Vad händer egentligen med priset på utrustning...

Företagarna betalar ju skatt på osålda varor, lagerhållning kostar och desto mer ju dyrare varan är. Om det sedan säljs färre av de dyraste produkterna, borde lagerhållningen för dessa kunna bli längre; större marginal behövs för att det ska vara lönsamt. Sist är det väl som redan nämnts, utbud och efterfrågan. Den som köper en torrdräkt för 12500, kan lika gärna köpa en för 14000, det säljs inte färre till den tilltänkta kundgruppen även om påslaget i procent är större jämfört med prylar där priset ligger i låg- och mellan-registret.

Men visst är det surt, som räven sa.

Måste också passa på att tacka dig Rickard, för att du tipsat om hur man kan komma över topputrustning till acceptabelt pris. En kokatat expedition skulle vara ett väldigt trevligt tillskott i utrustningslådan. :) Är du nöjd med din so far?

/Kristian

Det är vårt eget fel (som konsumenter) att de blir så mycket dyrare. För att få bättre priser i Sverige måste vi veta vad vi betalar för, och vara medvetna att det enda sättet att styra är med pengarna, inte genom att påpeka och klaga.

Jag betalar gärna extra för en affär som har något i lager som jag vill ha, vilket leder till att affären får sålt varor trots att de tar extra betalt. Det höjer priset på varan (om de inte kan sälja märkbart fler med ett lägre pris förlorar de på ett lägre pris). Detta gör jag för att få ha en affär med lager i min närhet, och en affär där jag kan prova saker.

Så snart affären inte har en viss sak hemma, köper jag den hellre på nätet. Jag är inte beredd att betala affärspris för en sak om jag kan få den för lägre pris via nätet, och jag måste vänta om jag handlar via affären. Så snart en vara finns bara i en affär på en viss ort, och det inte råkar vara min favoritaffär, så köper jag den hellre på nätet om inte priset är lågt nog.

Många kajakaffärer i Sverige har ett mycket begränsat utbud, det finns monopoltendenser. Någon/få har rätten till Kokatat, någon/få har rätten till SKUK, och det leder till att de kan och kommer at ta extra betalt. Helt enkelt en marknad där konsumenten ännu utövar för lite inflytande. Även då försöker jag köpa via nätet, då jag tror det leder affären till att tro på att använda fler distributörer, alternativt ge upp ett olönsamt monopol.

Givetvis, vad en enstaka gör leder inte till mycket, men det är ett försök...

--- Mats ---
 
En stilla undran: hur många torrdräkter för kajak säljs i sverige per år? Det kan inte vara många. I någon annan tråd talades det om 8000 sålda kajaker per år. Säg att 1 % av dem som köper kajak även slår till på en torrdräkt. 80 per år. Alltså, om man vill göra en bra affär så ska man nog inte knalla in på en svensk affär och köpa en torrdräkt.
 
En stilla undran: hur många torrdräkter för kajak säljs i sverige per år? Det kan inte vara många. I någon annan tråd talades det om 8000 sålda kajaker per år. Säg att 1 % av dem som köper kajak även slår till på en torrdräkt. 80 per år. Alltså, om man vill göra en bra affär så ska man nog inte knalla in på en svensk affär och köpa en torrdräkt.

Tja, du kan fortfarande gå in i en affär här i Sverige och köpa t.ex. en Aquaboundpaddel eller Stohquisttorris utan att drabbas av mer påslag än det normala "Sverigepåslaget". Och det är ju helt ok tycker jag, det är ju ingen skillnad jämfört mot att köpa en T-shirt, en gasolgrill, eller whatever. Ett faktum helt enkelt och det har jag inga problem med.

Förklarar fortfarande inte att en Palmtorris eller Wernerpaddel är mer än 100 % dyrare här medan Stohlquisttorrisen och Aquaboundpaddeln bara har det normala "Sverigepåslaget". Och jag har svårt att se att de som säljer Stohlquist, Peak eller Aquabound gör det som ideell verksamhet. Jag hoppas att även de tjänar pengar på det... Trots att de bara har halva marginalen. Eller hur det nu hänger ihop.
 
Inte så enkelt som att bara beställa från USA och tro att det är det priset du får, du åker ju på tull och moms. Om du däremot av någon anledning besöker USA är det ju värt att passa på och shopa loss...

När jag har handlat paddelprylar i USA har alltid varit i samband med besök. Letat runt, hittat bra pris, beställt online med leveransadress till hotell/vän/företag etc. som ska besökas. Sen har paketet legat där och väntat när man kommer. Funkat klockrent.

Nej, man kan inte beställa direkt från nätbutik i Amerikat och hem till postlådan i höga norden. Modus Operandi för "smugglingen" är alltså att beställa till en address i USA där varan packas om. Det är viktigt att försändelsen märks som "gåva" innan man får den skickad till Sverige.

Gäller för övrigt alla länder utanför EU, även Norge!

Endel nätbutiker med många interkontinentala kunder gör sig besväret att märka varor som "gåva", känner dock inte till någon som säljer paddelutrustning som gör detta.
 
Även en gåva måste beskattas om dess värde överstiger 500,-: http://tullverket.se/sokordao/g/gavafranutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html

Att skriva ned värdet på något kan i många fall fungera, men tullen är inte helt blåst och skulle paketet försvinna får man inte ut det rätta värdet.

Men alla bör vara medvetna om att det är ett lagbrott att smuggla in saker. Gäller även om man åkt till USA och tar hem sakerna personligen (om man inte tar hem dem när man flyttar hem, men det finns ett gäng regler för det också).

För övrigt har jag bestämt för mig att Sverige och Norge har handelsavtal som innebär att konsument inte behöver betala tull/moms vid köp från grannen.


Vad gäller olika fabrikats påslag på olika marknader är det helt enkelt olika. Säljer man sällanköpvaror behöver man inte satsa på volym och lågt pris, sannolikt tjänar man mer med högre marginal även om det blir något färre varor sålda.

I cykelvärlden varierar "prisvärdheten" en hel del mellan olika fabrikat, beroende på hur de hanterar prissättningen. Exempelvis Cannondale (USA) har rätt mycket påslag i Sverige medan Kona (Kanada) sätter samma pris i hela Europa vilket ger ett bättre prisläge för oss svenskar.

Som prismedveten svensk cyklist gör man bäst i att handla från antingen Tüskland eller Storbritannien, lite beroende på valutakurser. Utpriset till kund för exempelvis en bakväxel kan vara betydligt lägre än vad en svensk cykelaffär får köpa in samma produkt för. De priserna sätts av Shimano och baseras så gott som enbart på volymer. Tyskland är en stor marknad, den lägre momsen är en väldigt liten del av förklaringen i prisskillnad.


Ett av mina favoritexempel på försäljning kontra en varas pris är någon chokladfabrikant i Finland (eller var det någon annanstans?). Deras choklad sålde inte speciellt bra. De profilerade om produkten från budgetprodukt (stor konkurrens) till en lyxprodukt, alltså lite flådigare förpackning och tredubbla priset. Chokladen var helt oförändrad, ändå sålde de "helt plötsligt" väldigt många fler chokladaskar.
 
Eller är vi konsumenter lata?

Vi glömmer USA för ett ögonblick, håller oss kvar i EU. Antingen kan jag ju då betala 9.990 kr för en Palm Aleutian torris här hemma eller...

Gå ut på nätet, köp den i UK för 5.900 kr inklusive frakt (kurir)

Och hoppsan jag fick visst drygt 4000 kr över, jag som är sugen på en ny fin paddel också en Werner Cyprus men den kostar ju nästen 5.000 kr här hemma...

Vi kollar nätet igen, men titta... En Werner Cyprus levererad hem till mig med kurir för 3.700 kr från UK!

Perfekt, fortfarande 300 kr kvar, räcker precis till en flaska skumpa också, måste ju fira en god affär...
 
Prisskillnader kan bero på många olika saker.

Först och främst måste en jämförelse av påslag göras i procent, inte i absoluta tal. Sedan beror det naturligtvis på var varorna produceras och sådär. Tullsatserna kan skilja beroende på varifrån grejerna importeras.

Sedan får man jämföra varumärkena i termer av status - vissa varumärken uppfattas som premium i Sverige men inte i USA och vice versa. Det har i sig inget eller väldigt lite med kvalité att göra.

Naturligtvis spelar försäljningsvolymer in också. Det har väl åtminstone delvis med föregående punkt att göra. Vissa varumärken har helt enkelt ingen utbyggd distribution i Sverige, och blir följaktligen förhållandevis dyra. Detta kan i sig bero på väldigt liten efterfrågan (varumärkesskäl) eller att producenten helt enkelt inte har brytt sig om att lansera sig på den svenska marknaden .Testa att köpa en Fjällrävenjacka i USA, den kommer sannolikt att kosta skjortan. Det kommer att ändra sig vad det lider skulle jag tippa, eftersom Fjällräven nu är på väg in på den nordamerikanska marknaden. Men om de lyckas positionera Fjällräven på rätt sätt kan de fortsätta att ta mycket betalt, och då kommer de sannolikt att göra det. Det är ett övervägande mellan att sälja mycket med mindre marginal eller mindre med större marginal.
 
Vadå kurir? Från UK ska du kunna handla rakt av, eller menar du fysiska butiker utan webbshop?

Återigen en anekdot från cykelvärlden, amerikanska tillverkaren Specialized förbjuder bland annat brittiska butiker att skicka deras cyklar till Sverige. De hotar att sluta sälja till den butiken. Detta strider mot EU-rätt och har prövats i domstol (tror det var en Tysk som blivit nekad att köpa en Mercedes från annat EU-land men fick rätt i domstolen).

Cykelbutiker (sannolikt även paddelbutiker) är i regel alldeles för små för att orka bråka om rätt och fel utan väljer vägen med minst motstånd. Påpekar man att butiken bryter mot EUs lagstiftning brukar de flesta ge med sig och sälja ändå, men vill hålla det under leverantörens radar...
 
Vadå kurir? Från UK ska du kunna handla rakt av, eller menar du fysiska butiker utan webbshop?

Återigen en anekdot från cykelvärlden, amerikanska tillverkaren Specialized förbjuder bland annat brittiska butiker att skicka deras cyklar till Sverige. De hotar att sluta sälja till den butiken. Detta strider mot EU-rätt och har prövats i domstol (tror det var en Tysk som blivit nekad att köpa en Mercedes från annat EU-land men fick rätt i domstolen).

Cykelbutiker (sannolikt även paddelbutiker) är i regel alldeles för små för att orka bråka om rätt och fel utan väljer vägen med minst motstånd. Påpekar man att butiken bryter mot EUs lagstiftning brukar de flesta ge med sig och sälja ändå, men vill hålla det under leverantörens radar...

Kurir = Fedex, TNT, UPS etc. Dörr till dörr.
 
Först och främst måste en jämförelse av påslag göras i procent, inte i absoluta tal.

Det är ju det som har gjorts också.

Testa att köpa en Fjällrävenjacka i USA, den kommer sannolikt att kosta skjortan.
Det intressant är ju inte om den är dyrare där än vad den är här (det är ju ganska självklart att den är), intressant blir om dess prispålsag är procentuellt större än påslaget på t.ex. en Haglöfsjacka.
 
Njet till Bracsapaddel från Brittisk agent

Tog kontakt med generalagenten för Bracsa i GB och försökte köpa paddel av honom till
bra pris, se länk
http://www.canoeingshop.com/

Han återkom och skrev att över nätet FICK han inte sälja till mig men att jag var välkommen till
butiken rent fysiskt för att handla...
Allt inom EU och i strid med reglerna.

Slutade med att jag fick chansen att inhandla Bracsa VP kopia för 1500:- genom klubben
då det inköptes 10st på ett bräde vid SUC utanför Varberg.

Har även inhandlat en
1 x Palm Aleutian Kayak Drysuit NEW 2009+FREE FLEECE () = £479.90
Colour Saffron/Black
Sizes XXLarge

över nätet från wetsuitputlet, lätt som en plätt när man alltid drar trashcansize;-)
/tobbe
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.