nära en flygplats i tält så är det skönt att kunna dämpa ljudet något)
Victorinox Classic SD 21gram som har sax, kniv, nagelfil, pincett och tandpetare


Funderingar på övrig minskning av vikt är att hitta en ny packpåse till mitt Enan, borde finnas en som väger ca 10-12 gram mindre, jag har även två spännremmar på min Exos 48 som jag aldrig använt, borde minska med ytterligare ca 10 gram, tältpinnarna har jag letat efter nya och kan spara in ca 35 gram genom att byta till annat märke och material.

Sedan har jag ett ganska tungt första hjälpen kit som jag ser över hur jag kan minska till det jag faktiskt behöver, tex så har jag med leukoplast för ev. Skavsår m.m., detta tillsammans med toalettpapper kan ersätta plåster som jag då inte behöver ha med, då jag lagt till en kniv som har både sax och pincett kan jag ta ut även detta ur mitt första hjälpen kit.

Totalt går jag ut med en basvikt på ca 4.5-5kg utan mat och vätska

Även nytt tält och ryggsäck spanas det på inför nästa sommar. Gillar verkligen mitt Enan, men tycker det bildas lite för mycket kondens i tältet. Kan torka av det med en wettexduk och vrida ur så det rinner ca 5-6 gånger innan det är tillräckligt torrt för att jag skall vilja packa ner det.

Väskan jag har nu är en Osprey Exos 48 och väger runt kilot utan topplocket som jag inte tar med ut, den sitter väldigt bekvämt och jag har svårt att se att jag kan hitta en bekvämare ryggsäck, så det skall verkligen vara en mycket lättare säck som sitter lika bra för att jag skall byta, ventilationen på ryggen är också ett stort plus.
 
Senast ändrad:
På senaste fjällvandringen:

Pannlampa på ca 100 gram.
Primus micron lantern 124 gram.
2 paket frystorkad mat, vikt okänd.
2 pkt papperservetter som används som dasspappar, vikt 50 gram ?
1 par extra sockor om man plurrar, vikt okänd.
1 par karlsonger, vikt okänd.
 
På senaste fjällvandringen över 10 dagar::
2 st extra batterier till kameran totalt 102g (2 batterier räckte till nära 800 bilder (JPEG+RAW))
1 par merinosockar 70g (reserv om jag skulle bli blöt)
1 Merino T-shirt 145g (reserv om jag skulle bli blöt)
1 GPS 147g (reserv vid passage på hög höjd i ev dimma)

Sedan hade jag givetvis med mig nödutrustning i form av sjukvårdsprylar, PLB och för ev reparation. Inget som vi lyckligtvis behövde använda, men skall alltid vara med.
 
På årets längsta tur, 10 dagar. Så hade jag med mig en fjällräven vindanorak som aldrig blev använd. Det var för blött i luften dom kalla blåsiga dagarna. Av samma anledning fanns nästan allt myggmedel och solskydd kvar. Gick även fortare än beräknat då möjliga toppturer uteblev pga vädret så fyra dygn mat följde med hem.

Blir inga större förändringar till nästa gång, startade med 18kg för 14 dagar och det är väldigt lätt för mig.
Jo just,lilla kniven ska nog bytas till nått ännu mindre och kombineras. En fällkniv med sax och pincettt så kan man fimpa det ur första hjälpen väskan. Använde kniven en gång till att skära en snörstump, behövs inte mycket till blad för sådana jobb.
 
Mygghuvan var det enda som inte användes under Ammarnästuren v30 i år.

Annars har jag under 30 års fjällturer burit med vattentäta skalvantar och merinofingervantar och aldrig använt dem. Men i år kom båda paren till användning då det både regnade och blåste förfärligt kallt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
teoek Lämmna köket hemma! Lättpackning 31

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...