Betala för två nätter, bo en…

Hej

Sitter och har nästan lyckats planera ihop årets fjällvistelse, det är mycket som ska passa ihop; skjuts, tåg, buss, båt och inte minst boende. Sista biten var boende en natt på Kebnekaise fjällstation innan hemfärd. Det gick inte att boka en natt underligt nog så jag tog kontakt med bokningen. Där blev jag, något snäsigt, upplyst att man inte FÅR boka bara en natt på helgerna, man måste boka två. ”Ja, men jag vill bara bo en natt innan jag åker hem.” ”Då får du ju boka två nätter och bo en, förstår du väl?! För vi har bestämt så!” Mycket underligt system. Tänk dig att du vill sova över en natt på annat håll, kanske under en arbetsresa eller en nöjeshelg i en stad. Då måste du betala för två nätter men bara bo en. Jag tror inte man väljer det hotellet. Och hotell i storstad blir lik priset för bädd i flerbäddsrum ekonominivå. Att då betala för två nätter för en familj men bara bo en blir en ganska så saftig summa som man helt klart känner sig lurad på! I bokningsvilkoren står det fri avbokning till en vecka innan men det får man inte använda i detta fall, ifall man skulle ”tjuvboka” två nätter och sen avboka den ena. Man kan ändra vistelsedatum mot en avgift på 300kr länk men det gäller tydligen inte heller!

Hur kan man kräva att man ska betala för två nätter och bara bo en?
Hur kommer det sig att ni ej följer era bokningsvilkor?
Hur kommer det sig att det inte står något om detta på er hemsida?

Bokningstjejens förslag: flytta hela din nuvarande bokning av tåg, buss, båt och övrigt boende för att passa in vistelsen på Kebnekaise till mitt i veckan. Jo tjena…
 
Extremt tråkigt att läsa om. Det är samma STF som många av oss räddade (t.ex. genom att teckna medlemskap) när STF gick på knäna under pandemin.
 
Ja, räkna då på fem personer två nätter och känn efter om det känns rätt…

Sen är det ju tillgång och efterfrågan som styr priset, det är jag medveten om. Men tvingas till att betala två nätter…nä
 
Och som diskuterats förut: det är inte så enkelt som tillgång och efterfrågan. Det står inte en konkurrent fritt att köpa mark och uppföra en till anläggning i närheten, utan STF har ett privilegium som följt med sen gamla tider. Det ser jag som ett förtroende som behöver förvaltas. Dom måste naturligtvis täcka sina kostnader men man vill gärna att prismodellen känns begriplig och även att det finns alternativ för budgetvandraren och barnfamiljer tex. En fjällanläggning för folket helt enkelt.
 
Tälta !

Jag gillade STF för längesen, men inte numera. Flera gamla pärlor till vandrarhem har försvunnit, och resten har blivit mkt dyrare. Trist utveckling.. påhitt som ovan gör mig bara mer ilsken.
 
Det där låter helt sjukt, självklart borde man få boka så många nätter man vill stanna.
STF håller på att förändras till det sämre verkar det som.
 
Oj, så provocerande. STF vill verkligen inte bli omtyckta. Var längesen man gick ur där och inte blir man sugen på att gå med igen. 830 spänn för en möglig madrass i ett unket rum med andra personer, skulle jag aldrig betala och förhoppningsvis ingen annan heller.

Ja, en helikopterskjuts fort där ifrån känns betydligt mer lockande.
 
Se det som ”prisvärt”!!! (ironi)

STADGAR för SVENSKA TURISTFÖRENINGEN
  • Antagna vid årsmöte den 24–25 maj 1997
  • Senast reviderade vid riksstämman den 9-10 maj 2020
Paragraf 1 – Ändamål och uppgifter
Svenska Turistföreningen (STF) har till ändamål att främja medlemmarnas intresse av och möjligheter till natur- och kulturturism i Sverige.

STF gör detta genom att:
  • främja och utveckla friluftsliv och turism som utgår från upplevelsen av natur och kultur;
  • värna och informera om natur, kultur och miljö i Sverige utifrån ett turistiskt perspektiv;
  • verka för och sprida kunskap om hållbar turism;
  • erbjuda medlemmarna prisvärda övernattningsmöjligheter och berikande aktiviteter;
  • i övrigt företräda medlemmarnas intressen inom våra verksamhetsområden.
Svenska Turistföreningen är religiöst och partipolitiskt obunden.
 
Även med nuvarande prisnivå och besvärliga bokningsregler är fjällstationen på Kebnekaise så vitt jag förstått mer eller mindre fullbokad under sommarsäsongen. Att ha vissa krav på boendetid är inte helt ovanligt, det är inte bara STF som har det.

STF gick i vinst 2021. En betydlig förbättring jämfört med 2020. Jag har svårt att tycka att vinstmarginalen över tid är obefogad. Årsberättelsen för 2021 har just kommit ut:
https://www.svenskaturistforeningen.se/app/uploads/2022/03/stf_arsberattelse_2021.pdf

Även om jag är STF-medlem är det länge sedan jag bott i någon av deras större anläggningar. Jag brukar tälta istället. Jag tycker att de är bra att STF finns, även om de populära fjällstationerna börjar bli rejält dyra att besöka. Det är dock valfritt att göra det.

Nu verkar STF försöka hantera besökstrycket med pris och regler. Du behöver fortfarande boka i god tid för att få plats.

Om det är fel att göra så -- hur tycker ni att STF ska göra istället? Lägre priser och mer flexibilitet kommer inte ge fler platser, utan bara göra det ännu svårare att få plats.

Jag kan tyvärr inte se något bättre sätt att hantera det än vad STF gör. Men har ni bra förslag, kom gärna med dem.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.