Vad betyder ordet "exponerad"?

Hej!

Jag läser i föraren för Keb-området. Där står ibland att vissa passager är exponerade.

Då frågar jag: Vad betyder det? Exponerad för vad?

* Väder och vind?
* Fallpotential?
* Risiga/obefintliga säkringar?
* ???

Tacksam för svar!

/Örjan

utsatt

I stort sett betyder exponerad i dessa sammanhang att de som har höjdrädsla finner partierna obehagliga. Naturligtvis en högst subjektiv bedömning. Vad som ger detta sug i maggropen kan vara lite olika. På ett sva kan torrt väder göra att passagen upplevs som trivial medan den i regnväder blir något helt annat.

Thure

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
ett exempel på exponerad...

är om man går på en (realtivt smal) kam (kamvandring) och det är både brant och långt ner på båda sidorna.
Kamvandringen på Toulpagormi (rättstavat? men jag menar Keb's grannberg) är enligt min mening exponerad under vissa partier.

/Patrik

Hejhej

I klättersammanhang brukar exponerad ibland översättas med "luftig". Vilket överensstämmer väl med övriga svar på din fråga.

Mvh Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips