V-pegs, allvarligt talat...

Om man ska göra mätningar med min testanordning, ska man mäta kraften i linan eller ska man mäta kraften man drar åt sidan med? Spontant måste kraften i linan vara det intressanta väl?

Vilka vinklar mellan lina och mark är intressanta? 30, 45 och 60 grader? (Det påverkar vilka längder på linan det ska finnas, jag tänkte förbereda brädan och linor.)

Vinklar för pinnen ner i marken går det ju att prova hur många som helst sen bara man har pinne och lina klart.
 
20 graders vinkel betyder att om linan sitter fast 1 meter upp på tältet så måste linan vara 3 meter, har verkligen folk så långa linor?

Jag tänker t.ex. på tältkåtor som har linfästen sitter ganska högt upp. Sen har vi ju också partytält som folk försöker förankra med linor från hörnen.


Det är fint väder så jag var ute och förstörde gräsmattan lite, som lite proof of concept.

Hittade tyvärr inte hur man aktiverar Hold på vågen, den verkar slå på det lite som den vill....

En regel med en skruv på 1 m höjd, sen lina med öglor så det blir 115, 141 respektive 200 cm längd (inklusive vågen). Alla tester nu gjorde med 141 cm lina (d.v.s. linan 45 grader mot marken).

2016-10-29 12.38.32.jpg

Tog två extremvarianter av pinne som låg och skräpade. Tyvärr har ju V-pinnen inga hack så det funkade inte att köra den vertikalt med "variant 1" (linan gled av).

2016-10-29 12.38.59.jpg

Pinnarna slogs ner i marken med gummiklubba, vinkeln kontrollerades med smygvinkel som ställts mot vinkelmätare.

2016-10-29 12.38.46.jpg

Runda pinnen gav överraskande resultat. Vertikalt klarade den 10-12 kg (jag gjorde bara tre försök), i 45 graders vinkel klarade den bara 8-10 kg. Det kan dock berott på skillnader i marken, men jag upplevde att med 45 graders vinkel så "skar" den genom marken, medans den vertikalt snarare drogs uppåt.

V-pinnen vertikalt enligt variant 1 funkade som sagt var inte, enligt variant 2 klarade den 15-19 kg.

V-pinnen i 45 graders vinkel funkade dock ganska bra även variant 1. Den klarade dock bara cirka 10 kg där, enligt variant 2 klarade den över 20 kg (vågen går tyvärr vara till 20 kg).

Mycket av variationerna nu kan ha berott på markens beskaffenhet, behöver vara lite mer systematiskt för att vara säker.

En sak som slog mig när jag höll på på var ju att pinnen ofta rör sig sakta med tiden, så det inverkar hur snabbt man drar (inte bara hur hårt). De fall där pinnen lossnade helt vid 12 kg hade den kanske även lossnat vid 8 kg om jag hållt tillräckligt länge.

Med ett tält så är det kanske inte hela tiden starka krafter, men det rycker och skakar... Men det är svårt att simulera vettigt vid tester.
 
Uppiggande! Någon försöker ta reda på hur det faktiskt hänger ihop snarare än att gissa och tycka som vi andra mest håller på med. Tack nermander. Naturligtvis är det olika beroende på underlaget, men man vet ju mer om man försöker på nägonting än om man inte försöker alls.

Det jag tror du är på spåren med dina runda pinnar är att man naturligt tänker att huvudproblemet är att plnnen inte sugs fast (friktion pinne - mark) snarare än att marken går sönder (markens hållfasthet) fast man i praktiken vet att bägge ofta är ett stort problem. Sätter man pinnen 90 grader mot linan är det i princip bara markens hållfasthet man förlitar sig på och vridmomentet ger maximal kraft mot marken i pinnens ändar. Om marken börjar ge vika där blir momentet ännu större vid andra delar av pinnen och hela pinnen har snart lossnat. Om man sätter pinnen med 0 grader mot linan förlitar man sig helt på friktionen mellan mark och pinne, vilket helt uppenbart inte är bästa lösningen, men det är inte helt konstigt att det optimala kan ligga någonstans mellan extrempunkterna. Det kommer naturligvis att variera beroende på underlag, men efter att reflekterat över det kan man gissa att t ex för sand är en lite mer upprätt pinne bättre.

Jag är dock förvånad over skillnaderna mellan variant 1 och variant 2. Jag hade - utan att prova - bestämt mig för att det inte i praktiken borde bli någon skillnad utom kanske i mycket fast mark, där alla varianter fungerar bra i vilket fall.
 
Antagligen beror det väldigt mycket på underlaget. Vår gräsmatta nu hade rätt mycket mossa och gräs upptill, när pinnarna lossnade så var det rätt stora tuvor som slets loss.

Troligen är det också skillnad på om marken är blöt eller inte. En del marktyper blir ju hårdare om de är blöta (ex. sand), medans andra (ex. lera) blir mjukare.

Jag ville mest testa om det funkade eftersom det var fint väder att vara ute i:)

Som jag var inne på måste man nog specificera hur fort man ska öka kraften. Man kanske ska stanna till 10 sekunder på varje kg dragkraft för att se vad som händer.

Ska man köra en större serie tester så bör man ha flera pinnar av samma sort. Då kan man sätta en rad med pinnar och provdra dem på raken. Har man 10 pinnar kan man sätta 5 vertikala och 5 vinklade och sen dra alla 10 på raken. De kan t.o.m. sitta varannan för att få bättre fördelning av markegenskaperna.

Och så ska man nog helst vara två, så en kan skriva protokoll. Som det var nu tog det en del tid med att lägga ifrån sig grejerna, gå och skriva in siffror, slå ner nästa pinne och sen haka på linan och dra.
 
Kanske bör testupplägget ändras så att man jämför just komkav och konvex vform. T ex med lina fäst i ett hål en cm från böjen högst upp på tältpinnen.

Thure
 
Intressant test, men variansen i normal trädgårdsjord är ganska stor.

För att minska på okontrollbara variabler borde man kanske utföra testen i burkar med kontrollerad konsistens på jordmassorna, t.ex. blomjord, sandlådesand mm. konsekvent stampat till samma täthet och eventuellt kompletterat med t.ex. pappersbordsduk för att simulera rötter och ytbeväxtlighet? Testburkarna skulle inte behöva vara stora och de kunde förankras bäst man tycker. Resultatvärdena i sig skulle ju inte motsvara verkliga siffror men de skulle vara jämförbara.
 
Kanske bör testupplägget ändras så att man jämför just komkav och konvex vform. T ex med lina fäst i ett hål en cm från böjen högst upp på tältpinnen.

Det var ju en av parametrarna som ingick i mina tester? De kallas "variant 1" och "variant 2" utifrån TS två postade bilder.

Då min pinne inte hade nåt hål så blev det dock svårt att testa den ena varianten eftersom linan halkade av. Och jag villa ju bara testa om metoden för att testa verkade vara nåt. Mer seriösa tester lär få vänta till våren (för nu ska det bli vinter läste jag i tidningen).
 
För att få vettiga data bör vi göra många test på många olika underlag...

Egentligen är ju inte alltför "sanitära" test intressanta, det är sällan man slår upp ett tält i en burk matjord, däremot kan man ju speca att testet utfördes i "sandig" jord, eller "stenig" eller vad det nu är (vi måste visserligen ha goda definitioner för vad som är "sandig" jord, men jag misstänker att dessa redan finns), så vi kan se om rekommendationen på v-pinnevändning bör vara olika i olika jordar.

Om vi lyckas speca testet bra nog kan vi kanske vara några stycken som gör det? Då får vi också med lite olika varianter av v-pegs misstänker jag :D.

Sedan är det bara att någon börjar knåpa på en masters thesis på tältpinnedragande... Vi kanske borde se om vi kan leja en exjobbare? :D
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.