Vad kan man göra i Rjukan?

Jag har fått möljlighet att låna en stuga i Rjukan (Norge) i sommar. Jag känner till denna plats väldigt dålig, utom den vanliga historieboken då. Hur ser terrängen ut, är det högfjäll? Jag vill gärna ha hjälp med att planera lite och god uppslag i detta område mottages tacksamt..

det finns lite...

Allt möjligt höll jag på att säga..

Det finns trevliga toppturer i närheten, du kan komma åt hardangervidda ganska lätt.
Finns massor av möjligheter till dagsturer eller längre. Finns bra fiske också.
Jag kommer inte ihåg vad toppen heter, men du kan se 1/6 av Norge uppifrån vid klart väder. Den ligger precis utanför Rjukan.

Jag tror inte du kommer ha tråkigt...
Det finns en turistbyrå i Rjukan, kan inte telefonnummer dit, men om du ringer DNT i Oslo så kan de säkert hjälpa dig med information.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Var där för 5-6 år sedan. Har inte kartan framför mig nu, men jag kommer ihåg att vid Rjukan körde vi upp för bergväggen till en skidanläggning som ligger söder om Rjukan (du ser både serpentinvägen och anläggningen i högra, nedre hörnet i snorres länk ovan). Området var lagom stor för att på två dagar ta sig till foten av Gaustatoppen och tredje dagen knatade vi upp för toppen.

Området vi gick i var inte att betrakta som högfjäll. Lätt vandring och inte så kuperat, en del folk, men absoult inte överbefolkat. Det är ett ganska litet område och en del vägar så det blir ingen riktig vildmarkskänsla.

Utsikten och våfflorna på toppen rekommenderas.

...Johan...

Hei jag har varit i Rjukan

HEI DET finns kanska många ting man kan gjöra i Rjukan
jag vill rek muset Vemork der tungt vattnet blev gjort
under anndra vädskriget ,
Kolla eäven Gaustatoppen det är ett helt underbart ställe jag har varit uppe 4 gånger
Jag skal hem till norge nå i sommar då skal vi bo i husvagn ca 4 mil i från Gaustatoppen og då skal jag åka ditt
det går även enn linbana upp på hardangervidda på den vestre sidan
ha enn trävelig resa

hei på dig du som skal till Rjukan

Jag glömmde och säja att Rjukan ligger djup ned i enn dal med enn vaker sjö som hetter TINNSJÖN ps norges djupast sjö har jag för mig
Trävlig resa

Tackar för tipsen

Tack för alla tips. Jag ger mig i väg nästa vecka. Det blir lite familjesemster. Barnen skall introduceras i fjällevandringens häftighet...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips