Vad behöver jag?

Hej!

Är en kille på 25 år som länge funderat på att börja vandra. Nu tänkte jag ta tag i det och börja med lite kortare turer i Sverige denna sommar/höst.

Behöver tips på vilken utrustning jag behöver skaffa. Behöver köpa allt. Det ända jag äger som kan komma till användning är ett multiverktyg från leatherman.

Tacksam för tips!
 
Utrustning

Viktigast är att inte köpa ALLT, utan inhandla BRA basutrustning: Kängor, kompass, ryggsäck, sovsäck, skalplagg framförallt. Därefter kan man komplettera med vad man anser sig behöva. Risken är att man plockar på sig alldeles för mycket prylar, vilket man i slutet av turen märker att man ej har haft användning för.

Min packning minskar för varje tur/vandring..;)
[Ändrat av Tanquay 2006-07-07 kl 09:49]
 
Mattias Åhlin; sa:
Hej!

Är en kille på 25 år som länge funderat på att börja vandra. Nu tänkte jag ta tag i det och börja med lite kortare turer i Sverige denna sommar/höst.

Behöver tips på vilken utrustning jag behöver skaffa. Behöver köpa allt. Det ända jag äger som kan komma till användning är ett multiverktyg från leatherman.

Tacksam för tips!

Hej Mattias!
Jag gissar på att du redan har nästan allt du kan tänkas behöva för fjällen.

Om du börjar med en 2-5 dagars tur så anser jag att du bör tälta i närheten av fjällstationer eller stugor, alternativ bo i dom.
Jag tycker du ska spendera så lite pengar du kan på utrustning så du inte behöver ångra dig bittert om du kommer på att du inte gillar det.

Tält - Låna eller hyr (alt. köp något sunktält på biltema).

Skor - Packar du lätt så kan du utan större problem gå i dina löparskor (jag förutsätter att du börjar med att gå på led). Annars kanske du har stadigare lågskor eller stövlar, det funkar utan större problem att gå i dom om du inte bär toktungt.

Ryggsäck - Låna av nån polare/föräldrar annars finns det säkert något funkis på överskottsbolaget eller myrorna, se till att packa lätt så kan du använda skolväskan.

Liggunderlag - Du har säkert något gammalt liggande, annars kostar väl ett sunkigt 50:- på statoil, det funkar. Rekommenderar att du sover i stuga i början dock.

Regnkläder - Här är det viktigt att ha något vettigt du vill inte bli blöt. Militären har bra regnställ i galon tror jag, de funkar, det kan vara bättre att köpa nån tun regnjacka i något halvandandes material så du kan ha jackan till allt, tex i blåst osv.

Det viktigaste är att du bär lätt sikta på under 15kg annars kommer du inte tycka det är så roligt.
Unvik att köpa alla värstingprylar som finns, de är mest gjorda för att se cool ut i storstan, det mesta du kan tänkas behöva finns på ÖB.

/nissepisse
 
Utrustning

schweingaard; sa:
Mattias Åhlin; sa:
Hej!

Är en kille på 25 år som länge funderat på att börja vandra. Nu tänkte jag ta tag i det och börja med lite kortare turer i Sverige denna sommar/höst.

Behöver tips på vilken utrustning jag behöver skaffa. Behöver köpa allt. Det ända jag äger som kan komma till användning är ett multiverktyg från leatherman.

Tacksam för tips!

Hej Mattias!
Jag gissar på att du redan har nästan allt du kan tänkas behöva för fjällen.

Om du börjar med en 2-5 dagars tur så anser jag att du bör tälta i närheten av fjällstationer eller stugor, alternativ bo i dom.
Jag tycker du ska spendera så lite pengar du kan på utrustning så du inte behöver ångra dig bittert om du kommer på att du inte gillar det.

Tält - Låna eller hyr (alt. köp något sunktält på biltema).

Skor - Packar du lätt så kan du utan större problem gå i dina löparskor (jag förutsätter att du börjar med att gå på led). Annars kanske du har stadigare lågskor eller stövlar, det funkar utan större problem att gå i dom om du inte bär toktungt.

Ryggsäck - Låna av nån polare/föräldrar annars finns det säkert något funkis på överskottsbolaget eller myrorna, se till att packa lätt så kan du använda skolväskan.

Liggunderlag - Du har säkert något gammalt liggande, annars kostar väl ett sunkigt 50:- på statoil, det funkar. Rekommenderar att du sover i stuga i början dock.

Regnkläder - Här är det viktigt att ha något vettigt du vill inte bli blöt. Militären har bra regnställ i galon tror jag, de funkar, det kan vara bättre att köpa nån tun regnjacka i något halvandandes material så du kan ha jackan till allt, tex i blåst osv.

Det viktigaste är att du bär lätt sikta på under 15kg annars kommer du inte tycka det är så roligt.
Unvik att köpa alla värstingprylar som finns, de är mest gjorda för att se cool ut i storstan, det mesta du kan tänkas behöva finns på ÖB.

/nissepisse

Hej
Nej alla värstingprylar är absolut inte gjorda för att användas på stan... Men tyvärr så tenderar det att vara så.
Glöm försvarets regnkläder, satsa på nåt lätt som har nån form av membran. Och skall du upp i fjällen så duger det inte med ett tält från biltema... hamnar man i ett snöoväder vilket inte alls är så ovanligt, så kommer du att få upplevelser som avskräcker dig från att återkomma till fjällen igen. Låna eller hyr till att börja med ett vettigt tält, viktigt!
Kängor oxå viktigt, satsa på nåt som funkar, det tillsammans med tält å sovsäck kommer att vara avgörande för om du har en trevlig vistelse eller inte. Nån form av förstärkningsplagg är också nödvändigt, tjock fleece, ullfrote eller dun/fiberfoderjacka.

Men just under vandringen så funkar det mesta att gå i, försök dock att undvika bomull, det suger åt sig all svett och torkar sakta, underställ i syntet är att föredra.
Det går att få tag på hyfsat billiga prylar, det behöver inte stå Haglöfs eller arcteryx på prylarna!
Liggunderlag duger oftast med vilket som helst sommartid.
Sovsäck, skaffa nåt som håller +-0 grader i alla fall och inte väger 3 kg... låna om möjligt!

Köp inte på dig allt, men sovsäck, kängor, tält å jacka är viktigt att det funkar!

God tur!
/Johan

[Ändrat av krabba74 2006-07-07 kl 11:10]
 
Poncho som regnskydd.

Hej!

Förra sommaren när jag skulle vandra i norra Finland upptäckte jag halvvägs till målet att jag i ivern att komma iväg åkt ifrån goretexjackan. Jag köpte då en stor regnponcho, och det har jag inte ångrat. Faktum är att den alltid är med numera, och den är tillräckligt stor för att täcka ryggsäcken. Luftigt och skönt, och det är bara att svinga den över huvudet/ryggan när det kommer en skur. Jag ska komplettera ponchon med ett par damasker men det har inte blivit av än.
 
Man kan ju också börja med att göra dagsturer... Och sedan utöka dagsturerna till att bli turer mellan fjällstugor man sover i.
 
Ryggsäck

Vid val av ryggsäck rekommenderar jag att det finns avbärarbälte (höfterna) så att man inte bär med enbart axlarna. Speciellt viktigt är det om man kommer över 5 kg tycker jag. finnsinget värre än att få ont i axlarna då det oftast sprider sig ner i ryggen
 
Re: Utrustning

krabba74; sa:
schweingaard; sa:
Mattias Åhlin; sa:
Hej!

Är en kille på 25 år som länge funderat på att börja vandra. Nu tänkte jag ta tag i det och börja med lite kortare turer i Sverige denna sommar/höst.

Behöver tips på vilken utrustning jag behöver skaffa. Behöver köpa allt. Det ända jag äger som kan komma till användning är ett multiverktyg från leatherman.

Tacksam för tips!

Hej Mattias!
Jag gissar på att du redan har nästan allt du kan tänkas behöva för fjällen.

Om du börjar med en 2-5 dagars tur så anser jag att du bör tälta i närheten av fjällstationer eller stugor, alternativ bo i dom.
Jag tycker du ska spendera så lite pengar du kan på utrustning så du inte behöver ångra dig bittert om du kommer på att du inte gillar det.

Tält - Låna eller hyr (alt. köp något sunktält på biltema).

Skor - Packar du lätt så kan du utan större problem gå i dina löparskor (jag förutsätter att du börjar med att gå på led). Annars kanske du har stadigare lågskor eller stövlar, det funkar utan större problem att gå i dom om du inte bär toktungt.

Ryggsäck - Låna av nån polare/föräldrar annars finns det säkert något funkis på överskottsbolaget eller myrorna, se till att packa lätt så kan du använda skolväskan.

Liggunderlag - Du har säkert något gammalt liggande, annars kostar väl ett sunkigt 50:- på statoil, det funkar. Rekommenderar att du sover i stuga i början dock.

Regnkläder - Här är det viktigt att ha något vettigt du vill inte bli blöt. Militären har bra regnställ i galon tror jag, de funkar, det kan vara bättre att köpa nån tun regnjacka i något halvandandes material så du kan ha jackan till allt, tex i blåst osv.

Det viktigaste är att du bär lätt sikta på under 15kg annars kommer du inte tycka det är så roligt.
Unvik att köpa alla värstingprylar som finns, de är mest gjorda för att se cool ut i storstan, det mesta du kan tänkas behöva finns på ÖB.

/nissepisse

Hej
Nej alla värstingprylar är absolut inte gjorda för att användas på stan... Men tyvärr så tenderar det att vara så.
Glöm försvarets regnkläder, satsa på nåt lätt som har nån form av membran. Och skall du upp i fjällen så duger det inte med ett tält från biltema... hamnar man i ett snöoväder vilket inte alls är så ovanligt, så kommer du att få upplevelser som avskräcker dig från att återkomma till fjällen igen. Låna eller hyr till att börja med ett vettigt tält, viktigt!
Kängor oxå viktigt, satsa på nåt som funkar, det tillsammans med tält å sovsäck kommer att vara avgörande för om du har en trevlig vistelse eller inte. Nån form av förstärkningsplagg är också nödvändigt, tjock fleece, ullfrote eller dun/fiberfoderjacka.

Men just under vandringen så funkar det mesta att gå i, försök dock att undvika bomull, det suger åt sig all svett och torkar sakta, underställ i syntet är att föredra.
Det går att få tag på hyfsat billiga prylar, det behöver inte stå Haglöfs eller arcteryx på prylarna!
Liggunderlag duger oftast med vilket som helst sommartid.
Sovsäck, skaffa nåt som håller +-0 grader i alla fall och inte väger 3 kg... låna om möjligt!

Köp inte på dig allt, men sovsäck, kängor, tält å jacka är viktigt att det funkar!

God tur!
/Johan

[Ändrat av krabba74 2006-07-07 kl 11:10]

Vi svenskar är duktiga på att köpa på oss allt möjligt junk som vi tror ska göra oss bättre fjällvandrare, se på mig Jörnkängor sommar och vinter, samt ett par lundhagskängor samt ett par stövlar ifallatt, 3-lagers Gore-Tex som är bra om man råkar hamna på Mount Everest eller nån planolycka i argentina, funderar på värstingtält som är bra ifall det blir orkan på fjället, inplastade kartfodral av olika modeller osv osv osv

Jag vill påstå att snöoväder på sommarturen är väldigt ovanliga även om vi befinner oss i Sverige vädret är generellt sätt ganska snällt. Ja, visst kan vi frysa ihjäl om vi gör dumma beslut men det är inte utrustningen som är problemet då...

Biltematält suger, men det är endå ett tält som du kan hiva om det inte fungerar och det kanske kostar 200:- och funkar en säsong, om du inte kan hyra eller låna så duger det i Svenska fjäll på sommaren (om du inte ger dig in alltför oländig terräng och det bör du inte göra om du inte gått i fjällen ett tag). Sedan får man tälta med vett, inte hålla på och tälta på något utsatt plats där vinden far som tusan hela tiden, det är ju dumt med ett Hilleberg och ännu dummare med ett Biltema tält.

Gör inget dumt, spendera inte hela återbäringen på något du inte hållt på med tidigare!

Första gången i fjällen tycker jag du ska lyxa och bo i stugor, eventuellt kanske det att låna utrustning på stationerna om du vill prova att tälta.

Vad skulle du ha på dig om du skulle ut i skogen och grilla korv? Gore-Tex kläder och höga vridstyva kängor och ett expeditionstält ifall det blir snöoväder?

/nisse (som tycker Linköping är alldeles för långt ifrån fjällen)
 
schweingaard; sa:
Mattias Åhlin; sa:
Hej!

Är en kille på 25 år som länge funderat på att börja vandra. Nu tänkte jag ta tag i det och börja med lite kortare turer i Sverige denna sommar/höst.

Behöver tips på vilken utrustning jag behöver skaffa. Behöver köpa allt. Det ända jag äger som kan komma till användning är ett multiverktyg från leatherman.

Tacksam för tips!

Regnkläder - Här är det viktigt att ha något vettigt du vill inte bli blöt. Militären har bra regnställ i galon tror jag, de funkar, det kan vara bättre att köpa nån tun regnjacka i något halvandandes material så du kan ha jackan till allt, tex i blåst osv.

Det viktigaste är att du bär lätt sikta på under 15kg annars kommer du inte tycka det är så roligt.
Unvik att köpa alla värstingprylar som finns, de är mest gjorda för att se cool ut i storstan, det mesta du kan tänkas behöva finns på ÖB.

/nissepisse

Kan hålla med dig om att man inte skall lägga ner för mycket pengar till första turen och att man efterhand ser vad man behöver. Men lägg för allt i världen inte ner pengar på militärt regnställ. Sämre får du leta efter. Hur billigt det än är!
[Ändrat av Tanquay 2006-07-07 kl 14:06]
 
Tanquay; sa:
schweingaard; sa:
Mattias Åhlin; sa:
Hej!

Är en kille på 25 år som länge funderat på att börja vandra. Nu tänkte jag ta tag i det och börja med lite kortare turer i Sverige denna sommar/höst.

Behöver tips på vilken utrustning jag behöver skaffa. Behöver köpa allt. Det ända jag äger som kan komma till användning är ett multiverktyg från leatherman.

Tacksam för tips!

Regnkläder - Här är det viktigt att ha något vettigt du vill inte bli blöt. Militären har bra regnställ i galon tror jag, de funkar, det kan vara bättre att köpa nån tun regnjacka i något halvandandes material så du kan ha jackan till allt, tex i blåst osv.

Det viktigaste är att du bär lätt sikta på under 15kg annars kommer du inte tycka det är så roligt.
Unvik att köpa alla värstingprylar som finns, de är mest gjorda för att se cool ut i storstan, det mesta du kan tänkas behöva finns på ÖB.

/nissepisse

Kan hålla med dig om att man inte skall lägga ner för mycket pengar till första turen och att man efterhand ser vad man behöver. Men lägg för allt i världen inte ner pengar på militärt regnställ. Sämre får du leta efter. Hur billigt det än är!
[Ändrat av Tanquay 2006-07-07 kl 14:06]

Det beror på vad man har. Jag använder någon slags galontyg/stretchbyxor väger ganska lite, väldigt stryktåligt samt att det är ordentligt uringat kring skrevet som gör att andas ordentligt. Tokbra och från militären!
/nisseman
 
Tanquay; sa:
Men lägg för allt i världen inte ner pengar på militärt regnställ. Sämre får du leta efter. Hur billigt det än är!
[Ändrat av Tanquay 2006-07-07 kl 14:06]

Vad är det för fel på försvarets regnställ, de är ju i alla fall vattentäta! Regnställ har man ju inte på sig mer än nödvändigt.

Vill också passa på att påpeka att det inte behöver vara så himla komplicerat att ge sig ut på en första tur, särskilt inte om man bor i stugor, vilket jag rekommenderar. På så sätt minskar man mängden saker man behöver ha med, och behöver inte fundera så mycket mer än på att ha ett par sköna skor och en lagom stor ryggsäck (egentligen...)

/Per

(Edit: stavfel)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
General86 Vad bör jag ha med mig Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
seved1 Ha ha den här hade jag glömnt bort Utrustning allmänt 4
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.