Vad har DU för tält?

Hilleberg & Moskosel

* Vilken tältmodell/modeller äger du?
Hilleberg Staika & Moskoselkåta Tåpp 5 Combi

* Varför valde du just denna modell?
Staika: självstagande, smidigt
Kåtan: rymligt, ståhöjd

* Vilken typ av tältning används det vid?
Båda två; 99% vid kajakpaddling, vår, sommar, höst
Staikat mest när jag är ute själv, ibland har vi med det som reserv ifall det är ont om plats att sätta upp kåtan.

* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
som regel 1-2 personer, ibland fler i kåtan.

* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
Ingen jätteerfarenhet av tält direkt, har haft ett par budgetmodeller innan dessa vi har nu. men när det regnade in bestämde vi oss för lite bättre tält framöver. Använder tälten cirka 30-40 nätter per år.

* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
Staika:
+ lätt att sätta upp, vindtåligt, hög kvalitet.
- lite dåligt skydd över ingången. lite snålt med plats.
Kåta:
+rymligt (vi är oftast 2 i det), vindtåligt, lätt att sätta upp, bra ventilation, suveränt om vädret är kass och man vill sitta inomhus och laga mat, umgås m.m. Rymmer gott om folk om det behövs.
- kräver många förankringspunkter

* Vart är tältet inköpt?
Staika: direkt av Hilleberg
Kåtan: direkt från Moskoselkåtan

* När är det inköpt och vad har du gett för det?
Staika: 1995, har för mig det kostade cirka 5000.- då.
Kåtan: 2001, knappt 13000:-
 
Fjellvandring/telt

Vi har et Helsport Isfjell til 2 personer.

Det er varmt om sommeren, men OK om efteråret (hösten).
Der er for lidt plads til 2 personer.



Skulle jeg vælge et andet telt fra Helsport skulle det
være Rondane 3, selv om det er lidt lavt.

Jeg og min frue er ca. 50 år


Gunnar Martensen
 
* Vilken tältmodell/modeller äger du?

Hilleberg Unna

* Varför valde du just denna modell?

Självstagande, litet & välbyggt.

* Vilken typ av tältning används det vid?

Kajaking, klippor etc.

* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?

Ensam

* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?

Inte så mycket

* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.

Smarta lösningar, enkelt att resa.
 
skrev:
* Vilken tältmodell/modeller äger du?
- Hilleberg Nammatj 2 GT
- Hilleberg Unna
* Varför valde du just denna modell?
Nammatj: Jag ville ha ett tält som gick att använda till i princip allt och som hade gott om plats i absiden.
Unna: Jag ville ha ett självstagande tält till paddlingen.
* Vilken typ av tältning används det vid?
Unna: Soloturer
Nammatj: Resten
* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
Eget bruk
* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
10-50 tältnätter/år de senaste 20 åren i allahanda miljöer.
* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
Nammatj: Funkar klockrent. Hade gärna fått vara litet lättare, men...
Unna: Hade gärna haft en absid men då blir det ju tyngre och mer komplicerat, annars u.a.
* Var är tältet inköpt?
Nammatj: Hilleberg - det fanns inte så många försäljningsställen på den tiden...
Unna: Hillebergs outlet
* När är det inköpt och vad har du gett för det?
Nammatj: 1994, ordinarie pris på den tiden dvs. ingen aning...
Unna: 2003, 3150:- om jag kommer ihåg rätt
 
Marmot Thor

* Vilken tältmodell/modeller äger du?
- Jag och min sambo har ett Marmot Thor när vi vandrar/går på tur vintertid tillsammans. Vid ensamvandringar har vi ett HB Unna (tror jag, nyinköpt)
* Varför valde du just denna modell?
- Vi ville ha ett kupoltält som tål riktigt risigt väder
* Vilken typ av tältning används det vid?
- Vandring sommartid och turskidåkning vintertid samt vid paddling
* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
- se första punkten
* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
- Sambon är i stort sett uppvuxen på fjället under alla årstider men mitt intresse har vaknat på senare år, har dock alltid gillat "lägerliv".
* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
+ Den genomtänkta konstruktionen, 6 bågar gör att det blir otroligt stormsäkert. Lätt att sätta upp och spänna till så tältet blir supertight, ingen fladdrande tältduk där inte! Man ligger på längden med bådas huvud mot absiden så det funkar toppen att laga mat liggandes i sovsäcken. Väggarna är väldigt "raka" så man behöver aldrig känna tältduken smita åt vare sig utefter sidan eller fötter/huvud. Gott om utrymme. Många bra fickor och upphängningsanordningar. Bra ventilationsmöjligheter. Inga stormmattor, vilket iofs anses vara en nackdel för vissa. "Fönster" i absidduken, en liten detalj som vi lärt oss att uppskatta väldigt mycket. Tältet är gult och orange vilket gör att det syns väldigt bra. Detta är också en sak som vissa tycker är negativt, många vill att tältet skall smälta in i omgivningen. Det blir iallafall väldigt varmt och bra ljus inuti tältet. Två ingångar. Inner- och yttertält, vilket även här är en smakfråga.
- Enligt sambon är tältet lite för tungt, beroende på de många stängerna, för ensamvandringar men är man två så är det ju lätt att dela upp bördan. Det är bara en absid som jag själv kan tycka är lite för liten. Lite känsligt tältgolv, har fått laga ett par småhål som uppstod efter tältning på stenig mark.
* Vart är tältet inköpt?
- Beställt från Bergslagsäventyr i Örebro, men det finns även på Playground i Stockholm.
* När är det inköpt och vad har du gett för det?
- 2003, priset kommer jag inte riktigt ihåg men det var lite billigare än ett Staika, som var vårt andra alternativ.

När vi köpte tältet medföljde även en hel bunt med extra tältduks bitar i alla materialen, bra servicegrej tyckte vi. Själva packpåsen kan man hänga upp i taket med knäppen och använda som extra förvaringsfickor.

Alltså, Toppentält enligt oss, aningen liten absid men det funkar bra ändå, otroligt genomtänkt konstruktion. Lite kul är det också att ha ett tält som inte så många har, mycket nyfikna blickar.
Rekommenderas!!!
 
* Vilken tältmodell/modeller äger du?
Jack Wolfskinn Weight Watcher (tunneltält)

* Varför valde du just denna modell?
Lätt enmanstält (2 kg), överkomligt i pris (1500 kr hos getout)
* Vilken typ av tältning används det vid?
Sommar, lågland. ca två veckor per år. Ej provat för fjällbruk
* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
Jag och hunden
* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
Inte så våldsam mycket, har mest paddlat och använt ett gammalt kupoltält inköpt på 80-talet, som fungerat utmärkt, men som är för tung för vandringar. Har lärt mig dock att glasfiberstänger är sköra och bytt mot aluminium.
* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
Någon sa till mig att tältet var en riktig likkista. Trång och obekväm. Men det var en kille som var två meter lång och en meter bred. Klart att han inte kan rymmas i ett tält med just de måtten...:)
Jag är bara 163 och halvmeterbred och hunden är på en 22 kg, och vi har bra plats. Getout marknadsför tältet som fungerande för två - och då måste det verkligen vara ett bra förhållande! Ävcen ensam får man inte plats till mycket mer än att sova. Det går att sitta i tältet och laga mat i absiden, men man får vara försiktig. Ryggsäcken i absiden får plats också. Har inte varit ute mer än ett par dagar med tältet och det har regnat en natt. Tältet verkar vara av bra kvalitet, tejpade sömmar och bra finish på allt. Stabil, tål vind (har inte provat hård vind än...). Kul konstruktion med pinnar och remmar, man får inga "snubbeltrådar" runt tältet. Och man kryper in på långsidan. Lätt och smidig att sätta upp.

* Vart är tältet inköpt?
getout.
* När är det inköpt och vad har du gett för det?
i år, 1500 kr


[Ändrat av Tranan 2004-07-01 kl 12:05]
 
Akka 3

Har en Fjällräven Akka 3, tunnel.. väldigt lik Nammatj GT fast billigare, lite tyngre förstås.
Använt den obetydligt men mer tälta kommer i sommar vilket jag ser fram emot!
Syftet med valet är att kunna bo bekvämt vid bergens fot vid klättring och kunna ha den som "basläger" och vara ute på dagarna på olika leder. Jag har lite planer på cykling så då lämpar denna tältet sig bra.
Det stundar snart en 5-dagars kajak-tour i bohuslän vilket jag oxå tar med tältet. Man e lite orolig för att inte hitta bra mark där man kan sätta upp denna stora tält för den är inte självstagande.

Jag letar efter en lätt 1-2 mans solo-tält, helst självstagande för fjällvanding, klättring, paddling. Jag sneglar mkt på Akto men den är inte självstagande, Unna tycker jag verkar för litet, vill ha en absid. Genius 12?..Nallo 2?.. Den ska klara allt. Fortsätter o leta ;-)

Mvh Leo
 
* Vilken tältmodell/modeller äger du?
- HB Unna

* Varför valde du just denna modell?
- Litet, lätt, självstagande

* Vilken typ av tältning används det vid?
- All

* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
- Eget

* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
- Har sovit en del i tält

* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
- Enbart positiva, förutom priset då

* Vart är tältet inköpt?
- Hägglunds i Luleå

* När är det inköpt och vad har du gett för det?
- 2002 kanske...ca 4000 kr
 
Re: Mountain Hardwear Trango 2

StoffE; sa:
* Mountain Hardwear Trango 2 (ca 3.6 kg)
* Som ett komplement till bekantas Keron 3, som jag anser är ett utmärkt tält på vinterturer men varmt som sören på sommaren, och enmansbivacken Foxhole som är lite trist långa regninga perioder. Trango är ett självstagande tält, som kan sättas upp oberoende av underlag och flyttas runt tills plan yta hittats. Utmärkt vid camping på klippor i ytterskärgård, speciellt västkusten. Det är möjligt att använda endast innertältet som "myggnät" (Stora öppningar) - bra ventilation varma men myggiga sommarnätter. Det påstås även vara lämpligt för vintercamping.
* Vilken typ av tältning används det vid?
Skärgårdspaddling samt Liggandes i bilen när jag är på resande fot. BC tält när jag är och surfar etc. dvs jag bär nästan aldrig på tältet. På vintern prioriterar jag åkning före bärning och alternerar stuga och snöbivack (90/10). Jag kanske tar med tältet nästa vinter.
* Tältet är rymligt så att det går att sova 3, men 2 är riktigt bekvämt.
* Jag har sett många tältmodeller - raggartält över fjälltält/ryggåstält till hillebergare från insidan, men geodesiska självstagande tält är en nytt för mig.
* Fördelar är de som nämts ovan, nackdel är att absiden är lite trång för ett bensinkök.
*Köpt på Berg o Hav 01 för 3700 (demoex från 99/00?)
*

Humm, jag undrar bara hur Keron 3 kan vara mycket varmare än Trango 2? Båda tälten går att använda utan yttertält och har två dörrar med myggnät och ljusa färger på innertältet.

Mvh
/A
 
Re: Marmot Thor

jepa; sa:
* Vilken tältmodell/modeller äger du?
- Jag och min sambo har ett Marmot Thor när vi vandrar/går på tur vintertid tillsammans. Vid ensamvandringar har vi ett HB Unna (tror jag, nyinköpt)
* Varför valde du just denna modell?
- Vi ville ha ett kupoltält som tål riktigt risigt väder
* Vilken typ av tältning används det vid?
- Vandring sommartid och turskidåkning vintertid samt vid paddling
* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
- se första punkten
* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
- Sambon är i stort sett uppvuxen på fjället under alla årstider men mitt intresse har vaknat på senare år, har dock alltid gillat "lägerliv".
* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
+ Den genomtänkta konstruktionen, 6 bågar gör att det blir otroligt stormsäkert. Lätt att sätta upp och spänna till så tältet blir supertight, ingen fladdrande tältduk där inte! Man ligger på längden med bådas huvud mot absiden så det funkar toppen att laga mat liggandes i sovsäcken. Väggarna är väldigt "raka" så man behöver aldrig känna tältduken smita åt vare sig utefter sidan eller fötter/huvud. Gott om utrymme. Många bra fickor och upphängningsanordningar. Bra ventilationsmöjligheter. Inga stormmattor, vilket iofs anses vara en nackdel för vissa. "Fönster" i absidduken, en liten detalj som vi lärt oss att uppskatta väldigt mycket. Tältet är gult och orange vilket gör att det syns väldigt bra. Detta är också en sak som vissa tycker är negativt, många vill att tältet skall smälta in i omgivningen. Det blir iallafall väldigt varmt och bra ljus inuti tältet. Två ingångar. Inner- och yttertält, vilket även här är en smakfråga.
- Enligt sambon är tältet lite för tungt, beroende på de många stängerna, för ensamvandringar men är man två så är det ju lätt att dela upp bördan. Det är bara en absid som jag själv kan tycka är lite för liten. Lite känsligt tältgolv, har fått laga ett par småhål som uppstod efter tältning på stenig mark.
* Vart är tältet inköpt?
- Beställt från Bergslagsäventyr i Örebro, men det finns även på Playground i Stockholm.
* När är det inköpt och vad har du gett för det?
- 2003, priset kommer jag inte riktigt ihåg men det var lite billigare än ett Staika, som var vårt andra alternativ.

När vi köpte tältet medföljde även en hel bunt med extra tältduks bitar i alla materialen, bra servicegrej tyckte vi. Själva packpåsen kan man hänga upp i taket med knäppen och använda som extra förvaringsfickor.

Alltså, Toppentält enligt oss, aningen liten absid men det funkar bra ändå, otroligt genomtänkt konstruktion. Lite kul är det också att ha ett tält som inte så många har, mycket nyfikna blickar.
Rekommenderas!!!


Jag är lite smått intresserad av Thor oxå, men är det verkligen lätt att sätta upp? Jag har tidigare haft ett MHW Annapurna som jag tyckte var svårt att sätta upp och Thor verkar ännu svårare! Dock verkar vindstabiliteten och förmågan att klara snötygnden vara strålande.

Mvh
/A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
pelka vad har ni för längd på era liggunderlag?? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.