Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till

Vad ska jag göra för solotur i sommar?

Jag har svårt att hitta inspiration. Ingenting bräcker fiolårets tur nedan Svenonius glaciär, över Luohttoláhko, ner i Sarvesvágge, Rapadalen The Dark Side, fick se björn på sluttningen upp mot Bielloriehpjågåsj och sedan ovädersvyer över nedre Rapadalen... Det är så starkt att jag inte ens lyckats skriva en skildring i bloggen än, förutom om att jag tvättade strumpor.

Jag säger som han som vann Vasaloppet åt Sverige för första gången på 10 år, i intervju efter målgången: "Det känns fantastiskt..." och sedan: "Jag är helt tom!"

...

Nu har jag tillbringat några veckor att googla "nordvästra Rapadalen", för det är den delen jag har kvar, nedan Oalgásj. Men jag tvekar. Glaciärjokkarna... De känns ju tveklöst övermäktiga på pappret! Klart man kan vända, men om man redan på förhand tvekar..? Exakt hur svåra är de i mitten av augusti i relation till det jag vadat på västra och östra sidan av Rapadalen? Och vad gör jag om jag vadat en, det blir tvärstopp vid nästa, jag vänder och då har det stigit i den första?

Jag vill helst till ställen där det är så lite folk som möjligt. Jag är fullkomligt ointresserad av vandring längs leder. Jag dras till det lite svårtillgängliga eller udda. Det måste finnas någon komponent som gör det ointressant för de flesta - snår eller mygg eller vad vet jag, men knäna säger helst inte för mycket stenskravel. Övriga ställen jag sneglar mot är Sulitelma och västra Padjelanta, Börgefjell, nordnorge, Offerdalsfjällen, nedre Njoatsosvágge. Men inget känns riktigt inspirerande efter fjolåret.. Rapadalen kallar onekligen. Det är något speciellt. Kanske ska jag bara tillbaka? Uppleva det igen? Men hur? Eller har ni andra förslag? Och om jag ska någon annanstans, vad är det för speciellt med det?

Väglöst, ensligt, snårigt, svårtillgängligt och inget stenskravel - det låter lite som Tavvavuoma. Jag har inte varit där, men min man har varit där ett par gånger.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HasseQ

Temp. avstängd
På alla riktigt fina ställen finns det en del folk.

Man kan inte alltid göra en häftigare tur än förra gången.

Det finns många fina dalar i Sarek, och sidodalar N Keb, men Rapadalen är nog outstanding vid fint väder.

Varför välja en svår väg, speciellt om man vandrar själv ?

HasseQ

Temp. avstängd
Från Sulitelma och till Vuoggatjolme / Jäckvik finns det stora fjällområden utan leder och folk.

Varför välja en svår väg, speciellt om man vandrar själv ?
Jag vandrar bara själv. Någon form av osäkerhetsmoment behövs ju, känner att det är en stor del i att Rapadalen lockar så. Förra året när jag gick hade jag dessutom fler osäkerhetsfaktorer: mycket snö på höjd och vatten i dalgångarna i början av juli. Jo, lite svårt måste det allt vara. :) Men det måste ju finnas utvägar givetvis.

Hej, vill tipsa om att gå kvikkjokk-pårek- gådoktjåhkkåbron - jiegnavagge - stuolovagge - sarvesvagge. Den vägen från Jiegnavagge till Sarvesvagge är helt outstanding och rätt säkert att du inte träffar på nåt folk. Den enda jag känner till som gått där är Pär Lindh, det finns självfallet betydligt fler men jag tror det är betydligt färre personer där än södra sidan av rapadalen. Från Sarvesvagge finns det ju lite olika alternativ, jag gick rakt upp till platån nedan Tielma förra året och över jågåsjgaskajiegna till ahkkavagge (men i motsatt riktning). Det är en spännande tur men svårt att rekommendera som solotur med allt vad glaciärer innebär. Hur man än vill göra med glaciärer är det väl värt att gå upp till platån nedan Tielma. Filmade lite från den turen som ligger här:

På alla riktigt fina ställen finns det en del folk.
Stämmer det verkligen? Har det inte mer att göra med hur lätt det är att ta sig dit? De ställen dit det varken går bussar, tåg eller stora leder verkar folktomma. Som alla andra har jag inte lyckats ta mig dit själv, men Skäckerfjällen, Sösjöfjällen, Vuoggatjålme och Vadvetjåkka är bara några exempel på ställen som lockar någon gång i framtiden.

HasseQ

Temp. avstängd
Såklart det är folktomt där. Helt odramatiska & tråkiga ställen, sådär en 100 ggr mindre fina än Rapadalen och fjällen i Sarek och N Keb. :):cool:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips