Vad är smidigt sommarkök?

Om du primärt ska koka vatten sommartid tycker jag att du ska du välja en toppmonterad.
Om du ibland vill kunna laga mer avancerad mat så väljer du en toppmonterad som går att reglera bra. Soto windmaster t.ex. Den har en riktig gasregulator som gör regleringen väldigt bra och konsekvent.

Det är inget snack om att trangia är bra, men väger det upp vikten och storleken?
Jag var länge motståndare till gas i allmänhet och toppmonterade brännare i synnerhet. Har kört bensinkök i många år. För ett par år sedan gick jag över till gaskök med slang. Ångrade det inte. Nu har jag ett toppmonterat med gasregulator och jag tror inte att jag kommer ångra det heller. Lika bra reglering som traditionella fotogenkök, men väger ingenting.
 
beror ju på vad för slags tur det är. för kajaken har man mer plats och kan äta godare än på fjället. själv har jag olika och varierar lite. nu när jag ska fjällvandra snart åker en minimalistisk uppsättning med. En 750 ml Toaksbytta i titan och en firemaplebrännare toppmonterad, men så blir det bara vattenkok också.

Trangia är väl trygga och bra men sällan viktvärda för en person.
 
Primus LITE+ är ett litet och lätt toppmonterat gaskök om/när det bara gäller att koka upp vatten. Det är ett kompakt och smidigt kök för en person men inget för några utsvävningar med matlagning från grunden.

/Birger
 
Man bestämmer ju faktiskt i praktiken vilket kök man behöver ha med sig när man packar maten. Så det går bra att börja med ett lätt toppmonterat, för att så småningom köpa ett lite tyngre spindelkök. Om dagsturer/helgturer dominerar är ett tyngre kök inte ett hinder. Men om man bär långt med mat för flera dagar/veckor vill man gärna ha så lätt kök/mat som möjligt.

Optimus Crux Lite är ett toppmonterat kök. Väger 82 gram ink packpåse. Tillkommer vikt för vindskydd.
Optimus Vega är ett lätt spindelkök. Väger 200 gram ink packpåse. Tillkommer vikt för vindskydd.
Trangia vindskydd 27 med GB74 väger 472 gram inklusive påse för brännare o påse för kök 27.

Vingligast är Crux Lite.
Lättast att steka på är Vega.
Bäst vindskydd oavsett vad du hittar på till de andra har Trangian. Vad gäller kastruller ligger Trangia bra till i vikt men greppsnäppan väger en del. Ett lättare alternativ till greppsnäppan är handtaget i Trangia 28. Se även lock till Tundra III Mini.
Till de andra köken är det fritt fram att välja kastrull. Till Crux en smal hög som rymmer 100 eller 230 grams gastub kanske.. Till Vega eventuellt en låg och vid som är lite effektivare med gasen.,

Det finns lättare kök än Crux Lite och Vega, anledningen till att jag valt att jämföra just dom är att dom funnits länge på marknaden och är typiska för sin kategori.

/John
 
För egen del blir det ibland gourmetturer med ambitiös matlagning, då fungerar en fristående brännare på egna ben med slang för bränslet bäst. Gas är funkis på sommaren, en MF-brännare blir något tyngre men också funkis om den har finreglersd låga.

Tillbehör är en Expedition Fry Bake, ett par kastruller för kok och preparation samt kryddor och en liten skärbräda och en gammal makrillslev som får tjäna som stekspade. Och en Pot Parka som kan ställas runt vindskyddet och ger fantastisk bränsleekonomi mitt i allt gourmetöverflöd.

Annars blir det ofta frugalare måltider med T25 (om vi är två-tre) eller T27 (solo). Stuvningar, enklare stekjobb och vanliga uppkok funkar perfekt med Trangia. Duossalbyttorna är funkis men även HA-byttorna är enkla att använda. GB74 är standardbrännaren men i kallare väder kan det bli MF-brännare.

Ska jag äta ren påsmat (köpt eller självtorkad) är det mitt gamla MSR Reactor som gäller komplett med lång rf-sked.

I alla väder och årstider ska det dock bryggas kaffe. Använder droppfilter och en 0,5L mugg med isolering. Muggen är också kåsa.

Köpråd är börja med att bestämma vad du ska laga, införskaffa sedan utr. Trangia fungerar som en bra plattform att börja med och kan lätt kompletteras med olika tillbehör eller med en lättviktsbrännare som står direkt på gastuben och ett separat lock till trangiabyttorna.

//J
 
Tillbehör är en Expedition Fry Bake, ett par kastruller för kok och preparation samt kryddor och en liten skärbräda och en gammal makrillslev som får tjäna som stekspade. (klipp) //J

Kan tillägga att för den som vill steka mycket kan en Fry Bake lyfta matlagningen ordentligt. Banks Fry Bake är för den som inte känner till konceptet ett slags dutch oven i hårdanodiserad alu. Kommer med ett lock som man kan elda småkvistar på och med en värmekälla på undersidan får vi en stekpanna som också blir en fältugn. Vi har både den lilla "Alpine" och den stora "Expedition" varianten, båda är favorittillbehör.

...Pannan har inget handtag så ett trangiagrepp eller motsvarande behövs...och förvaras i en gammal bomullspåse...

//J
 
Mitt val va 1973 ett Trangia, det har jag kvar. Köpte nytt kök för 2 år sedan. Det blev också Trangia men nu den mindre modellen 27. jag har både spritbrännare och gasbrännare.
Jag byter aldrig ut det.
Står stabilt på i stort sett vilket underlag som helst (nåja - i naturen alltså)
Kokar upp vatten till kaffet snabbt.
Ja, det är tyngre än spindelkök, men allt utom gasflaskan finns tillsammans, bara att ta tag i remmen och dra fram det ur ryggsäcken.
Som sagt, jag byter aldrig till något annat, inte ens ett Trangia Triangle


lite av samma åsikt och med en 100 grams flaska så kan man ha denna bipackad i 27:an med gasbrännaren, tamoj och lite tillbehör I köket utan att det blir allt för packat eller besvärligt att packa ihop igen. en 100 grams flaska campingasol är lätt att beräkna i hur länge den räcker - till 14 halvliters uppkok vid lungt väder och räker för en helgtur med marginaler! - en risuppkok med 20 minutesjudning under lock kostar lite drygt som en vattenuppkok om man drar ned lågan till väldigt liten under sjudningen - och mer behövs inge för att vidmakthålla kokningen under lock.

Sedan kan man banta trangina utan att offra för mycket på funktionaliteter - det kan räcka med en gryta, skippa i stekpannan och ha en aluminiumlock med samma storlek etc. även om jag personligen har svårt att avstå från 2 grytor då med 2 grytor kan ha flera saker igång samtidigt (sås/soppa/varmvatten) och använder man andra byttor för detta som ersättning så skall deras vikter också räknas in som en del av köksvikten. - sedan har Ikea en barn-set med köksprylar i livsmedelsplast som efter lite anpassning med kniven går ned i en Trangia 27 (visp, stekspade i plast) - just vispen saknas om man skall röra ned pulversoppa som inte vill lösa sig smidigt och dyligt och är inte så lätt att snabbt improvisera fram duglig ersättare för ens i skogsmark.

Många studerar vikten och jagar gram på köket i bekostnad på robusthet och vindskydd - men hur är det med er mat - räknat i vikt alltså? I slutändan är det hur mycket ryggsäcken väger med allt istoppat oavsett och hur mycket är 25 gram bantning på köket och blir mindre robust värt gentemot 25 gram potentiellt mer mat - de flesta har 25 gram fett kring midjan som kan offras med smula mindre portioner istället om det nu står mellan mat och köksvikt när det gäller totalvikten.
 
Senast ändrad:
Jag gillar ditt resonemang på slutet Torbjörn, men är lite orolig att det för mig slutar med ett ägg och en skiva bacon per dag och en gjutjärnsstekpanna och en järnspis att laga till det på, eftersom det finns några överflödskilon på kroppen.

/John
 
Om du gillar ved-/pinnkök och kan tänka dig använda det i normalfall så kan man ju alltid komplettera med antingen lite pellets eller esbittabletter om man skulle hamna i en situation där man inte kan hitta användbart bränsle.
 
Vilken superbra sammanställning du har gjort. Om det är OK, så tänker jag hänvisa till den varje gång någon startar en ny kökstråd med lite nybörjar-ospecifika frågor. Kommer bara på ett par småsaker till som ev. kan spela roll vid valet (av gaskök):
  1. - En fördel med spindelkök jämfört med toppmonterat är att de (flesta) kan användas med flytande bränsletillförsel, dvs med upp-och-nervänd gaspatron. Då kan man använda köket vi lägre temperaturer och få ut det sista ur behållaren. Kräver dock lite försiktighet och vana och tar bort möjligheten att finreglera lågan. Vissa spindelkök beter sig sämre/farligare än andra under proceduren.
  2. - En nackdel med spindelkök jämfört med toppmonterat är att det innehåller fler rörliga delar, som kan gå sönder.
  3. - Ett bredstrålande brännarhuvud är bättre än ett som ger en koncentrerad "svetslåga", så fort man tänkt göra annat än bara koka vatten. Maten bränns inte vid lika lätt och man kan använda en lite bredare gryta - vilket i sin tur underlättar matlagningen och optimerar bränsleförbrukningen.
  4. - Risken för vidbränd mat är också lägre i en aluminiumgryta än i en titan-dito (aluminium har högre värmekonduktivitet än titan).
  5. - Ett finkalibrerat reglage och en låga som går att ställa ner på mycket liten utan att den slocknar underlättar matlagningen och främjar bränsleekonomin.
  6. - Ett vindskydd är lätt att fixa för alla egenhändigt hopplockade köksvarianter, och därför IMHO ett dåligt skäl att välja ett färdigt kit. Bra vindskydd med bottenreflektor främjar bränsleekonomin helt dramatiskt. Sök på "vindskydd" i detta forum, så hittar du många varianter.

Som flera påpekat, hänger det mesta på det tilltänkta användningsområdet, antalet medvandrare, den mat man lagar och personliga preferenser. Min gamla Trangia var ett självklart val så länge jag hade små barn i närheten (och jag drog en lättnadens suck när den blev möjlig att bestycka med en gasbrännare). Men jag skulle inte drömma om att bära på den på mina ensamturer. Det första steget bort var en spindelbrännare - den var så mycket lättare, men kändes fortfarande lagom idiotsäker mot vältning och andra slarvfel.

Det tog mig ytterligare ett antal år att ta steget från spindel till toppmonterat, men nu är jag där, har fixat vidnskydd m m som jag är nöjd med, och förhoppningsvis etablerat idiotsäkra rutiner även för den sortens kök. Spindeln får ännu följa med på sena och/eller högt belägna turer med risk för minusgrader, men med lite tricks för att hålla gaspatronen varm saknar jag den alltmer sällan.

Det är förvånansvärt mycket och förvånansvärt "avancerad" matlagning som går att fixa med en toppmonterad brännare, en gryta och en "pot cosy". Den lättare "tamojen" och enlitersgrytan från min Trangia hänger fortfarande med - den har ett svårslaget förhållande mellan vikt och innehållen volym, och passar perfekt på en bredstrålande brännare.
 
Biltemas brännare
(...)
Med tanke på priset så är jag nyfiken på Biltema. Jag läste mig till att de tidigare hade rätt bra kvalitet på brännare. Hur är det med de nuvarande köken? (...)
Det jag ser på deras hemsida ser likadan ut som en av Fire Maples fina brännare, med skillnaden att den är gjord i stål i st f titan, vilket ökar vikten från 48 till 70 g. Biltema, tillika många friluftsfirmor runtom i Europa, hade ofta FM som anonym tillverkare/underleverantör och sålde brännarna i eget namn, innan FM fick egna märkesmuskler. Min egen (dock i titan) köpte jag som tjeckiska Penguin :). Den har en jämn, bredstrålande, mycket lättreglerad låga och har skött sig klanderfritt under numera många års användning. Passar perfekt ihop med Trangias enlitersgryta. Såhär ser originalet ut - så du kan nog lugnt riskera de 300 kronorna för Biltemaversionen. Eller lägga på 79 spänn till och spara 22 gram ;).
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 Smidigt 1-2 personskök Kök och brännare 44
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
ekis Smidigt "tryckkök" Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.