Vad för fågel i borgarrådet?

Det är en kaja!

Anledningen till det vita på vingarna är partiell albinism. Hela fågeln är inte vit, utan bara delar av, i det här fallet, fjäderdräkten.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Här ses samma fenomen hos en kråka:
kraka.jpg

Intressant! Vid närmare eftertanke kom jag ihåg att jag och pojkvännen för två år sedan såg en kaja som var helt "smutsvit" eller beige. Kul fenomen! Synd att jag inte fick någon bra bild på den.

Helseth; sa:
Det är en kaja!

Anledningen till det vita på vingarna är partiell albinism. Hela fågeln är inte vit, utan bara delar av, i det här fallet, fjäderdräkten.
Som grånad man i mina bästa år (+65) måste jag protestera på det värsta.

Kla´t det är en kaja, kanske till och med en lätt bedagad kaja. Men det grå på vingarna tror jag mig absolut känna igen som ålderstecken.

Ära den som äras bör. Ära en gammel kaja.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Helseth; sa:
Det är en kaja!

Läste en intressant artikel i Vår Fågelvärld (4/2006) där partiell albinism beskrevs som lika sannolikt som att vara partiellt gravid :), mao en omöjlighet! En form av pigmentförändring som kallas leucism kan dock vara i olika grad och endast påverka enstaka fjädrar så att dessa blir helt eller delvis vita.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.