Vad händer egentligen med priset på utrustning...

Det är ju det som har gjorts också.


Det intressant är ju inte om den är dyrare där än vad den är här (det är ju ganska självklart att den är), intressant blir om dess prispålsag är procentuellt större än påslaget på t.ex. en Haglöfsjacka.

Är det la inte. Inledningen av tråden handlar ju om påslag i kronor.

Och nja, du kan ju lika gärna jämföra påslaget med en jacka från valfri amerikansk tillverkare. Grejen är ju den att vissa märken kan uppfattas som exklusiva och exotiska på den ena marknaden men inte på den andra. Och då kan man möjligen göra påslaget större. Och om mN som handlare kan göra ett större påslag, då gör man förstås det.
 
Är det la inte. Inledningen av tråden handlar ju om påslag i kronor.

Och nja, du kan ju lika gärna jämföra påslaget med en jacka från valfri amerikansk tillverkare. Grejen är ju den att vissa märken kan uppfattas som exklusiva och exotiska på den ena marknaden men inte på den andra. Och då kan man möjligen göra påslaget större. Och om mN som handlare kan göra ett större påslag, då gör man förstås det.

Är det la... Eller på rikssvenska, jo - jämförelsen är även gjord i procent, se inlägg nummer 8, första sidan i tråden.

Däremot har du väl helt rätt i att om säljaren kan göra större påslag så gör han det. Därför jag utövar min motmakt som konsument. Skriver här och vägrar handla något här som jag betalar hälften så mycket för i t.ex. England.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Svenskar är lata. Behövs en sovsäck går Svensson ner på Naturkompaniet och köper en. Blir inte mycket till prispress med det beteendet, och den taskiga konkurrenssituationen.

Beteenden ändras sakta men säkert och näthandeln kommer nog att jämna ut priser bättre med tiden, när hänsyn tagits till kurser, moms, frakt, tull. Sedan får man lägga på en riskprremie vid jämförelse med köp från USA. Strul om något inte är rätt eller trasigt.

Raskesven
 
KAn det inte vara såhär?

Jag tror att en viktig faktor i detta är tillverkarens återförsäljarpolicy. olika tillverkare/märken ger olika priser till återförsäljare och säljer på olika sätt. en del vill ha ett mer lika liggande pris på alla marknader och ger bra återförsäljarrabbatt medans andra säljer mer eller mindre direkt i sina hemland vilket ger väldigt låga priser ger man sedan en agentur till en importör i annat land med relativt liten rabbatt kommer varan bli mycket dyrare i det landet.

Sedan är det inte helt ovanligt att man diffar priset till återförsäljare på olika marknader är det en marknad med hård konkurrans och stora volymer så är rätt pris lägre även för tillverkaren

medans om produkten finner sig på en nichmarknad i ett annat land är priset högre.

Sedan får man ju ta och kolla lite på vem som importerar och vad de har för affärsmodell.
 
Jag tror att en viktig faktor i detta är tillverkarens återförsäljarpolicy. olika tillverkare/märken ger olika priser till återförsäljare och säljer på olika sätt. en del vill ha ett mer lika liggande pris på alla marknader och ger bra återförsäljarrabbatt medans andra säljer mer eller mindre direkt i sina hemland vilket ger väldigt låga priser ger man sedan en agentur till en importör i annat land med relativt liten rabbatt kommer varan bli mycket dyrare i det landet.

Sedan är det inte helt ovanligt att man diffar priset till återförsäljare på olika marknader är det en marknad med hård konkurrans och stora volymer så är rätt pris lägre även för tillverkaren

medans om produkten finner sig på en nichmarknad i ett annat land är priset högre.

Sedan får man ju ta och kolla lite på vem som importerar och vad de har för affärsmodell.

Blir väl samma slutsats som innan? Vid konkurrens sjunker priset, men kan man tar leverantören ut höga belopp.

--- Mats ---
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
svar till Paddla.se

Nej, då vet du att du ligger helt rätt i pris =)

Eller så ligger du för lågt i pris.

Jag drev en glasskiosk för ett antal år sedan. Vi sålde fyllda baugetter och försäljningen var låg. Kunderna prutade och var tveksamma på priset. Sedan dubblade vi priset på samma smörgås och efter det så var det ingen som prutade eller var tveksam om priset och vi sålde 3 gånger fler smörgåsar:)

Kontentan av detta är att om du har ett lågt pris så är kunden mer benägen att pruta.
 
Eller så ligger du för lågt i pris.

Jag drev en glasskiosk för ett antal år sedan. Vi sålde fyllda baugetter och försäljningen var låg. Kunderna prutade och var tveksamma på priset. Sedan dubblade vi priset på samma smörgås och efter det så var det ingen som prutade eller var tveksam om priset och vi sålde 3 gånger fler smörgåsar:)

Kontentan av detta är att om du har ett lågt pris så är kunden mer benägen att pruta.

Underbart att läsa, kul att ni vågade prova =)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.