Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur är det med tornet på Tornberget, finns det? Jag hittar en massa på webben om att det ska byggas, men inget om att det klippts band och spelats mässingsorkester, och jag tror inte jag ids ta mig dit från Märsta bara för att titta efter!
Utsikten blir nog inte jättefin hur som helst mest svagt böljande skogslandskap. Vilka utsikter är finast i länet?
Här några förslag. Lotsutkiken Landsort. Utö kvarn. Älvsnabben monumentet vid Muskö. Båken på Söderö vid Långviksskär. Nämdö böte. Utkikstornet Björnöreservatet Ingarö. Telegrafberget Tyresö. Berget på Ägnö NO Napoleonviken. SSSKs fd klubbstuga på Älgö. Hammarbybacken. Flottsbrobacken. Stadshustornet Kungsholmen. Kungshatt. Diverse fornborgar t ex den vid Runsa och Gåseborg norr om Hässelby. Svenska högarnas fyr. Märkets fyr.
Till slut mailade jag Haninge kommun och frågade. Planerad byggstart hösten 2015, blev svaret. I stället cyklade jag till den betydligt mer närbelägna Runsa fornborg som Thure-med-H nämner här ovan!
Här byggs själva tornet. Vet faktiskt inte var det är, hittade denna bild i en FB-grupp för Haninge. Men det händer i alla fall något som sagt. Antar att tornet kommer lyftas på plats bitvis sedan.
Gränslandet är en av de största vildmarkerna i södra Skandinavien. Det ligger i hjärtat av vår stora halvö, så långt borta från havskusterna man kan ...
2 kommentarer
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ...
1 kommentar
I fredags hade vi varit gifta i 10 år. Det ville vi fira. Vi gifte oss i ett naturreservat utanför Uppsala, så ett firande i naturen skulle passa. Vi ...
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ...
5 kommentarer
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ...
1 kommentar
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer