Vad har DU för tält?

Guest

Gäst
Hej tältvänner!

Jag tycker det skulle vara intressant att veta vad ni andra har för tält och varför ni just valt den tältmodell som ni gjort.

Det jag tror kan vara intressant att veta för många av oss är:

* Vilken tältmodell/modeller äger du?
* Varför valde du just denna modell?
* Vilken typ av tältning används det vid?
* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
* Vart är tältet inköpt?
* När är det inköpt och vad har du gett för det?

Iallafall jag tycker det skulle vara intressant att veta vilket tält ni har valt att använda er av och varför. Hoppas det är fler med mig som tycker så!?

MVH
Jonas
 
Tältval!

Jag har ett Hilleberg Nammatj 3 GT. Det valde jag dels för Hillebergs goda rykte och för att jag tyckte om deras design. Jag stod först och valde mellan Keron GT och Nammatj GT, varför jag tänkte på Keron GT överhuvudtaget vet jag inte, förmodligen var det ett infall av storhetsvansinne. Med Nammatj uppskattar jag kompromissen mellan viktbesparning och absidyta, absiden är faktiskt riktigt stor, vintertid kan jag förvara pulkan i absiden och samtidigt ha plats för en ryggsäck, matlagning, allmänt krimskrams som man inte vill sova på osv. Normalt är vi två som sover i tältet, vilket ger oss grymt mycket utrymme. Jag använder tältet året runt, på kalfjället, i södra Sverige, på campingplatser och lite annat. Anledningen att jag valde Hilleberg, som ju trots allt är ett ganska dyrt märke, är att jag ville ha nåt som håller länge och som jag kan lita på, även i dåligt väder. Hittils är jag mycket nöjd, jag har haft tältet i knappt två år och har haft det i södra landet samt i Skottland under massivt regn, på kalfjället under tre veckoturer (två sommar, en vinter) med en maximal vindstyrka (uppmätt) på 16 m/s, och då var det ingen fara. Jag köpte tältet på Fjällskog i Uppsala och betalade 5870 kronor för det (detta var innan Hilleberg genomförde sin prishöjning), jag har även köpt ett löst absidgolv i samma butik för 450 kr.

Hoppas du är nöjd med svaren!
 
Hilleberg också...

* Har 2 st Hilleberg. Ett Nallo 2 och ett Akto.

* Använder båda tälten som enmanstält. Aktot på vandringar, Nallot när man ska ha någon typ av BC. Nallot är trångt när man är 2 med full långfärdspackning. Är nöjd med båda tälten. Har också använt båda under alla säsonger, vintertid får man dock leva med mycket kondens. Båda har klarat hårdväder på kalfjället utan problem. Valde först Nallot för ensamvandringar, sedan kom modellen Akto och jag köpte även ett sådant.

* Tälten har används på alla möjliga ställen, men är tänkt som fjälltält på sommaren.

* Nallot är köpt i början på 90-talet och Aktot 1995.

* Priserna var c:a 1000-1500:- lägre då än nu på båda modellerna. Båda tälten är tillverkade i sverige och köpta direkt från Hilleberg.

Mitt nästa tält blir troligtvis ett Bibler. Vill ha ett självstagande enkelvävstält för placeringar på klipphyllor och smala bergskammar. För vanligt fjällbruk kommer jag fortfarande att välja Hilleberg tills något annat svenskt alternativ som är bättre dyker upp på marknaden!

Hilleberg har verkligen tagit över marknaden över "seriösa" fjälltält. Använde senast en kompis fjällräventält på fjället och jag tycker det fungerade nästan lika bra som vilket Hilleberg som helst! Frågan är om Hillerbergs produkter är överskattade i förhållande till andra???

I vilket fall är jag jättenöjd med Aktot. Nallot Har aldrig svikit mig heller och måste få högsta betyg, men kanske kunde jag lika gärna ha valt ett annat tält från någon av dom andra ledande skandinaviska tälttillverkarna!?
 
