• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.
Ordet "grannlaga" verkar ha blivit populärt efter Horace Engdahls användande under akademiens skandaler. Tycker inte om ordet, speciellt som det används av folk som mest vill verka lite märkvärdiga. Fult är det också och passar inte betydelsen.

Nån som har det naturligt i sin vokabulär?

Väldigt vilka starka känslor som ett ord kan röra upp. Jag vet inte om/hur ofta, men t.ex. "en grannlaga uppgift", känns som att jag nog har använt några gånger. Ett praktiskt uttryck enlig mig.
 
Väldigt vilka starka känslor som ett ord kan röra upp. Jag vet inte om/hur ofta, men t.ex. "en grannlaga uppgift", känns som att jag nog har använt några gånger. Ett praktiskt uttryck enlig mig.
Väldigt vad du läser in saker i inlägg. Starka känslor är inget jag har alls, bara ett motstånd mot trender och flockbeteenden.

Använde du ordet "grannlaga" innan det började trenda för några år sen också? Eller hakade du på för att du såg andra använda det?
 
Väldigt vad du läser in saker i inlägg. Starka känslor är inget jag har alls, bara ett motstånd mot trender och flockbeteenden.

Använde du ordet "grannlaga" innan det började trenda för några år sen också? Eller hakade du på för att du såg andra använda det?

Jag måste erkänna att jag är totalt okunnig om Horace Engdals språkbruk och att ordet på något sätt skulle ha blivit trendigt. Grannlaga är för mig ett helt naturligt ord som jag "alltid" haft med mig, men själv nog inte använt det så särskilt ofta.
Men rent allmänt, så jovisst ändrar jag mitt språkbruk efter trender i form av nya ord och ords ändrade betydelser. Konstigt vore det annars. Fast vissa moderniteter är lite svåra att svälja, bl.a. när "vart" ersätter "var" och "dem" ersätter "de" och "dom". Vart är dem? är väl en härlig fras :)
 
Lustig tråd, den hade jag missat. Håller med Oldtimer om vissa nya fenomen. Jag kan inte heller begripa vad som är så svårt med "de" och "dem". Det är väl ingen som blandar ihop engelskans "they" och "them"? Fast skriv hellre "dom" om du är osäker. "Vart är du?" och liknande har jag också svårt med.
 
Vill puffa för ett lite gammaldags ord jag blev påmind om av en dam vid bad på piren i Simrishamn härom veckan. Jag frågade om badtempen och frågade om det var uppfriskande (Skånes ostkust är ofta i det närmaste ishavet om det inte varit varmt och blåst pålandsvind i veckor) och då svarade damen att det var vederkvickande. Ett ord jag närmast glömt bort men nu återupptagit, lite på kul.
Låter som taget ur en reklam från förr, för något uppfriskande och hälsobringande.

Någon som använder det naturligt?

/Patrik
 
ordet "hemmavid" har jag nog bara sett användas här på utsidan, och aldrig irl.

analys:

det låter lite norrländskt, och friluftsfolk vill gärna upplevas som lite myspysiga norrlänningar med lång erfarenhet av vandring och friluftsliv.
 
ordet "hemmavid" har jag nog bara sett användas här på utsidan, och aldrig irl.

analys:

det låter lite norrländskt, och friluftsfolk vill gärna upplevas som lite myspysiga norrlänningar med lång erfarenhet av vandring och friluftsliv.

För mig som uppväxt i Skåne på 1970talet så är inte hemmavid, lokalt "himmave:," inte helt ovanligt. Jag skulle nog kunna använda det själv utan att göra mig till alltförmycket, Hemmomkring är för mig mer ovanligt och onaturligt för mig.

/Patrik
 
För mig som uppväxt i Skåne på 1970talet så är inte hemmavid, lokalt "himmave:," inte helt ovanligt. Jag skulle nog kunna använda det själv utan att göra mig till alltförmycket, Hemmomkring är för mig mer ovanligt och onaturligt för mig.

/Patrik
ja, det står ju i SAOL, men här i sörmland hör jag det inte. Jag tror att det mest är en "utsidandialekt" som folk tagit till sig härifrån och börjat använda. Också uppvuxen på 70-talet och hörde det inte då.
 
Jag måste erkänna att jag är totalt okunnig om Horace Engdals språkbruk och att ordet på något sätt skulle ha blivit trendigt. Grannlaga är för mig ett helt naturligt ord som jag "alltid" haft med mig, men själv nog inte använt det så särskilt ofta.
Men rent allmänt, så jovisst ändrar jag mitt språkbruk efter trender i form av nya ord och ords ändrade betydelser. Konstigt vore det annars. Fast vissa moderniteter är lite svåra att svälja, bl.a. när "vart" ersätter "var" och "dem" ersätter "de" och "dom". Vart är dem? är väl en härlig fras :)
I min språkvärld anger vart en förflyttning/riktning medan var är en position/befintlighet:
Var är du nu?
Vart ska du gå?

Är vart en kortform av varthän egentligen?

"Vart är dem?" låter fel i mina öron då det är en felaktig blandning av riktning och befintlighet.

Men ska jag vara ärlig så använder jag nog aldrig vart utan säger
Var ska du gå?

Därmot är jag inte alls bekväm med att använda det dialketala "vars" - är det en norrländsk synonym till vart? Är denna rätt på dialekt?
Vars ska du gå?
Jag pratar alltså om det frågande adverbet vars ovan
och inte om det ("rikssvenska") relativa pronomenet vars: "Utsidan, vars läsare är naturintresserade".

/Patrik, rätt ord är en grannlaga uppgift - första gången någonsin jag använder ordet grannlaga tror jag
 
finns mycket att gnälla på, men personligen störs jag mest av avsaknaden av punkter och kommatecken hos vissa. undviker helst såna texter. talspråk är hemskt i skrift också. "de och dem" är inte svårare än "han och honom". och varför skriva "utav" när det både räcker och är finare med "av".

själv hoppar jag över versaler när jag skriver med en tumme i sängen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.