Utsidans nya design

...och när jag kollar ovanstående, upptäcker jag "Din flöde"... under "Vad är nytt" :LOL:
Har nog sett mer av den sorten, men minns inte var för stunden. Återkommer när jag sprungit på dem igen.
(Joanna, språknörden)
 
Ganska vanligt att man använder samma mallar för websidor. Noterade också att NORRA återanvänt den egna hemsidan. Lite trist är det, och säkert enklare och billigare för dem än att skapa nåt nytt. Men innehållet är olika, bara det yttre som är samma.
 
personligen är det nya typsnittsformatet verkligen obehagligt att titta på. Jag har ADHD och orden ser bara ut som en oläslig röra för mig. Det skulle vara bättre att ha ett mer neutralt typsnitt.
 

lipfip

Forumvärd
Hej och tack för många bra synpunkter som är väldigt värdefulla för oss!

Vi på NORR har börjat ett samarbete med Utsidan och jag tar tillsammans med Christer hand om sidans utveckling. Christer har redan skrivit några rader i sin blogg, men vi kommer med mer konkret info inom kort.

Förstår att det här kan kännas som en stor förändring för er som har varit aktiva medlemmar under många år. Och att några av er undrar vad som händer med Utsidan. Vill därför redan svara på några frågor i denna tråden.
  1. Utsidan har inte blivit uppköpt, men NORR kommer att bli delägare och driva sidan tillsammans med grundarna. NORR är ingen stor kommersiell byrå utan ett gäng av fem frilufts- och naturintresserade journalister och formgivare. Vi tror att vi kan bidra på ett bra sätt.
  2. Konceptet och idén bakom Utsidan – där medlemmarna är medskapare – kommer absolut inte att ändras. Samtidigt vill vi erbjuda mer läsning i form av t.ex. nyheter, reportagen, krönikor eller tests. Men även här ska vi involvera medlemmarna. Och inte bara producera klickvänliga "Top 10 Guides".
  3. Var inte orolig om bloggarna! De ska verkligen lyftas. Ge oss lite tid med detta och fortsätt gärna att ge oss feedback. Tänk dock också på hur blogg-sektionen känns för besökare som inte har varit aktiva medlemmar sedan längre. Hur hittar de inläggen? Hur är deras läsupplevelse? Hur får vi dem att komma tillbaka, följa, kanske skriva själva? Tycker att just den sektionen har så mycket potential. Att det vore roligt att få in mer nya skribenter och samtidigt skapa mer uppmärksamhet för existerande bloggar. Hur får vi till det?
  4. Forumet fungerar ju i grunden väldigt bra! Här har vi hittills egentligen inte gjort några jättestora ändringar (förutom typsnittet och den redan korrigerade "signalröd-chocken" i början), men vill gärna stegvis förbättra användarvänligheten med er hjälp. Utmaningen här är väl att förenkla utan att tappa funktioner som är viktiga för er som använder forumet regelbunden. Även här får man tänka lite på nya besökare som ska ha det så enkelt som möjligt att starta eller delta i diskussioner.
  5. Ja – kompassnålen i den nya logotypen är faktiskt liiiite snett. Toppen att några av er har lagt märke till det. Det är kanske liiite jobbigt i början (eller hur Christer?), men efter tag kommer det blir bra. Precis som med typsnittet och den röda färgen när allt är finjusterat.
Ha en fin helg och fortsätt med kritik, synpunkter och felrapporter.

Philipp
 
Tack för öppenheten för alla tyckanden och allt jobb ni lägger ner. Med naturnödvändighet kommer de mer negativa/oroade reaktionerna först, medan man liksom tar för givet allt som faktiskt fungerar fint, eller rentav bättre än innan.

Förstår att detta är en process, men får man önska någon ytterligare förbättring så vore en mer utvecklad sökfunktion, gärna med booleska operatorer, ett lyft för sidan som erfarenhetsbas.
 
Utsidan har nu gått in i en fas som kan liknas vid en oklädsam sotdöd. Den kommer långsamt förtvina, och efter ett tag försvinna. Den befinner sig i ett starkt sluttande plan och det går utför, kanske raskare än man tror. Om det beror på illa skött ledarskap, talanglösa initiativ eller brist på fantasi är nog inte lätt att säga. Men, den här nya designen och kopplingen till trista kommersiella krafter kommer få folk att avstå att besöka sidan.

En tom internetsajt blir bara till ett tråkigt och småtöntigt minne blott. Dessutom ska inte estetik underskattas. Det som är fult vill ingen ha att göra med. Är något snyggare hänger man där.

Inser man inte, att innehåll och kvalitet är nyckelord idag blir det ännu svårare. Och vet man inte vad ordet profilering är, ja då är det verkligt lilla ställt: Pro-fi-ler-ing. så stavas det alltså!!

Lunarstorm, AltaVista, efterfesten.com. snyggast.se, och Napster, var finns ni nu? Pinsamma kvarlämnade minnen tjugo år senare.

Men, är det inte beklagligt, att man här inte fattar att ge bloggarna det utrymme som behövs? Signaturer som: Fowwe, Majjen, Bandersson, för att bara nämna några av dom, och dessa är många, som under decennier trofast skrivit här. Dom som har burit upp sidan med hög kvalitet och rikt innehåll. Dom offrade tid för det gemensammas skull. Av glädje att berätta för andra.

Nu ska det kommersiella knapra på detta koncept.

Det är sorgligt att se dessa otroligt viktiga skribenter tackas med ett osynlighetsgörande.

När jag själv skrev här för rätt så länge sedan upplevde jag inget som helst stöd ifrån redaktionen. Jag fick mest kritik. Trots det, blev mina inlägg här bland de mest lästa. Förhoppningsvis drog mina klick in några reklamintäkter till ägarna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.