Vad ersätter jag en WM AlpinLite med?

Hej,

Jag har nyligen haft inbrott i källaren och en av de saker som försvann var min vandringsryggsäck packad med utrustning. Jag behöver nu ersätta den med motsvarande. Har inga problem att hitta samma tält, ryggsäck och liggunderlag i Sverige men med sovsäcken är det värre. Western Mountaineering verkar inte säljas i Sverige så nu behöver jag förslag på något liknande men som går att få tag på här hemma. Vad säger ni? :)

Okej, inser nu att WM visst säljs i Sverige och den här tråden var helt onödig. Kanske en mod kan ta bort den? Ledsen för besväret.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Lät ju väldigt tråkigt!!
Måste va ett hårt bakslag, hoppas du har kommit över d värstaiaf?!

Ja, outnorth ha ju dom :)
Tror också utländska sajter typ trekkin brukar ha wm-säckar.
Antar att du är väldigt nöjd me den säcken...
Funderat på en lika dan, men lutar nog åt en badger iom att den har en varmare grundtemp -4. (jo, jag e väldigt frusen av mig).
Hade tänkt å ha den på senhösten på fjället, typ sarek å dylikt.

Har du frusit i den nångång å är du kall utav dig?

Kanske skulle ha skickat ett pm, men iom att det inte finns så många trådar om wm-säckarna så postar jag här iaf. Hoppas d va ok.

Lät ju väldigt tråkigt!!

Funderat på en lika dan, men lutar nog åt en badger iom att den har en varmare grundtemp -4. (jo, jag e väldigt frusen av mig).

Kanske skulle ha skickat ett pm, men iom att det inte finns så många trådar om wm-säckarna så postar jag här iaf. Hoppas d va ok.

Hej,

Ja, det var väldigt trist. Nu vet jag att de som gjorde inbrott troligen var hemlösa så jag tänker mig att sakerna i alla fall gick till behövande.

Ja, jag har varit nöjd med den. Väldigt lätt och varm men jag har å andra sidan bara använt den under sommaren. Jag är ju nojjig när det kommer till att frysa så kommer du uppleva 0 gradigt så skulle jag gå på något varmare.

Ja då kanske det kan kännas aningen bättre iaf. Men som sagt, tråkigt iaf!

Hmm, ja då lutar det ännu mera åt badger. Tack!

Dom där sovsäckarna såg fina ut, men på tok för smala!
Får ju badger å likna en tanker i jänförelse! :)

Tyvärr säljer inte Outnorth den sovsäck (WM Puma MF) i 198 cm som jag ville ha. Är det någon som har hittat den på annat ställe helst i Europa? (De var inte pigga på att plocka hem den heller)

(Edit: Stavfel)

Lät ju väldigt tråkigt!!

En idé kan vara att titta runt för prisjämförelse, några exempel på säckar som har liknande prestanda och och kvaliteer är Marmot Helium och Pinnacle.
Hittar du en Pinnacle före 2013-års modell så är den lite varmare (TComfort .5,5, Tlimit -12,2).
Jag har en Pinnacle lång (ligglängd 198cm) och uppskattar säckens skärning då jag vänder mig inuti säcken och sover på sidan. Pinnacle har även en dubbelisolerad "footbox" vilket är trevligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips