Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hjälp nya turskidor
- Trådstartare heden123
- Start datum
Poängen med stighudar är väl att man tar av dom när det går utför och på platten. Jag kör med korta och tycker det är bra. Proceduren för att lägga på och ta av är betydligt enklare än med hellånga, och greppet uppför är tillräckligt bra i dom flesta fall. Den stora vinsten är att man har "riktiga skidor" att åka på när det är platt eller utför.
Du har rätt, men i småkuperad terräng tar man ju inte av och på dem hela tiden, då får det bli en kompromiss mellan glid och fäste. De korta är givetvis enklare att ta av och på, men det verkligt jobbiga med det är ju att stanna och ta av sig skidorna, och det är ju samma oavsett om man har korta eller långa hudar…Poängen med stighudar är väl att man tar av dom när det går utför och på platten. Jag kör med korta och tycker det är bra. Proceduren för att lägga på och ta av är betydligt enklare än med hellånga, och greppet uppför är tillräckligt bra i dom flesta fall. Den stora vinsten är att man har "riktiga skidor" att åka på när det är platt eller utför.
Sen har jag gärna stighudar även utför för att bromsa lite om det är isigt, men det är förstås inte alla som har det behovet.
Aktuellt
Så är det. Det handlar om vad man prioriterar. Min erfarenhet av att åka i grupp är att det är hugget som stucket mellan korta hudar och fiskfjäll. Hudarna bromsar kanske mer, men när jag kan ta av dom har jag i gengäld en liten fördel.Du har rätt, men i småkuperad terräng tar man ju inte av och på dem hela tiden, då får det bli en kompromiss mellan glid och fäste.
Att sätta på/ta av stighudarna med skidorna fortfarande fastspända på fötterna är en manöver jag aldrig ens har försökt mig på. Det låter inte genomförbart. Om jag drar tung pulka vill jag ha stighudar även vid små uppförsbackar. Går terrängen upp och ner hela tiden behåller jag stighudarna på. Att ständigt ta av och på stighudarna tär på psyket.Jag har aldrig provat stighudar. Alltid haft fiskfjäll. Däremot köpte jag korta hudar till mina nyaste skidor då de ändå har hål för det.
Kan ni montera/plocka av hudarna med skidorna på?
Hur lång tid tar det att sätta dit/ta loss hudar?
Inför hur stora stigningar gör ni det besväret?
Långa hudar som sätts fast i en spricka i toppen på skidan kan man enkelt ta av utan att ta av skidorna. De som tävlar i skimo har såna och jag har sett att de det finns för en del tur skidor också.
Med kort hudar eller andra långa hudar borde det i teorin gå att komma åt bakkanten på huden utan att ta av skidorna.
Med ett bra system för av, på och lagring av hudarna går det snabbt att byta men är ingen man normalt gör ofta i varierande terräng.
Med kort hudar eller andra långa hudar borde det i teorin gå att komma åt bakkanten på huden utan att ta av skidorna.
Med ett bra system för av, på och lagring av hudarna går det snabbt att byta men är ingen man normalt gör ofta i varierande terräng.
Ska du åka med eller utan pulka?med eller utan tung ryggsäck
Tro inte att det går att åka brant uppför med pulka och korta stighudar,ej heller åka utför med långa utan att det blir ryck och stopp ev bara på ena skidan och kanske inte samtidigt på båda.
Jag köpte på prov ett par tävling/träningsskidor med fjäll de fick vallas över med vax och i hårda spår får du ett ganska högt skorrande inte njutbart ljud.
Kan fungera ok för dem som inte kan eller orkar valla jag tog dessa skidor på kvällen efter jobb i elljusbanor och åkte ett varv extra på den tiden det tog att valla,blir även extra stakträning för att det stoppar tidigt i utförsbackar.
Ska du ha bra skidor köp Åsnes annars kan Fisher,Madshus och några kontinentala märken som även gör alpinskidor göra ok skidor.
Finns nu nya skidor med små smala hudar infällda i skidorna som går att byta.
Olika kvallitet och material spelar roll för glid,hållbarhet och hur lätt de isar igen.(finns även medel att lägga på för att minska risk för isbildning)
Längd och vikt och åk vana spelar roll för val av skidor köp skidor helst i affär och prova spann med testutrustning i nödfall med ett A 4 papper som ska nypa fast när du står jämnt på skidorna och lägger över vikten på ena skidan,kolla så att du har fötterna där du ska montera bindningarna dvs väg av skidorna kolla olika bindningar var sko kommer.
Men jfr med längd skidor för tävling/motion så är spannskillnaden mindre mellan olika skidor i en affär och kortare och mindre spann och då blir det lättare att få rätt skidor även längd urvalet är mer begränsat men du kan välja olika breda skidor ber på vad du ska använda dem till.
Vissa märken och modeller har även problem med stålkanterna dvs att de lossar.
Tro inte att det går att åka brant uppför med pulka och korta stighudar,ej heller åka utför med långa utan att det blir ryck och stopp ev bara på ena skidan och kanske inte samtidigt på båda.
Jag köpte på prov ett par tävling/träningsskidor med fjäll de fick vallas över med vax och i hårda spår får du ett ganska högt skorrande inte njutbart ljud.
Kan fungera ok för dem som inte kan eller orkar valla jag tog dessa skidor på kvällen efter jobb i elljusbanor och åkte ett varv extra på den tiden det tog att valla,blir även extra stakträning för att det stoppar tidigt i utförsbackar.
Ska du ha bra skidor köp Åsnes annars kan Fisher,Madshus och några kontinentala märken som även gör alpinskidor göra ok skidor.
Finns nu nya skidor med små smala hudar infällda i skidorna som går att byta.
Olika kvallitet och material spelar roll för glid,hållbarhet och hur lätt de isar igen.(finns även medel att lägga på för att minska risk för isbildning)
Längd och vikt och åk vana spelar roll för val av skidor köp skidor helst i affär och prova spann med testutrustning i nödfall med ett A 4 papper som ska nypa fast när du står jämnt på skidorna och lägger över vikten på ena skidan,kolla så att du har fötterna där du ska montera bindningarna dvs väg av skidorna kolla olika bindningar var sko kommer.
Men jfr med längd skidor för tävling/motion så är spannskillnaden mindre mellan olika skidor i en affär och kortare och mindre spann och då blir det lättare att få rätt skidor även längd urvalet är mer begränsat men du kan välja olika breda skidor ber på vad du ska använda dem till.
Vissa märken och modeller har även problem med stålkanterna dvs att de lossar.
Liknande trådar
- Svar
- 23
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 0
- Visningar