Jag är väldigt nöjd med min zip-off byxor i Taslan. Otroligt vad slitstarka de är trots att de är ganska lätta och tunna. De kostade 150kr på rea (ITAB Jokk, tyvärr verkar de inte finnas i sortimentet längre. Engelsons hade några liknande Travel-byxor ett tag.) har nästan 10år på nacken nu, men det syns knappt en skråma. Nackdelen med dessa byxor är att de är rätt varma. Men man kan ju alltid ta av benen om det skulle behövas. En annan nackdel är att man tydligen inte får ha sådana byxor av modeskäl, men i vildmarken bortom stigarna är det ju ingen som ser dina kläder skrika ...
Jag har också ett par REI traveler pants i tunn nylon, de är lättare , svalare, men definitivt inte lika slitstarka.
För mig är det viktigaste med byxorna att de torkar snabbt, är lätta och myggsäkra. Fickor vill jag heller inte vara utan.
När det regnar konstant är det sedan inte en fråga om byxorna blir genomblöta, utan när. Ibland har det då känts skönare att gå i bara långkalsonger och regnbyxor. I normalfallet med intermittent regn så hinner byxorna torka mellan skurarna. I lägen av konstant regn har jag känt mig lite avundsjuk på de som har lätta gore-tex byxor med hellång dragkedja. Jag tror dock inte jag skulle vilja ha det så i varmare väder.