Hilleberg Keron 3

- Jeg valgte ett Hillebert Keron 3, rødt, med 9.5 mm stenger.
- Jeg vurderte flere modeller og merker. Blandt annet North Face VE 25 og flere Helsport telt. Samt Namatj 3 og Nallo 3 fra Hilleberg. Folk som har brukt både Helsport og Hillebergtelt sier ofte at Hilleberg har hakket bedre detaljer enn Helsport sine telt, tilsvarende telt er og noe lettere. Jeg bruker teltet hovedsaklig til fjellvandring (sommer og vinter) og da er vekt viktig. Keron 3 ble valgt fordi den har to absider og fordi den har rette innerteltsvegger. Jeg er over 1.90 og var redd for å ligge mot innerteltsduken i Namatj/Nallo. Så da fikk jeg heller overleve den ekstra vekta. I Nallo er jeg også bekymret over manglende ventil i bakkant. Jeg valgte rødt for å kunne se teltet på lang avstand og i dårlig vær.
- Det blir somregel 2 eller 3 personer på telttur. Hvis vi er to bor vi som konger. Er vi tre er det litt trangt.
- Har enda ikke fått brukt teltet til mer enn ca 10 overnattinger. Stort sett stille og fint vær men også litt vind og regn. Teltet fungerer glimrende men på sist tur dryppet det litt fra sømmene i ytterteltet så jeg tror jeg må forsegle dem.
- Teltet har veldig bra ventilasjon, jeg liker å ha to innganger og fortelt, veldig praktisk når det er flere på tur. Tåler vind bra hvis man bardunerer skikkelig. Det eneste negative er kanskje at jeg nå må tette sømmene selv. Det hadde kanskje vært enda mer stabilt med stormmatter. Veldig bra at teltduken går helt ned til bakken synes jeg. Teltet blir adskillig lunere enn f.eks. TNF sine telt. Teltet er lett iforhold til den plassen man får tilgjengelig.
- Kjøpte teltet fra Sportsnett i Norge.
- Kjøpte teltet for ca 1 år siden, betalte 5990 NOK.

Vurderer å anskaffe et enmannstelt, Akto eller Nallo2, vi får se.

mvh
Thomas
 
ensamvandrarens val

Från början var tältet min högsäsongsförsäkring mot fulla stugor
i Alperna.
En enda gång har jag använt det så, när en fransk stuga var mer
än överfull. Outhärdligt!

Mer normalt tältbruk har det blivit sen jag började vandra i Pyreneerna och fjällen och blev beroende av det. Detta objektiva
beroende har sedan framkallat ett subjektivt beroende; det är
ofta mer koseligt i tält än i hytte, närmre till vatten, starkare
band med naturen.

Mitt första tält var ett North Face Tadpole. Påstås vara
tvåmans; har träffat ett par som faktiskt använde det så -
jag gratulerade dem till ett lyckligt äktenskap. De fick nog
vända sig i takt. Tältet väger 2.2 kg och är självbärande
vilket jag DÅ (1992) tyckte var viktigt. Det är varmt. Jag har
nog alltid haft minst 10 grader mer inne än ute på morgonen.
Nackdel: att innertältet sätts upp först. Dock går det fort
och jag har satt upp det i sakta regn endast en gång.
På morgnarna får man komma ihåg att inte ta bort alla
pinnar på en gång, ty då finns risk att det blåser bort.

Det kommer att vara mitt val om jag ngn gång framgent gör
utflykter i mina östgötska hemtrakter. I lågland är självbärande
nästan ett krav.

Förra året planerade jag en tiodagarsvandring från Finse till
Jotunheimen. Jag funderade på vikt; vidare att jag nog haft
lite väl mycket tur med vädret. Hillebergs Akto väger 1.7 kg
och inner- och yttertält ihop. Det var precis vad som behövdes
på den turen. Gillar att absiden är på sidan. Kondens ska vara
ett problem i små tält; jag har inte riktigt råd med fukten
om den droppar, ty jag sover i dunsäck (LIM, 7 hg).
Hittills inte värre än att jag kunnat lösa problemet med
en handduk.

Akto verkar inte vara riktigt lika varmt som Tadpole. På morgonen
kan jag räkna med plus 7 om det kryper ned mot noll utanför.
När jag sätter upp tältet på eftermiddan är det desto varmare.
En gnutta sol ger strax uppåt 30 grader. Vid läggdags är det nere
vid 15.

il C.
 
Hej alla glada!

Mitt tält är ett Hilleberg Staika (rött), som jag köpte i juli. Har använt ett lika dant sedan 1992 fast med 11mm bågar (inte mitt). Jag valde det för att det är självstagande och ett utmärkt året-runt-tält, lätt att slå upp även när man är ensam. Det väger några hekto mer än tunnelvarianterna men det tycker jag det är värt för ett så bekvämt tält. Två absider ger en bra struktur på packningen i tältet och alltid en öppning i lä. Har bara bra erfarenher av Staika kan inte komma på något som är dåligt. Kanske att man skuller vilja slippa att alla tre bågar korsar på samma ställe...

Jag har använt Staika under ett flertal fjällvandringar och lika många paddlingar. Men det är kanske av lathet jag vill ha ett självstagande. Det går ju att använda tunnel på klippor också.

Vad gäller erfarenhet av tält så kan man väl säga att man är uppväxt med det. Med andra ord ganska många tältnätter. De flesta i Helsport eller Hilleberg av olika modeller. Övrigt friluftsliv= har provat det mesta.

Jag valde en röd modell pga av att det syns. Står man på en fjälltopp under en dagstur så ser man tältet nere i dalen en halvmil bort.

Köpte det på Wått & Tårrt i Sundsvall.

En sak som ska bytas på tältet är markpinnarna. Ska skaffa sådana som det är till TNF Harrier, en förstärkt v-profil i aluminium. Vaude har billiga.

Mvh Ingvar
 
Tält

* MHW Trango Assault och Trango 3.1
* Är helt inne på geodesiska tält
* Mest vid fjällvandring men även på vintern
* Jag, sambon och hunden.
* Har haft ett skittält som blåste sönder och då bestämde vi oss för att sats på bra grejor i fortsättningen. Vill kunna lita på grejorna.
* I det stora positiva, 3.1:an är ju lite tungt men bokomforten när man har hunden med sig är oslagbar.
* Hos våran trevliga friluftsbutik Hägglunds, vi är stammisar där!!!
* Det är sambon som sköter det där men 3.1 an kostar kring 6000 och vi gav bara drygt 3000 för Assaultet!

MvH Sara
 
Mountain Hardwear Trango 2

* Mountain Hardwear Trango 2 (ca 3.6 kg)
* Som ett komplement till bekantas Keron 3, som jag anser är ett utmärkt tält på vinterturer men varmt som sören på sommaren, och enmansbivacken Foxhole som är lite trist långa regninga perioder. Trango är ett självstagande tält, som kan sättas upp oberoende av underlag och flyttas runt tills plan yta hittats. Utmärkt vid camping på klippor i ytterskärgård, speciellt västkusten. Det är möjligt att använda endast innertältet som "myggnät" (Stora öppningar) - bra ventilation varma men myggiga sommarnätter. Det påstås även vara lämpligt för vintercamping.
* Vilken typ av tältning används det vid?
Skärgårdspaddling samt Liggandes i bilen när jag är på resande fot. BC tält när jag är och surfar etc. dvs jag bär nästan aldrig på tältet. På vintern prioriterar jag åkning före bärning och alternerar stuga och snöbivack (90/10). Jag kanske tar med tältet nästa vinter.
* Tältet är rymligt så att det går att sova 3, men 2 är riktigt bekvämt.
* Jag har sett många tältmodeller - raggartält över fjälltält/ryggåstält till hillebergare från insidan, men geodesiska självstagande tält är en nytt för mig.
* Fördelar är de som nämts ovan, nackdel är att absiden är lite trång för ett bensinkök.
*Köpt på Berg o Hav 01 för 3700 (demoex från 99/00?)
*
 
Unna

Hilleberg Unna. Lätt och väldigt platssnålt tält. jag har de stabilare 9,5 mm stängerna, funkar bra på vinterturer eftersom tältet blir stabilare och tål tyngre snölaster. Valde mellan Bibler I-tent och Unna, Unna är något tyngre och några decimeter större men har utrymme för våt utrustning utanför innertältet. Man kan också laga käk utan att ta in köket i innertältet vilket avgjorde saken för mig (för de som inte vet, Bibler I-tent är en "single-skin" konstruktion).

Jag använder Unna för året runt-tältning. På vintern är Unna lite trångt men det går. Jag skall skaffa ett Tarra för vinterturer så småningom (jag har mycket goda erfarenheter av en annan geodes med krokar, Saivo).

Köpte direkt från Hilleberg som levererade på 2 dagar.

/J.
 
Mitt tält

* VauDe, Ferret 3.
* Utrymmen, komfort och ett bra pris vid inköpet
* Använt på resor och vandringar i Norge och Sverige i såväl låglands- som fjällterräng under vår, sommar och höst.
* Vi är två "delägare" i tältet men sover oftast tre personer i det.
* Har provat allt från gamla "Tarfala" och bensinstationsvarianten till Fjällrävens Foxlite och Hillebergs Nallo (favoriter).
* Mitt tält är ett bra basläger som, storleken till trots, är möjligt att släpa med sej på vandringar. Tältets absolut största fördel är den stora absiden. Tältet har aldrig visat några dåliga egenskaper under den tid jag haft det.
* Köpt på Outside i Malmö.
* 1997. Cirka 3500:-.
 
Statistiskt underlag!

Tjaba... kan inte någon ta på sig att sammanställa resultatet av denna "undersökning"????


* Vilken tältmodell/modeller äger du?
Nammatj 3 personers
* Varför valde du just denna modell?
Bäst pris/prestanda förhållande där vikt och vintertält står för prestanda.
* Vilken typ av tältning används det vid?
Året runt!
* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
Flera, oftast 2 personer.
* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
Bara bra erfarenhet av Hilleberg och inga andra tält... tyvärr; sommar som vinter, varmt som kallt, regn som snö som tö!
* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
Positivt är låg vikt och lätt att sätta upp. Jag har förtroende för tältet och behöver inte vara orolig för hårt vind och mycket regn! Negativt är den kända innerduken som "tar i fötterna" samt kondens under vintern... men det får man väl i alla tält?
* Vart är tältet inköpt?
Sportsnet...
* När är det inköpt och vad har du gett för det
Kommer ej ihåg, men det var billigare än någon annan stans. Tack Sportsnet! Köpte en massa vid det tillfället bl.a. ett par vantar som jag skall reklammera om det nu inte är försent! ,-)
MVH
Jmlove
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
pelka vad har ni för längd på era liggunderlag?? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.