Vad är det för fisk på bilden?

Har dragit upp ett par såna här i Umeå/Umeälven på sistone. Men vad är det för något? Har ingen tidigare erfarenhet av karpfiskar, förutom mört då. Att den övre är en abborre är ju självklart, men den andre rackaren är oidentifierad.
Som synes så högg den på en liten spinnare, men har även fått upp en på vanligt spömete med kryddkorv som bete :)

Bilagor

• fishyfish.jpg
    fishyfish.jpg
    57.4 KB · Visningar: 1,117

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Asp? Men de ska väl ändå inte finnas så långt norrut som Umeälven väl? Har då aldrig läst nåt om att de ska finnas här. Hmmm, får leta bilder och jämföra med. Det är ju så svårt med karpfiskar, flertalet liknar ju varandra så mycket.

Lite okonventionellt bete kanske, varvade med bröd på kroken också. Vem gillar inte korv med bröd? Drog även mört på kryddkorven.

Lite googlande ger att det dragits en del (grov) id i Umeå genom åren. Klart rimligt bud!
Tills vidare tror jag mest på Id.

Det är id. Ibland har de något röda ögon. Dessa är hybrider mellan mört och id. Denna är dock som sagt en vanlig id. De hugger gärna på fluga, små spinnare och diverse maskar/maggot, deg/bröd och power bait.

~Paul~

Id It Is

Efter det stensäkra svaret från dePaul (Tack!) och lite bildgooglande så är jag övertygad. Id alltså. Alltid kul att lära sig något nytt.

OK, jag ger mig och går i IDe...

Tänkte inte på att det var så långt norr ut. Samt ID på spinn? Jag har fått id några gånger men då har det varit på mete (Nyköpings hamn)...

Nog ser det ut som en Id alltid,Umeå älv och även Sävarån är riktigt bra ställen att hitta dessa.
Jag brukar använda spinnare,och gärna nattetid...
Ölkorv har jag inte prova att beta med ännu,mäskar du med öl då också eller... :)

Ölmäskning vore något nytt att testa...
Nämen angående det "udda" betet så togs det som råkade finnas hemma, den här gången en utgången korv och lite torrt bröd. Det var ingen seriös fisketur, bara en slapp metning i solskenet mitt på dagen :)

Det är rätt inställning , man ska göra det som man känner för.
Testar man aldrig nått nytt så lär man sig inget heller...
Vem vet ,det kanske är ett bra bete,det vore coolt att fånga en rekordfirre med ölkorv.
Då kanske alla skulle börja använda detta bete...

Har du varit och provat i sävarån någon gång?
Jag har hört att det ska vara bra där,har själv inte varit dit.

Aldrig testat Sävarån. Skeppsvik har jag också hört mycket gott om, men aldrig fiskat där heller.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips