utväxling på touren.

Vad rekommenderar ni för utväxling om man ska kunna ta sig upp på någon bergsetapp och titta på touren ?Vi är två motionärer.
 
Det finns ibland ett par ställen med 21 % lutning... Om vi kan bortse från detta och du vill ha minimalt med reserv men ändå lite skulle jag gå för en 48/34 fram och en 25-11 back eller 50/36 fram och en 27-12 bak. Den senare kombinationen har jag när det blir lite brantare, tar du ett 29 drev har du lite marginal. 50/34 (som oftast är standard) tycker jag inte lirar så skönt, blir ett väl stort hoppp där (16 kugg)
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Svårt att säga något generellt men kan utgå ifrån mig själv. Har själv cyklat ett antal klassiska klättringar i Schweiz och Italien, bl a Stelvio, Gavia, Giau och Tre Cime di Lavaredo med kompakt 50/34 och 12/29. Där det är riktigt brant som t ex de sista kilometrarna upp till Tre Cime, runt 19%, behövde jag gå på det lättaste. Jag tog mig upp men det var många som inte gjorde det. Tvivlar att jag just nu skulle klara några av de riktigt branta som Mortirolo och Zoncolan. Tourens klättringar är som regel inte snorbranta, Galibier har t ex medellutning på 5-7%, Ventoux lite drygt 7 och Alpe d´Huez strax över 8%. Fast 8% över en längre sträcka är ju rätt jobbigt det med och vissa sträckor är ju förstås brantare. Det viktigaste är dock att hitta en utväxling så man får en rytm som man klarar och då har jag hellre lite extra utväxling än att gå för tungt för det är lätt att krokna och som svensk och van med rätt platt topografi så är det rätt svårt att greppa hur branta och långa alpklättringarna kan kännas när man sitter på sadeln. Men omgivningarna är ju helt fantastiska och att kolla in touren låter inte alls otrevligt. :)
 
Amatörer gör sig själva gott att läsa John Forster Efficient Bicycling. Lättare växlar och tredelat fram leder till högre kadens och i sin tur till cykling ända upp. Teoretiska ideal har föga att göra med god kadens och fart. Riktiga mormorsväxlar spar dessutom knän och senor.
För att komma till medelhavet på cykelvägar blir det några pass och höjdmeter, hela dagar.
go tur
 
Korrekt vad du skriver Seobserver... för om distans är målet och inte kadens eller tempo är lägre växlar att föredra... Hur som helst finns det en undre gräns där det blir jobbigare att hålla cykeln upprätt än att leda den. för mig är den gränsen med 23 mm hjul 34 fram och 29 bak ungefär, har lite med tempot att göra också. Med större dimension kan man gå lägre... Men jag bor i Luxembourg och klarar alla stigningar (över minst 1 km) på upp till 12 % med 36/25 (även om jag fördrar 36/27 när det biter till), jag skulle själv aldrig gå under 34/29...(och har det inte ens hemma)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips