Vad har ni på bena?

Jag kör löpartights, halvlånga under knä, med skinsealz strumpor. Regnbyxor ovanpå det när det regnar eller är kallt. Tror de också är Pro touch, ganska tunna och inte vindtäta. Tierra goretex regnbyxor.
Sommarbruk givetvis, på vintern måste det bli varmare.

Jag är väldigt nöjd med min zip-off byxor i Taslan. Otroligt vad slitstarka de är trots att de är ganska lätta och tunna. De kostade 150kr på rea (ITAB Jokk, tyvärr verkar de inte finnas i sortimentet längre. Engelsons hade några liknande Travel-byxor ett tag.) har nästan 10år på nacken nu, men det syns knappt en skråma. Nackdelen med dessa byxor är att de är rätt varma. Men man kan ju alltid ta av benen om det skulle behövas. En annan nackdel är att man tydligen inte får ha sådana byxor av modeskäl, men i vildmarken bortom stigarna är det ju ingen som ser dina kläder skrika ...

Jag har också ett par REI traveler pants i tunn nylon, de är lättare , svalare, men definitivt inte lika slitstarka.

För mig är det viktigaste med byxorna att de torkar snabbt, är lätta och myggsäkra. Fickor vill jag heller inte vara utan.

När det regnar konstant är det sedan inte en fråga om byxorna blir genomblöta, utan när. Ibland har det då känts skönare att gå i bara långkalsonger och regnbyxor. I normalfallet med intermittent regn så hinner byxorna torka mellan skurarna. I lägen av konstant regn har jag känt mig lite avundsjuk på de som har lätta gore-tex byxor med hellång dragkedja. Jag tror dock inte jag skulle vilja ha det så i varmare väder.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips