Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till

Vad ska jag göra för solotur i sommar?

Jag har svårt att hitta inspiration. Ingenting bräcker fiolårets tur nedan Svenonius glaciär, över Luohttoláhko, ner i Sarvesvágge, Rapadalen The Dark Side, fick se björn på sluttningen upp mot Bielloriehpjågåsj och sedan ovädersvyer över nedre Rapadalen... Det är så starkt att jag inte ens lyckats skriva en skildring i bloggen än, förutom om att jag tvättade strumpor.

Jag säger som han som vann Vasaloppet åt Sverige för första gången på 10 år, i intervju efter målgången: "Det känns fantastiskt..." och sedan: "Jag är helt tom!"

...

Nu har jag tillbringat några veckor att googla "nordvästra Rapadalen", för det är den delen jag har kvar, nedan Oalgásj. Men jag tvekar. Glaciärjokkarna... De känns ju tveklöst övermäktiga på pappret! Klart man kan vända, men om man redan på förhand tvekar..? Exakt hur svåra är de i mitten av augusti i relation till det jag vadat på västra och östra sidan av Rapadalen? Och vad gör jag om jag vadat en, det blir tvärstopp vid nästa, jag vänder och då har det stigit i den första?

Jag vill helst till ställen där det är så lite folk som möjligt. Jag är fullkomligt ointresserad av vandring längs leder. Jag dras till det lite svårtillgängliga eller udda. Det måste finnas någon komponent som gör det ointressant för de flesta - snår eller mygg eller vad vet jag, men knäna säger helst inte för mycket stenskravel. Övriga ställen jag sneglar mot är Sulitelma och västra Padjelanta, Börgefjell, nordnorge, Offerdalsfjällen, nedre Njoatsosvágge. Men inget känns riktigt inspirerande efter fjolåret.. Rapadalen kallar onekligen. Det är något speciellt. Kanske ska jag bara tillbaka? Uppleva det igen? Men hur? Eller har ni andra förslag? Och om jag ska någon annanstans, vad är det för speciellt med det?
 
Väglöst, ensligt, snårigt, svårtillgängligt och inget stenskravel - det låter lite som Tavvavuoma. Jag har inte varit där, men min man har varit där ett par gånger.
 
På alla riktigt fina ställen finns det en del folk.

Man kan inte alltid göra en häftigare tur än förra gången.

Det finns många fina dalar i Sarek, och sidodalar N Keb, men Rapadalen är nog outstanding vid fint väder.

Varför välja en svår väg, speciellt om man vandrar själv ?
 
Varför välja en svår väg, speciellt om man vandrar själv ?
Jag vandrar bara själv. Någon form av osäkerhetsmoment behövs ju, känner att det är en stor del i att Rapadalen lockar så. Förra året när jag gick hade jag dessutom fler osäkerhetsfaktorer: mycket snö på höjd och vatten i dalgångarna i början av juli. Jo, lite svårt måste det allt vara. :) Men det måste ju finnas utvägar givetvis.
 
Hej, vill tipsa om att gå kvikkjokk-pårek- gådoktjåhkkåbron - jiegnavagge - stuolovagge - sarvesvagge. Den vägen från Jiegnavagge till Sarvesvagge är helt outstanding och rätt säkert att du inte träffar på nåt folk. Den enda jag känner till som gått där är Pär Lindh, det finns självfallet betydligt fler men jag tror det är betydligt färre personer där än södra sidan av rapadalen. Från Sarvesvagge finns det ju lite olika alternativ, jag gick rakt upp till platån nedan Tielma förra året och över jågåsjgaskajiegna till ahkkavagge (men i motsatt riktning). Det är en spännande tur men svårt att rekommendera som solotur med allt vad glaciärer innebär. Hur man än vill göra med glaciärer är det väl värt att gå upp till platån nedan Tielma. Filmade lite från den turen som ligger här:
 
På alla riktigt fina ställen finns det en del folk.
Stämmer det verkligen? Har det inte mer att göra med hur lätt det är att ta sig dit? De ställen dit det varken går bussar, tåg eller stora leder verkar folktomma. Som alla andra har jag inte lyckats ta mig dit själv, men Skäckerfjällen, Sösjöfjällen, Vuoggatjålme och Vadvetjåkka är bara några exempel på ställen som lockar någon gång i framtiden.
 
Såklart det är folktomt där. Helt odramatiska & tråkiga ställen, sådär en 100 ggr mindre fina än Rapadalen och fjällen i Sarek och N Keb. :):cool:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Fredrik85 Rapadalen Fjällvandring 11
Sten Åkesson Rapadalen/Sarek Fjällvandring 7
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6
fson Rapadalen - The Dark Side? Fjällvandring 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.