Hjälp nya turskidor

Hej ska införskaffa nya turskidor. Hur funkar det att åka med åsnes korta stighudar bromsar det mer eller mindre än med "fiskfjäll"

Fiskfjäll bromsar mindre (även "bakåt" på ffa hårt/brant underlag). Men låter mer i hårda spår och utför). Fiskfjäll kan inte tas bort, men kan till viss del vallas som ett slätt belag.

Jag hade åsnes korta förut, men har gått över till hellånga. Tyckte att de korta bromsade ojämnt. I nerförsbackar bromsade de ibland inte alls, men så blev det plötsligt tvärbroms så att jag var nära att stupa. Hellånga upplever jag som mycket behagligare.

Poängen med stighudar är väl att man tar av dom när det går utför och på platten. Jag kör med korta och tycker det är bra. Proceduren för att lägga på och ta av är betydligt enklare än med hellånga, och greppet uppför är tillräckligt bra i dom flesta fall. Den stora vinsten är att man har "riktiga skidor" att åka på när det är platt eller utför.

Poängen med stighudar är väl att man tar av dom när det går utför och på platten. Jag kör med korta och tycker det är bra. Proceduren för att lägga på och ta av är betydligt enklare än med hellånga, och greppet uppför är tillräckligt bra i dom flesta fall. Den stora vinsten är att man har "riktiga skidor" att åka på när det är platt eller utför.
Du har rätt, men i småkuperad terräng tar man ju inte av och på dem hela tiden, då får det bli en kompromiss mellan glid och fäste. De korta är givetvis enklare att ta av och på, men det verkligt jobbiga med det är ju att stanna och ta av sig skidorna, och det är ju samma oavsett om man har korta eller långa hudar…
Sen har jag gärna stighudar även utför för att bromsa lite om det är isigt, men det är förstås inte alla som har det behovet.

Aktuellt

Svenskt Friluftsliv mobiliserar inför valet – och poddar hos Utsidan!

Friluftslivet är Sveriges tredje största folkrörelse men glöms bort i den politiska debatten. Det vill organisationen Svenskt Friluftsliv ändra på.

Streamade naturupplevelser: Tre tips för lata mellandagar

Under året som gått har många nya naturfilmer och -serier släppts. Vi tipsar om några härliga äventyr att följa med på från soffan!

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!
Du har rätt, men i småkuperad terräng tar man ju inte av och på dem hela tiden, då får det bli en kompromiss mellan glid och fäste.
Så är det. Det handlar om vad man prioriterar. Min erfarenhet av att åka i grupp är att det är hugget som stucket mellan korta hudar och fiskfjäll. Hudarna bromsar kanske mer, men när jag kan ta av dom har jag i gengäld en liten fördel.

Jag har aldrig provat stighudar. Alltid haft fiskfjäll. Däremot köpte jag korta hudar till mina nyaste skidor då de ändå har hål för det.
Kan ni montera/plocka av hudarna med skidorna på?
Hur lång tid tar det att sätta dit/ta loss hudar?
Inför hur stora stigningar gör ni det besväret?

Jag har aldrig provat stighudar. Alltid haft fiskfjäll. Däremot köpte jag korta hudar till mina nyaste skidor då de ändå har hål för det.
Kan ni montera/plocka av hudarna med skidorna på?
Hur lång tid tar det att sätta dit/ta loss hudar?
Inför hur stora stigningar gör ni det besväret?
Att sätta på/ta av stighudarna med skidorna fortfarande fastspända på fötterna är en manöver jag aldrig ens har försökt mig på. Det låter inte genomförbart. Om jag drar tung pulka vill jag ha stighudar även vid små uppförsbackar. Går terrängen upp och ner hela tiden behåller jag stighudarna på. Att ständigt ta av och på stighudarna tär på psyket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips