Vackra knivar

Efter att ha läst denna tråd väcktes min längtan igen: Jag vill ha en vacker, handgjord kniv. Den ska vara tillverkad av "svenska" material.
Nu vill jag ha tips på hemsidor där jag kan leta.

HåkanF

Jag fyller ju 60 snart :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag håller på med en sådan här
survival-2.jpg

Fast i klykträ från ask, kanske kan va nåt.

Seved

Efter att ha läst denna tråd väcktes min längtan igen: Jag vill ha en vacker, handgjord kniv. Den ska vara tillverkad av "svenska" material.
Nu vill jag ha tips på hemsidor där jag kan leta.

HåkanF

Jag fyller ju 60 snart :)
Din fråga är mycket omfångsrik. Vilka material syftar du på när du säger "svenska"? Är det stålet, handtagsmaterialet eller kanske både och? Vilken prisklass diskuterar vi här? Vilken typ av kniv? Hur mycket får den lov att kosta??

~Paul

Din fråga är mycket omfångsrik. Vilka material syftar du på när du säger "svenska"? Är det stålet, handtagsmaterialet eller kanske både och? Vilken prisklass diskuterar vi här? Vilken typ av kniv? Hur mycket får den lov att kosta??

~Paul
Hmmm...
Den kniv jag kommer att skaffa mig kommer inte att hänga någonstans som prydnad. Den kommer att användas tämligen flitigt.
Svenskt? Först och främst handtag och slida.
Stålet? Först och främst bra kvalité. I andra hand svenskt.
Typ? Användbar i skogen. Ej jakt. Ej fiske. Tänker mig en med ganska kort blad.
Pris? Övre gräns 3000. Alltså inget samiskt arbete.

Blev det smalare nu? :)

HåkanF

Hmmm...
Den kniv jag kommer att skaffa mig kommer inte att hänga någonstans som prydnad. Den kommer att användas tämligen flitigt.
Svenskt? Först och främst handtag och slida.
Stålet? Först och främst bra kvalité. I andra hand svenskt.
Typ? Användbar i skogen. Ej jakt. Ej fiske. Tänker mig en med ganska kort blad.
Pris? Övre gräns 3000. Alltså inget samiskt arbete.

Blev det smalare nu? :)

HåkanF
OK, din förklaring gör det hela lite lättare.

I mina ögon så är du ute efter en Bushcraft-kniv. Med tanke på den ganska tjocka plånboken så har du t o m råd med en custom. Kika gärna på den sista bilden på den här sajten. Kan det vara något i stil med en sådan kniv du är ute efter?

http://www.mountainhollow.net/scandi-bushcraft.htm

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips