Vad har ni under kilten?

Är nästan färdig med finjusteringen av utrustningen, men vad skall jag ha underst istället för mina tunga bommulsboxers?
Finns ju en tråd som heter trosor men det passar nog inte mig.

Så är det marinoull som jäller eller syntet?

Är det vikten eller materialet som skrämmer? Tycker komforten först och främst är vad man ska sträva efter när det gäller underkläder. Vandrar själv alltid i bomullsboxers eftersom jag tycker det är skönt. Vikten på kalsonger är ju inte så himla hög. Skulle nog inte välja ull på sommaren.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag kör *alltid* syntet både under skinnställ när jag kör hoj och vid friluftsaktiviteter. Är mycket nöjd med mina Craft Pro Cool som kostar ca 250 spänn. Det finns andra som heter Pro Zero som är varmare också. Har några andra syntetkallingar från Calvin Klein också som hållit ca 5 år då jag inte har dem dagligdags.

Craft Pro Cool:
proxy_image.php

Alltid ull, sommar som vinter. Fördelen ligger främst i att de känns hysat behagliga länge = mindre ombyte

Vafasen. Det är väl inget skönt med bomull när man blir svettig. Köra lager på lager i vettiga funktionsmaterial och sen bomullskalsingar går fetbort om det inte är nån väldigt lugn aktivitet (typ jakt där man bara går en bit från bilen och inte svettar upp sig).

Fan va ni är märkvärdiga

Märkvärdiga ni är. Björn borg kallingar har jag alltid kört. Det funkar fint. Men ge fan i att ta med dem vita kallingarna..

Ha det gott

Ett alternativ kan vara kalsonger gjorda av bambu. Saxat från Itab:

"Bambu har naturligt antibakteriella egenskaper, 3-4 gånger bättre absorbtionsförmåga än bomull och torkar mycket snabbt. För känslig och lättirriterad hud är bambu ett extra bra material. Tack vare sina runda och lena fibrer ger den mindre irritation."

Jag har själv inte prövat dem speciellt mycket men de verkar helt okej.

De finns här

Ett alternativ kan vara kalsonger gjorda av bambu. Saxat från Itab:

"Bambu har naturligt antibakteriella egenskaper, 3-4 gånger bättre absorbtionsförmåga än bomull och torkar mycket snabbt. För känslig och lättirriterad hud är bambu ett extra bra material. Tack vare sina runda och lena fibrer ger den mindre irritation."

Jag har själv inte prövat dem speciellt mycket men de verkar helt okej.

De finns här

Vad väger de?

Lukten borde väl vara en faktor? I vilket fall merino-kalsonger blir det givna alternativet, eller? Jag har, trots att jag bor i Sveriges mest konsumenthysteriska stad, misslyckats med att hitta merinokallingar och har därför inga egna erfarenheter av dem.

Kan någon annan slå ett slag för merino-kalsonger - eller kanske istället gnälla lite över dem så jag slipper fortsätta mitt fruktlösa letande efter trehundrakronorskalsonger....?

Syntetkallingar från ICA.

Jag har haft ett par merino (Icebreaker) men vi blev aldrig riktigt kompisar (hur de satt på kroppen). !...Försök sälja ett par begagnade ullkalsonger för 200 kronor på blocket skall ni se...!

Varför ICAs syntetrackare?
- Billiga
- Håller bra (använder sådana dagligen och mina åtta par har hållit i tre år)
- Torkar snabbt (både efter tvätt och svett)
- Sitter väldigt skönt

Hygieniskt inga problem, med tanke på hur syntetstrumpor luktar efter en stund är kallingarna inte det minsta avskräckande efter ett par dagar, absolut inte värre än bomullskalsonger i alla fall.

Och man märker skillnaden vad gäller att frysa när man jämför med att ha på sig bomull, syntetarna andas och fukten vandrar vidare från kroppen.
Sedan är de skönt hala mot byxorna också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips