Kläder för vandring på Island i juni

Hej!

I slutet av juni planerar jag att själv vandra Laugavegurinn på Island men jag upplever det som väldigt svårt att beräkna vilka kläder jag ska ha med.
Har varit i kontakt med FI som sagt att det fortfarande kan snöa i juni (på höga höjder) men att det annars är blandat sol, regn och blåst och runt 10 grader.

Än så länge har jag tunt underställ, friluftsbyxor, långärmad tröja i fleece, en tunnare friluftsjacka (för varmare dagar med vid blåst) samt kängor. En mer rejäl friluftsjacka ska också inköpas.
Men vilka strumpor ska jag ha? Behöver jag shorts om byxorna har bra ventilation?

Alla tips på kläder mottages tacksamt, framför allt om någon själv vandrat där vid samma tid :)

Varma vind- och regntäta kläder rekommenderas!!!
Nu har jag inte vandrat på Island men har totalt spenderat drygt 10 veckor där under juni-augusti, fördelat på 4 besök. Ca 1/3 del av tiden boende i tält.

Senaste besöket var i juli för tre år sedan och då låg dagstempen på 5-10 grader med regn och blåst varje dag i drygt en vecka. Trots tidigare erfarenhet tyckte jag att jag behövt varmare kläder... Har man tur får man användning för ett par shorts men det är sällan, långkalsongerna används dock flitigt.

Kan tyvärr inte råda dig specifikt i klädval men glöm inte mössa och vantar!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Strump/sockval är som hemma coolmax innerst, ylleknästrumpor och slutligen en yllesock. Glöm inte ombytena. Extra innersulor till luchbytet kan vara en höjdare.
go tur

Missa inte att titta in på hemstickarnas butik i Reykjavik och köpa en islandströja när du kommer dit, den har man stor glädje av.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips