Vad är det för fel på alpkit?

Varför kan deras sovsäckar vara lättare, varmare och billigare än de flesta andra sovsäckar? Är den tillverkad av barnarbetare i Kina? (Snälla, svara nej, jag impulsbeställde en idag och drabbades av dåligt samvete sådär efteråt.)

Kanske kortare distrubutionskedja och färre som vill dela på kakan? :)

Exempelvis som jag kan köpa lokalproducerade kravodlade grödor av en lokal odlare för samma priser som jag skulle betala för icket kravmärkta grödor i butik, efterssom när han säljer till butik så får han väldigt mycket mindre efterssom butiken har stora marginaler på inköpet :)

Entusiaster...

Delvis iaf, med ett mål att göra lätta, varma sovsäckar som är prisvärda. Sen tror jag att de lackade ur lite när Pertex drog in leveranserna av textilier. Men Toray var snälla och gjorde det lättaste hittills.

Whats up with Pertex?

Det är flera sovsäcks tillverkare som slutat med Pertex efter många långa år, Haglöfs, Valandre, Marmot... Är det någon som har en aning om varför?

Sen anger ju inte alpkit sina temperaturrekomendationer enligt EN13537, behöver ju inte betyda nåt, men det blir ju lite svårare att jämföra med andra.

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I förra veckan la sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongsstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Alpkit gör allting rätt är min spontana kommentar. Bra produkter, bra priser och bra känsla för service (kommer exempelvis alltid med en handskriven lapp som tackar för ordern från någon på företaget). Köpt flera gånger från Alpkit och komemr troligen göra fler köp i framtiden.

Bra, det verkar ju lovande. Jag har, förutom att gå på deras egna temperaturangivelser, enligt diverse sökningar på bl.a. utsidan kommit fram till att pipedream 400 skall räcka för sommarfjällen, hoppas det stämmer nu. Då lutar jag mig lugnt bakåt och väntar på leveransen. :)

Det finns numera så hemskt mycket input i samband med att man försöker fatta beslut, dessutom med nätet och inte kläm och pratmöten i butiker så för man vanligtvis mindre anteckningar, när man sen väl bestämt sig så släpper man det sista grässtrået i kontrolllådan. Då är det inte konstigt att man får kalla fötter just när processen egentligen närmar sig sin fullkomnad.
Lite mera anteckningar samt skriv ut lite mer så att man har dokumentation på vad som skall komma, brukar för många innebära lite mindre kallsvettning på slutet. Du får väl kompensera dig med en recension längre fram.
Go tur!

Den är här nu. Det gick fort och den verkar jättefin, har dock inte testat den ute än. Litet skillnad från våra gamla 80-talssäckar, nu vill jag ha fler såna här!

Jag har en PipeDream 400 och den tror jag är specad till -3 i komfort. Den är alldeles för varm för mig på sommaren så jag kompletterade med en Marmot Atom på +6. Är nog varmare av mig än genomsnittet och blir det för kallat kan man ju alltid ta på sig kläder, sover helst i kalsingar bara.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips