utväxling på touren.

Vad rekommenderar ni för utväxling om man ska kunna ta sig upp på någon bergsetapp och titta på touren ?Vi är två motionärer.

Det finns ibland ett par ställen med 21 % lutning... Om vi kan bortse från detta och du vill ha minimalt med reserv men ändå lite skulle jag gå för en 48/34 fram och en 25-11 back eller 50/36 fram och en 27-12 bak. Den senare kombinationen har jag när det blir lite brantare, tar du ett 29 drev har du lite marginal. 50/34 (som oftast är standard) tycker jag inte lirar så skönt, blir ett väl stort hoppp där (16 kugg)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Svårt att säga något generellt men kan utgå ifrån mig själv. Har själv cyklat ett antal klassiska klättringar i Schweiz och Italien, bl a Stelvio, Gavia, Giau och Tre Cime di Lavaredo med kompakt 50/34 och 12/29. Där det är riktigt brant som t ex de sista kilometrarna upp till Tre Cime, runt 19%, behövde jag gå på det lättaste. Jag tog mig upp men det var många som inte gjorde det. Tvivlar att jag just nu skulle klara några av de riktigt branta som Mortirolo och Zoncolan. Tourens klättringar är som regel inte snorbranta, Galibier har t ex medellutning på 5-7%, Ventoux lite drygt 7 och Alpe d´Huez strax över 8%. Fast 8% över en längre sträcka är ju rätt jobbigt det med och vissa sträckor är ju förstås brantare. Det viktigaste är dock att hitta en utväxling så man får en rytm som man klarar och då har jag hellre lite extra utväxling än att gå för tungt för det är lätt att krokna och som svensk och van med rätt platt topografi så är det rätt svårt att greppa hur branta och långa alpklättringarna kan kännas när man sitter på sadeln. Men omgivningarna är ju helt fantastiska och att kolla in touren låter inte alls otrevligt. :)

Amatörer gör sig själva gott att läsa John Forster Efficient Bicycling. Lättare växlar och tredelat fram leder till högre kadens och i sin tur till cykling ända upp. Teoretiska ideal har föga att göra med god kadens och fart. Riktiga mormorsväxlar spar dessutom knän och senor.
För att komma till medelhavet på cykelvägar blir det några pass och höjdmeter, hela dagar.
go tur

Korrekt vad du skriver Seobserver... för om distans är målet och inte kadens eller tempo är lägre växlar att föredra... Hur som helst finns det en undre gräns där det blir jobbigare att hålla cykeln upprätt än att leda den. för mig är den gränsen med 23 mm hjul 34 fram och 29 bak ungefär, har lite med tempot att göra också. Med större dimension kan man gå lägre... Men jag bor i Luxembourg och klarar alla stigningar (över minst 1 km) på upp till 12 % med 36/25 (även om jag fördrar 36/27 när det biter till), jag skulle själv aldrig gå under 34/29...(och har det inte ens hemma)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips