Vad krävs för att bestiga Everest?

Hejsan
Jag undrar precis det rubriken antyder. VAd har de som bestiger Everest för klätterbakgrund och hur svårt är det att bestiga jämfört med andra höga toppar.
Inte för att jag tänker bestiga Everest nu men man är ju fortfarande ung......

MVH
Nisse
 
Om man får tro Kropp, Krakauer, Boukrev o de andra så krävs det för att ingå i en kommersiell expedition endast ett fett bankkonto och ett stort ego. Klättererfarenhet, sans och förnuft är mindre viktiga egenskaper. Kropp skriver i sin bok att han mötte expeditionsmedlemmar i baslägret som inte sett ett par stegjärn förut. Hur erfaren kan den personen ha varit tro?

Hur svårt kan det med dagens utrustning vara, att med kanske hundra bärare per expedition släpas/bäras upp på toppen?

Sedan finns det helt andra typer, som med liten/ingen assistans, solo och utan syrgas tar sig upp. Reinhold Messner är en skön lirare som var först upp utan syrgas. Iofs kanske han inte heller kan räknas som riktigt helt sansad, men detta är ändå helt andra bedrifter än de kommersiella.

/K
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om man ska bestiga everest så menar jag på att man själv ska vara delaktig i planeringen, förberedelserna och genomförandet. Om man köper sig en plats betalar man för dessa arbeten och då bestiger man inte själv everest utan tar sig till toppen med hjälp av guider,bärare m.m.
Bestigning av everest handlar minst lika mycket om förberedelser som själva klättringen.

Min far Ebbe Wahlund var expeditionsledare/läkare för svenska Annapurna-81 och everest-87 samt läkare everest-91. Han hade innan expeditionerna två heltidsjobb; läkaryrket samt att förbereda expeditionen. Detta i c:a 4 år innan avresan!

Beroende på hur rädd du är om ditt liv så skall du skaffa dig erfarenhet innan du ger dig av på charter till everest. Sen kan ditt samvete bestämma hur mycket du skall hjälpa till med förarbetet som krävs för att ta sig dit, och upp.

[Ändrat av owahlund 2004-04-05 kl 20:14]
 
Det krävs pengar

Dt krävs pengar, när vi vandrade i Khumbu blev vi erbjudna att bestiga Everst för 10 000 USD, det var 1992, sedan dess har priset gått upp. Om jag förstått saken rätt finns nu "pay-expeditions" både under vår o höst sässongen, o lokala sherpas bygger en led upp över isfallet som de sedan tar betalt för passage på. — Isfallet är mycket krävande för första ascentionister.

Utöver pengar krävs naturligtvis god kondition, utmärkt acklimatisering, klättererfarenhet, och en järnvilja, inte minst för att gå vidare förbi liken som tydligen ligger lite här o där efter South Col.

Som klättring är det inte svårt normalvägen, via South Col, svårigheterna är höjden, och väder och vind, vissa år är det bara några få dagar som är lämpliga o det gäller att vara på plats vid rätt ögonblick. Se http://www.mounteverest.net/ för aktuell info. Andra vägar upp, som kräver teknisk klättring, är oerhört svåra.

Per
 
Apropå kostnaden, så tyckte jag jag såg någon som annonserade här på Utsidan för några månader sedan - minns jag rätt skulle de ha nånstans 30-50 kkr för nöjet, men då gick man norrifrån, det är billigare, och klättertekniskt en aning mer utmanande kan jag tänka mig.

Vad heter förresten 'Second Step' på korrekt svenska?
 
svartöra; sa:
Apropå kostnaden, så tyckte jag jag såg någon som annonserade här på Utsidan för några månader sedan - minns jag rätt skulle de ha nånstans 30-50 kkr för nöjet, men då gick man norrifrån, det är billigare, och klättertekniskt en aning mer utmanande kan jag tänka mig.

För de pengarna får du bara en vandring till baslägret. Att avgiften är lägre för att bestiga Everest andra vägar än normal leden kompenseras mer än väl av de ökade kostnaderna som det innebär i ökade förberedelser. Finns troligen ingen som guidar upp andra leder än normal leden. Skulle någon göra det skulle de nog vilja ha betydligt mer än för att guida normal leden.
 
anderskarlsson; sa:
För de pengarna får du bara en vandring till baslägret. Att avgiften är lägre för att bestiga Everest andra vägar än normal leden kompenseras mer än väl av de ökade kostnaderna som det innebär i ökade förberedelser. Finns troligen ingen som guidar upp andra leder än normal leden. Skulle någon göra det skulle de nog vilja ha betydligt mer än för att guida normal leden.

— Det finns säkert någon fräck agentur el resebyrå som tar 30 el t o m 50 000 SEK för en Everstvandring. Det är dock helt onödigt. Vill man gå dit, kan man räkna med flygbiljetter o 10-20 USD om dagen. Vandringen är lätt, lite mer upp o ned än på Kungleden, men å andra sidan finns trevliga hotell hela vägen.

När det gäller guidning på Everst har en del Sherpa blivit mycket duktiga. Utlänningarna är i allmänhet mer tekniskt kompetenta. Men det är i allmänhet bara de allra bästa, vissa Britter, Polacker, Schweizare, Österikare o Italienare, som slår Sherpas på den höjden. Flertalet expeditioner guidas upp av erfarna Sherpas, o de är ganska äregiriga, kan låta utlänningarna sparka upp väg för att sedan se till att vara med i toppgänget. Fler Sherpas nådde toppen på den svenska expeditionen från Tibet än svenskar. Tror bara en svensk kom upp.

Minns särskilt en kanadensisk expedition. De hade teleskop o en massa attiraljer för att kunna direktsända från leden via den västra pelaren. Väl där togs flera av laviner, o när det projektet hade gått om intet gick de normalvägen o efter ett par veckor kunde man i Rising Nepal läsa "Canadian expedition conquers Sagarmath". Två Sherpa o en kanadensare hade nått toppen. Sannolikt hade de praktiskt taget släpat upp denne. Ett par dagar senare stod det ånyo "Canadian expedition reconcquers ...." Återigen två Sherpas o en kanadensare. Utan Sherpas vore det knappt möjligt för de flesta av dagens expeditioner.

Per
 
Pengar

Det som behövs:
500 000 kronor
3 månaders semester
telefonnumret till Peak Promotion (977-1 263115)


Sen är det bra om man inte är rädd för att dö, var 5é som lämnar baslägret för en seriös toppattack kommer aldrig hem igen...
 
Re: Pengar

mathias; sa:
Det som behövs:
500 000 kronor
3 månaders semester
telefonnumret till Peak Promotion (977-1 263115)


Sen är det bra om man inte är rädd för att dö, var 5é som lämnar baslägret för en seriös toppattack kommer aldrig hem igen...


To date, there have been 1,924 ascents of Mount Everest (more than 1,300 different climbers), and 179 people have died. The overall fatality rate is thus about 9% (fatality rate is defined as successful summits compared to fatalities). However, since 1990 there has been an explosion of summiteers and fatality statistics have changed. Up to 1990, the Everest fatality rate is a whopping 37%, with 106 deaths and only 284 summits. Yet from 1990 until today, the rate has dropped to 4.4%; 73 people have died, and 1,640 have summited. Thus, the rate decreased to about eight times less than the pre-1990 fatality rate!

http://www.mounteverest.net

På senare tid alltså 'bara' 4.4% döda i förhållande till dom som lyckats ta sig upp på toppen, och den lär vara ännu lägre om man räknar totala antalet toppförsök istället för lyckade toppförsök.
 
carvingkimbo; sa:
Om man får tro Kropp, Krakauer, Boukrev o de andra så krävs det för att ingå i en kommersiell expedition endast ett fett bankkonto och ett stort ego. Klättererfarenhet, sans och förnuft är mindre viktiga egenskaper. Kropp skriver i sin bok att han mötte expeditionsmedlemmar i baslägret som inte sett ett par stegjärn förut. Hur erfaren kan den personen ha varit tro?

Hur svårt kan det med dagens utrustning vara, att med kanske hundra bärare per expedition släpas/bäras upp på toppen?

Sedan finns det helt andra typer, som med liten/ingen assistans, solo och utan syrgas tar sig upp. Reinhold Messner är en skön lirare som var först upp utan syrgas. Iofs kanske han inte heller kan räknas som riktigt helt sansad, men detta är ändå helt andra bedrifter än de kommersiella.

/K

Nu var jag där maj 96 så jag kan tala ur egen erfarenhet. Statistiskt sett så AVLIDER ca 20 % enligt uppgift (statistik kan man ju leka med som tidigare inlägg påvisat) av de som når toppen. Tänk när man står där upp och tänker på detta. Då är man nog inte så kaxig och vill nog gå ned så fort som möjligt. Så problemet ligger inte i att bestiga berget utan att bestiga det och ÖVERLEVA om man hårdrar det. För att öka sina chanser så krävs gedigen erfarenhet. Just maj 96 blev lite ödesstigert då sex stycken dog på berget. Två av de mest rutinerande(kända) klättrana i världen inkluderat, Rob Hall och Scott Ficher. De arrangerade såkallade package tours upp på berget där penningstinna personer som kanske inte hade allför mycket träning ger sig på berget. Det kanske är elakt att säga men de kanske fick straffet för detta. Urmoderns berg slog tillbaka.

Själv kan jag säga att jag uppfattade Mt everest basecamp som en cirkus. Folk utan insikt åker upp och bestiger berget för att kunna säga att de gjort det men lämnar kvar tonvis med skräp och dylikt. När jag var där så hade en uppsamlingskampanj startat och jag stötte på några sherpas vid isfallet som mödosamt fick bära NED skräpet från andra tidigare expeditioner.

Det största problemet som du får lösa om du vill bestiga Everest är att lösa peningfrågan om du inte redan har gjort det. 96 var toppsumman 100 000 dollar! så den är säkert högre idag. Jag tror att det inkluderar sju personer.

Min rekomendation är att gå från Tibet då det är mycket billigare därifrån. Men det är också svårare och farligare. Då har du i alla fall gjort något annorlunda.
[Ändrat av crazy 2004-04-06 kl 17:12]
 
Det verkar vara flera som säger att 20% av alla som försöker nå toppen dör, vart har ni hittat den siffran?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips