Vackra knivar

Efter att ha läst denna tråd väcktes min längtan igen: Jag vill ha en vacker, handgjord kniv. Den ska vara tillverkad av "svenska" material.
Nu vill jag ha tips på hemsidor där jag kan leta.

HåkanF

Jag fyller ju 60 snart :)

Jag håller på med en sådan här
survival-2.jpg

Fast i klykträ från ask, kanske kan va nåt.

Seved

Efter att ha läst denna tråd väcktes min längtan igen: Jag vill ha en vacker, handgjord kniv. Den ska vara tillverkad av "svenska" material.
Nu vill jag ha tips på hemsidor där jag kan leta.

HåkanF

Jag fyller ju 60 snart :)
Din fråga är mycket omfångsrik. Vilka material syftar du på när du säger "svenska"? Är det stålet, handtagsmaterialet eller kanske både och? Vilken prisklass diskuterar vi här? Vilken typ av kniv? Hur mycket får den lov att kosta??

~Paul

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Din fråga är mycket omfångsrik. Vilka material syftar du på när du säger "svenska"? Är det stålet, handtagsmaterialet eller kanske både och? Vilken prisklass diskuterar vi här? Vilken typ av kniv? Hur mycket får den lov att kosta??

~Paul
Hmmm...
Den kniv jag kommer att skaffa mig kommer inte att hänga någonstans som prydnad. Den kommer att användas tämligen flitigt.
Svenskt? Först och främst handtag och slida.
Stålet? Först och främst bra kvalité. I andra hand svenskt.
Typ? Användbar i skogen. Ej jakt. Ej fiske. Tänker mig en med ganska kort blad.
Pris? Övre gräns 3000. Alltså inget samiskt arbete.

Blev det smalare nu? :)

HåkanF

Hmmm...
Den kniv jag kommer att skaffa mig kommer inte att hänga någonstans som prydnad. Den kommer att användas tämligen flitigt.
Svenskt? Först och främst handtag och slida.
Stålet? Först och främst bra kvalité. I andra hand svenskt.
Typ? Användbar i skogen. Ej jakt. Ej fiske. Tänker mig en med ganska kort blad.
Pris? Övre gräns 3000. Alltså inget samiskt arbete.

Blev det smalare nu? :)

HåkanF
OK, din förklaring gör det hela lite lättare.

I mina ögon så är du ute efter en Bushcraft-kniv. Med tanke på den ganska tjocka plånboken så har du t o m råd med en custom. Kika gärna på den sista bilden på den här sajten. Kan det vara något i stil med en sådan kniv du är ute efter?

http://www.mountainhollow.net/scandi-bushcraft.htm

~Paul~

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.