Utsjöskeppare

Hej alla glada!
Jag har nyligen tagit skepparexamen och är nu lite sugen på att fortsätta ännu ett steg. Jag har kollat på lite olika kurser och fastnade för "utsjöskepparen". Så som jag har förstått det så är kursen i princip en repetition av skepparexamens sjökortspraktiska fast man lagt till beräkningar med bland annat tidvatten.

Nu undrar jag om det finns några här som har läst denna kurs och kan tycka till lite om den. Var den bra? Är den något och rekomendera?
Jag undrar också lite mer vad den handlar om. Hur ser själva kursupplägget ut?

Tack på förhand / cb
 
När jag för ca 15 år sedan läste Utsjöskepparen så ingick det rätt så mycket tidvattenlära /beräkningar
Kanske var det lite om regler i ”främmande länder”. Dessa regler (in och ut klarering) har blivit lättare i och med EU.

Jag tror det har tillkommit avsnitt om kanalfärder(utprickning och regler) och slussning sedan jag läste Utsjöskepparen.

http://www.nfb.a.se/ kan nu läsa vad som ingår/vad man måste kunna.

Per Brune
 
Okej

Jo, jag har också hört att huvudfokus ligger på beräkningar med tidvaten och teori om "utlandet".

Ska kolla dessa forum!

tackar, mvh cb.
 
skeppare B

Jag tog skeppare B 1999 och det är steget över utskeppare tror jag bla ingick en radarkurs med praktisk tillämpning och även mycket tidvattenberäkningar och praktisk övning.
Utskeppare kanske också är en påbyggnad på din examen

Allt tuggas ju om i alla skepparstegen och fördjupas och kurserna utgår ju ofta från samma bok fast i skeppare B skulle man i princip kunna allt dvs även de torra delarna med lagar och förordningar etc
När jag kom underfund med att alla de olika stegen i skepparexamen innehöll samma sak där man var tvungen att lära sig lite mer i skeppare B valde jag det direkt och det var egentligen bara mest besvär att lära in de lite torrare delarna men det är ju viktig kunskap.Jag hade då ett 20 årigt förarbevis som bas och ju egentligen tillämpat det i många år.

[Ändrat av bigben 2007-05-28 kl 13:12]
 
Hmm

Har inte hört talas om skeppare B förut, finns det fortfarande? Så som jag har lärt mig var utsjöskepparen steget efter kustskepparexamen, men finns väl fler kurser...

Det är inte så att man får behörighet att ta med fler passagerare än 12 st. på sitt fartyg om man har läst skeppare B? Eller är det någonting annat kanske?

Om radar ingick i kursen plus att ni lärde er hela sjötrafiksföreskrifter mm. "utantill" så måste ju den kursen varit mycket större än skepparexamen, eller?
 
Det har nog ändrats igen med nya benämningar
Skillnaden i det gamla 1999 var
Vid Skepparsex inre fart och kust fick man föra max 12 m längd som befälhavare (1999)
Skeppare B max 24 meter inre och kust fart som skeppare och även upp till 500 ton inre fart som skeppare
Skillnaden i utbildning var relativt liten då 80% var det som ingår i skepparexamen då tycket jag att det var värt att läsa B på distans från Navskolan i Kalmar och få allt på en gång!
Så dina tillägg till utsjöskeppare rekommenderas!!Detär ett steg till åt det gamla Skeppare B som var en mycket nyttig utbildning -tveka inte!!
 
Okej

Då är jag med.

Nä, alltså jag tvekar inte. Har nästan till 100 % bestämmt mig för att läsa utsjöskepparen. Har funnit navigationen som ett väldigt stort intresse och också som mycket nyttigt till det jag håller på med.
Ska kanske om ett - två år segla ner till medelhavet, då behövs utsjöskepparen, klarar mig nog inte endast på skepparexamnen. Ska också ta radar, MF/HF inför den resan.
 
Jag hade lite fel på storleken på fartygen 500 ton som befälhavare kräver tjänst som styrman några år först. max 200 ton om man inte har det och max 50 ton om man har passagerare-men det är inte aktuellt i mitt fall
Ofta är det nyttigt att läsa in teori till en nivå högre än den man tillämpar för då fattar man bättre och kan tillämpa det bättre
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.