schweingaard; sa:
Mattias Åhlin; sa:
Hej!
Är en kille på 25 år som länge funderat på att börja vandra. Nu tänkte jag ta tag i det och börja med lite kortare turer i Sverige denna sommar/höst.
Behöver tips på vilken utrustning jag behöver skaffa. Behöver köpa allt. Det ända jag äger som kan komma till användning är ett multiverktyg från leatherman.
Tacksam för tips!
Hej Mattias!
Jag gissar på att du redan har nästan allt du kan tänkas behöva för fjällen.
Om du börjar med en 2-5 dagars tur så anser jag att du bör tälta i närheten av fjällstationer eller stugor, alternativ bo i dom.
Jag tycker du ska spendera så lite pengar du kan på utrustning så du inte behöver ångra dig bittert om du kommer på att du inte gillar det.
Tält - Låna eller hyr (alt. köp något sunktält på biltema).
Skor - Packar du lätt så kan du utan större problem gå i dina löparskor (jag förutsätter att du börjar med att gå på led). Annars kanske du har stadigare lågskor eller stövlar, det funkar utan större problem att gå i dom om du inte bär toktungt.
Ryggsäck - Låna av nån polare/föräldrar annars finns det säkert något funkis på överskottsbolaget eller myrorna, se till att packa lätt så kan du använda skolväskan.
Liggunderlag - Du har säkert något gammalt liggande, annars kostar väl ett sunkigt 50:- på statoil, det funkar. Rekommenderar att du sover i stuga i början dock.
Regnkläder - Här är det viktigt att ha något vettigt du vill inte bli blöt. Militären har bra regnställ i galon tror jag, de funkar, det kan vara bättre att köpa nån tun regnjacka i något halvandandes material så du kan ha jackan till allt, tex i blåst osv.
Det viktigaste är att du bär lätt sikta på under 15kg annars kommer du inte tycka det är så roligt.
Unvik att köpa alla värstingprylar som finns, de är mest gjorda för att se cool ut i storstan, det mesta du kan tänkas behöva finns på ÖB.
/nissepisse
Hej
Nej alla värstingprylar är absolut inte gjorda för att användas på stan... Men tyvärr så tenderar det att vara så.
Glöm försvarets regnkläder, satsa på nåt lätt som har nån form av membran. Och skall du upp i fjällen så duger det inte med ett tält från biltema... hamnar man i ett snöoväder vilket inte alls är så ovanligt, så kommer du att få upplevelser som avskräcker dig från att återkomma till fjällen igen. Låna eller hyr till att börja med ett vettigt tält, viktigt!
Kängor oxå viktigt, satsa på nåt som funkar, det tillsammans med tält å sovsäck kommer att vara avgörande för om du har en trevlig vistelse eller inte. Nån form av förstärkningsplagg är också nödvändigt, tjock fleece, ullfrote eller dun/fiberfoderjacka.
Men just under vandringen så funkar det mesta att gå i, försök dock att undvika bomull, det suger åt sig all svett och torkar sakta, underställ i syntet är att föredra.
Det går att få tag på hyfsat billiga prylar, det behöver inte stå Haglöfs eller arcteryx på prylarna!
Liggunderlag duger oftast med vilket som helst sommartid.
Sovsäck, skaffa nåt som håller +-0 grader i alla fall och inte väger 3 kg... låna om möjligt!
Köp inte på dig allt, men sovsäck, kängor, tält å jacka är viktigt att det funkar!
God tur!
/Johan
[Ändrat av krabba74 2006-07-07 kl 11:10]