Vad krävs för att bestiga Everest?

Skulle tro att den statistik som finns främst anger antalet döda under bestigningar på berget i förhållande till antalet som nått toppen. Om de som dör är folk som gör toppförsök eller rent av nått toppen innan de dör är nog svårare att hitta statistik om.
 
Men all statistik jag har sett är mycket lägre än 20%. T.ex enl National Geographic så hade folk varit uppe på toppen 1600+ gånger och totalt hade 175 personer dött. Det var fram till 2001.
 
migael; sa:
Men all statistik jag har sett är mycket lägre än 20%. T.ex enl National Geographic så hade folk varit uppe på toppen 1600+ gånger och totalt hade 175 personer dött. Det var fram till 2001.

Det mest troliga är att 20 procent är gamla uppgifter. Det verkar ju vara sjukt många som har bestigit berget bara det senaste åren. Här har du ett vetenskapligt citat får en studie från 2002. Men det spelar väl ingen roll egentligen, kontentan är det är jävligt farligt att försöka bestiga Everest. Det som gjort att statistiken blivit bättre är väl att folk går upp på led idag. De kanske har byggt någon hiss någonstans eller hämtar med helikopter.

"Since the first ascent to the summit of Mount Everest by Hillary and Tenzing, over a thousand climbers conquered the mountain. This climbing challenge is far from commonplace, however, as over 300 climbers died in pursuit of this difficult and dangerous test of skill and courage. In this article, we report a personality profile of a sample of climbers that undertook that perilous challenge to summit Mount Everest."

Hypotesen blir då att inom en snar framtid kommer den största katastrofen äga rum någonsin med kanske ett trettital döda. Det handlar nog mycket om slump.


[Ändrat av crazy 2004-04-06 kl 22:18]
 
Sir Edmund Hillary
Sir Edmund Hillary, Aug 2003
SEANS MT EVEREST HOMEPAGE Sign My Guestbook View...able to respond to you. SOME EVEREST QUOTES THE EVEREST MAILING LIST...4000 people have tried to climb Everest, around 660 have succeeded and 142 have died (based on 1996 features). Online...
[http://www.pscs.org/~syaap/everest.html]

Ovetenskapliga uppgifter, men som sagt. Statistiken verkar ha ändrats de senaste åren. Vet inte om det beror på bättre säkerhetstänkande eller på tur. Tror mer på det sistnämda vilket snart kommer att märkas.

Idag måste det vara värre än cirkus däruppe. Ren misär troligtvis.
 
migael; sa:
Men all statistik jag har sett är mycket lägre än 20%. T.ex enl National Geographic så hade folk varit uppe på toppen 1600+ gånger och totalt hade 175 personer dött. Det var fram till 2001.

Fann viss statistik på Everstnews, slutsatserna är intressant provakativa. Tydligen är Annapurna I farligast.

Per
 
Vilket jävla skitsnack!!!

Det framstås i denna diskussion som att det enda som behövs för att bestiga Everest är en jävla massa pengar och en hel del fritid.
Hur kommer det sig då att en j-a massa miljonärer och en hel del människor med massor av fritid ligger utspridda längs "normalleden" uppför Everest??
Sä jävla orutinerat att komma med inlägg om hur lätt det är att bestiga världens högsta berg från massor av människor som förmodligen inte har den minsta erfarenhet av några högre toppar alls.
Om det nu vore så enkelt att bestiga - hur kommer det sig då att endast en knapp handfull svenskar - det vill säga er alla "Erfarna" som svarar på detta forum - inte ens kommit i närheten av dess topp och än mindre lyckats att bestiga berget ifråga?
För att lyckas med en bestigning tror jag att det krävs betydligt mer än bara pengar och minst "3 månaders semester".
För övrigt finns det EXAKT statistik över de som lyckats och förolyckats på Everest!!! - Både i samband med bestigning och efteråt!

Lite ödmjukhet och respekt till de som lyckats vore dock på sin plats!!!
 
Helt rätt

Anders du har helt rätt. Det är en mycket stor prestation att bestiga Everest. Jag har träffat minst 5 personer som har varit uppe på toppen, och jag skulle aldrig underskatta deras prestation. Men jag tror att väldigt många har de fysiska förutsättningarna av att klara en bestigning med hjälp av syrgas. Däremot tror jag att psyket kan vara svårare att bemästra.

En Everestbestigning är en oerhörd prestation!
 
Re: Vilket jävla skitsnack!!!

paolsson; sa:
Det framstås i denna diskussion som att det enda som behövs för att bestiga Everest är en jävla massa pengar och en hel del fritid.
Hur kommer det sig då att en j-a massa miljonärer och en hel del människor med massor av fritid ligger utspridda längs "normalleden" uppför Everest??
Sä jävla orutinerat att komma med inlägg om hur lätt det är att bestiga världens högsta berg från massor av människor som förmodligen inte har den minsta erfarenhet av några högre toppar alls.
Om det nu vore så enkelt att bestiga - hur kommer det sig då att endast en knapp handfull svenskar - det vill säga er alla "Erfarna" som svarar på detta forum - inte ens kommit i närheten av dess topp och än mindre lyckats att bestiga berget ifråga?
För att lyckas med en bestigning tror jag att det krävs betydligt mer än bara pengar och minst "3 månaders semester".
För övrigt finns det EXAKT statistik över de som lyckats och förolyckats på Everest!!! - Både i samband med bestigning och efteråt!

Lite ödmjukhet och respekt till de som lyckats vore dock på sin plats!!!

Frispel?

Det är väl inte upp till dig att bestämma vilka människor som folk skall respektera. Eller du kanske bara blir träffad på grund av ditt stora ego?

Sen så är det ren och skär bullshit att statistiken är exakt. Har du inte fotobevis på att du varit uppe på toppen så kan det ifrågasättas att du verkligen varit där. Det har förekommit spekualtionenr om flertalet som har fuskat.

Angående antalet döda så är det olika siffror som florerat under årens lopp. Du förstår på femtotitalet och senare så var nog inte kontrollen så rigid som den är idag. Då fanns det nog inga tjänstemän i baslägret som höll koll på alla som försökte sig på en liten topptur. De personer som glömts bort på berget är kanske sherpas som inte räknades då de inte är västerlänningar. Det är nog först på senare år som DEN första människan på Evererst blev DE när Sardar Tenzing Norgay också togs upp i historieböckerna. Det är bara spekulation men får lite underbyggnad när jag kollar i Prismas uppslagsbok från 1966. Hillary finns med men inte Tenzing Norgay. Men de kanske bara har felstavat hans namn så att jag inte hittar det?

Men sen kan jag ju hålla med dig om att det är säkert ingen söndagspromenad upp utan en väldig uppoffring som behövs. Men fakta är precis som har sagts att det funnits folk (det är säkert ännu vanligare idag) utan någon som helt erfarenhet av riktig bergsbestigning som har försökt nå toppen. De hade inte ens (nu är ju den första biten med isfallet en ganska farlig passage) klarat sig upp till Basläger 2 utan hjälp av förgjorda leder där sherpas har fått sätta livet till för att lägga ur stegar och rep osv vid olika passager.

Nä du får nog läsa på lite och gå en kurs i statistik. :)
 
Re: Vilket jävla skitsnack!!!

paolsson; sa:
Om det nu vore så enkelt att bestiga - hur kommer det sig då att endast en knapp handfull svenskar - det vill säga er alla "Erfarna" som svarar på detta forum - inte ens kommit i närheten av dess topp och än mindre lyckats att bestiga berget ifråga?

Jag vet inte om det är mig du angriper? För din info kan jag säga, att jag klättrat en hel del, o jag skrev inte att Everest normalvägen inte är svår. Däremot är själva klättringen inte svår. Det är endast en liten bit vid Hillarysteget som är klättring i vanlig bemärkelse — bortsett från eventuella stegar i isfallet.

Däremot finns andra svårigheter, främst höjden som är snudd på stratosfärisk, men också väder och vind. Det är bara ett fåtal dagar varje säsong som är riktigt bra för att nå toppen. Slutligen ovanför 7000 meter förfaller kroppen. I dödzonen kan man bara vara några dagar, antingen kommer man upp eller så måste man ned, eftersom man inte acklimatiseras bättre utan istället börjar brytas ned. Dessa svårigheter visar sig ofta vara oöverstigliga. Till detta kommer liken som ligger här o där ovanför South Col. Ingen särskilt trevlig miljö.

Vi erbjöds alltså att klättra Everst. Varför gjorde vi då inte det? Svaren är flera. Först o främst för att vi tyckte att det verkade dödtrist att tälta tre månader på glaciärerna under Everest. Någon garanti för att vi skulle nå toppen gavs ej. Hade vi haft 20 000 USD hade vi hellre gjort något annat för dem. Dessutom är vi kritiska mot denna typ av expeditioner. Med bärare, o kockar, o mattält, o fälttoalett. Att klättra med betjänter är inte riktigt vår stil. Så vi slog tanken ur hågen närmast omgående. Frågan om vi hade kommit upp om vi hade försökt förblir för alltid obesvarad.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cake Vad krävs för en vinterbestigning av kebne? Alpin / Bigwall 17
trbngr Lämpliga 4000m-toppar att bestiga ensam Alpin / Bigwall 10
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
ViktorAdolfsson Bestiga berg med begränsad budget? Alpin / Bigwall 16
nickeB Erfarenhet av att bestiga Mount Rainier Alpin / Bigwall 1
mo9jan Bestiga Denali. Alpin / Bigwall 6
linkis Bestiga Mount Blanc Alpin / Bigwall 7
Räv Rävsson Tom Cruise ska bestiga Mount Everest Alpin / Bigwall 26
Jokk Vill bestiga toppar! HUR? Alpin / Bigwall 9
Marcand Att bestiga Sarektopparna? Alpin / Bigwall 1
steffcarro Bestiga Mont Blanc. Alpin / Bigwall 3
kmsellin Bestiga galdhöpigen? Alpin / Bigwall 4
Brune Svensk tjej har bestigt Mount Everest Alpin / Bigwall 0
E9climbing Everest needs to be un-fucked now! Alpin / Bigwall 68
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
silwerarrow From fight to flight: Simone Moro pilots highest-ever Everest rescue Alpin / Bigwall 0
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
silwerarrow Kenton Cool nöjer sig inte med bara Mt Everest... Alpin / Bigwall 2
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
E9climbing "Everest is perhaps the single least significant mountain in the entire Himalaya" Alpin / Bigwall 42
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10
JohnFalkman Yngst på Mt Everest? Alpin / Bigwall 12
Magnus H Mt Everest på riktigt Alpin / Bigwall 47
Polarnatt Mt Everest och gradering Alpin / Bigwall 1
straylight Everest Unmasked Messner-Habeler 1978 Alpin / Bigwall 4
silwerarrow Drömmen om Everest och andra toppar.... Alpin / Bigwall 2
Brune 18 årig tjej har bestiget Mount Everest Alpin / Bigwall 6
silwerarrow "Everest beyond the limit" 2007 Discovery Channel Alpin / Bigwall 0
silwerarrow Trångt på väg mot Everest topp.... Alpin / Bigwall 1
Hrdlr Klättra everest solo Alpin / Bigwall 8
Keras2006 Everest: På liv och död, Drömmen om toppen Alpin / Bigwall 47
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7
srpp Lästips: Everest i Outside Alpin / Bigwall 3
tovalova Fredrik på Everest topp Alpin / Bigwall 20
Polymeras Nya tragedier på Everest Alpin / Bigwall 41
brandmansmicke Everest utan ben Alpin / Bigwall 1
tovalova Mount Everest Fantasy Ridge Alpin / Bigwall 8
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
tovalova Mattias på toppen av Everest Alpin / Bigwall 1
lilla_my Flock på Everest topp Alpin / Bigwall 24
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
sebbe_Huss Everest 1996 Med Göran kropp! Alpin / Bigwall 10
Corax Everest för nybörjare Alpin / Bigwall 13
Hedman Hollywood på Everest? Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.