Vad har ni på bena?

På sommarfjället för att tacka 25 grader med sol/mygg/sve samt nollgradigt samt snöfall/regn och stillasittande.

Funderar på

shorts i g1000 lite eller liknande, längre variant typ kortare knickers hade väl varit optimalt men jag hittar inget vettigt.

vindbyxor, svårt att hitta något bra med bra rörlighet och plats för underställ.

regnbyxor där kör jag ett par precip.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
På sommarfjället för att tacka 25 grader med sol/mygg/sve samt nollgradigt samt snöfall/regn och stillasittande.

Funderar på

shorts i g1000 lite eller liknande, längre variant typ kortare knickers hade väl varit optimalt men jag hittar inget vettigt.

.

På jobbet använder jag trekvartsbyxor som är vansinnigt bra. Projob och Fristads har bra sortiment.

Jag använder Lundhags Antjah. Sitter bra och stretchar på rätt ställen. Trevligt med blixtlås upp till knä som kan öppnas från båda håll. Fickor som luftar. Hakar för kängorna och justerbara öppningar vid byxben och midja.

Rejäla tätvävda skogabyxor som går att öppna ordentligt längs med benen ( hela vägen ner till knäna). Det ska inte vara myggnät i öppningen, vilket motverkar ventilation och omöjliggör kliande och kalsongjusterande.

All svett blåser bort, så det blir svalt och skönt. Funkar även hyfsat mot mygg, då tyget far omkring och jagar bort dem. Möjligheten finns ju alltid att stänga helt när det behövs.

Jag har en tidigare modell av den som nu kallas Haglöfs rugged mountain.

Letar fortfarande efter den "optimala" byxan.

Men sommartid kör jag någon form av lätt vindbyxa (vind och mygg-tätt är kravet). Som gärna går att dra upp över vaderna/knäna om det blir varm.

Letar fortfarande efter den "optimala" byxan.

Men sommartid kör jag någon form av lätt vindbyxa (vind och mygg-tätt är kravet). Som gärna går att dra upp över vaderna/knäna om det blir varm.

Jag har ett par NF i stretchtyg som går att modifiera i tre längder genom att hänga upp benen. Något sådant i myggtätt vore optimalt.

sist hade jag haglöfs lim. funkar fint. enda nackdeln är avsaknad av fickor. sen hade jag ett par merinolångkallingar och ett par berghaus skalbyxor med hel dragkedja på sidorna, som precip men bättre passform.

håll tungan rätt i mun...

Houdini Trill Twill byxa.

Så fort solen är ute och celciusskalan är två siffrigt positiv så bor jag i mina par.

I somras testade jag en ny variant som jag kommer fortsätta med. Vi lyckades pricka starten av högtrycket i augusti så kläderna fick bekänna färg i både fuktigt och något kyligt väder samt högsommarvärme runt 25 plusgrader.
Under hösten sov jag även en natt på fjället med temperatur under nollan och en kylig start som följd innan solen gått upp nästa morgon. Med alla kläder på mig så frös jag inte alls. Ja, förutom om händerna då när jag skulle packa ihop tältet som var helt täckt i frost. :)

Istället för kalsonger har jag ett par tunna och lätta löparshorts; Adidas SN Splitshorts. Dessa tvättas varje dag så långt det går.
Ovanpå det ett par vanliga billiga löparbyxor inköpta på Intersport; Pro Touch Wind Pants.
Självklart ett regnställ att förstärka med vid behov.
Som sista utpost underställsbyxor, vilka även dubblerar som pyjamas.

Houdini Trill Twill byxa.

Så fort solen är ute och celciusskalan är två siffrigt positiv så bor jag i mina par.

Jag kan bara hålla med. Gick i Thrill twill i somras då det INTE var fint väder. Var man varm så hade man byxorna på sig som ett mellanlager till regnbyxorna, vilket enligt mig var helt optimalt. Var det kallt så hade jag 400g ullunderställ och eventuellt houdinibyxorna innanför regnbyxorna.
Byxorna väger så pass lite att man inte drar sig för att lägga dom i ryggsäcken när de inte behövs, och resåren i benslutet går att de kan användas som 3/4-byxor/kortbyxor vid tex vad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips