Utsidans nya design

När jag skriver ett inlägg och vill infoga smiley ska jag veta att jag ska klicka på tre prickar. När jag ska logga ut måste jag veta att jag ska klicka på tre linjer OCH dessutom scrolla ner. Tidigare såg jag direkt var jag ska klicka, varför ska jag behöva gissa nu och dessutom behöva klicka dubbelt så många gånger för varje sak jag vill göra? Detta är inte användarvänligt.
 
När jag skriver ett inlägg och vill infoga smiley ska jag veta att jag ska klicka på tre prickar. När jag ska logga ut måste jag veta att jag ska klicka på tre linjer OCH dessutom scrolla ner. Tidigare såg jag direkt var jag ska klicka, varför ska jag behöva gissa nu och dessutom behöva klicka dubbelt så många gånger för varje sak jag vill göra? Detta är inte användarvänligt.
Dena sänkta funktionalitet var det allra första jag reagerade på. Det mesta kräver nu fler tryckningar än i förra versionen...
 
Jag tycker att det vore bra om de ord i ett foruminlägg som är en länk syntes tydligare utan att man behöver peka på orden. Till exempel dessa ord.

Ja, det var verkligen en luring - den hade jag inte noterat om du inte skrivit detta så tydligt. Att inte markera länkar måste väl vara mot all normal praxis och nästan en säkerhetsrisk att låta länkar flyta in i vanlig text.

/Patrik
 
Klickbara länkar ska vara tydliga och synliga i såväl mobil som dator. Kursiv och fetstil kanske? Eller understruken.
Tack för en fin sida...jag säger till om jag hitta skumma saker på nya sidan.
Hälsningar Thomas
 

Bilagor

  • 1688106495679.png
    1688106495679.png
    17 KB · Visningar: 113
Mörkt tema ställer jag in på allt som går. Det spar ju även mobilbatteri på vandring, och skulle därför vara helt i Utsidans anda ;)
Samma här, iaf på telefonen. Men ibland blir inte såna här "automatiska" nattlägen så fina och läsbara, utan blir bättre om sajten själv avgör hur det ska se ut, därför tycker jag det hade varit bra om Utsidan själv satte färgerna, men "Dark reader " som jag använder nu ser fint ut på de sidor jag använt. Tillägget funkar till båda PC och smartphone.
 
Det verkar vara samma hemsidesmall som man kör på sina andra sajter, t ex här:
Så frågan är hur/om man alls beaktat att Utsidan är en helt annan sorts sajt.
Det hör gjorde mig ledsen faktiskt. Min känsla var att Utsidan.se var unik. Det här är ju precis som någon annan site! Går ju inte ens att skilja åt vid en snabb blick för mig som kan båda språken. Å så tråkigt!!

Har Utsidan.se blivit ”uppköpta”?
 
Ja, det var verkligen en luring - den hade jag inte noterat om du inte skrivit detta så tydligt. Att inte markera länkar måste väl vara mot all normal praxis och nästan en säkerhetsrisk att låta länkar flyta in i vanlig text.

/Patrik
+1 på detta. Märkte det inte först, blev det så när ni skippat den röda textfärgen? Jag tyckte det var en förbättring att den hädanefter verkade reserveras för div. funktioner (till skillnad från att t ex bara framhäva viss text). I konsekvens med detta skulle det vara helt OK om den även markerade klickbara länkar (om ni, vilket jag sympatiserar med, inte vill ha det alltför "färgglatt" med ytterligare en färg).
 
Felrapport: Så här dumt ser det är på min sida - profilbilden (eller snarare min brist på sådan) täcker över två klickbara rubriker, se min röda inringning...

/Patrik, använder Firefox av senaste version på win10 laptop

1688114517107.png
 
Var finns "trådar som jag startat" numera?
Den använder jag ofta då jag vill återrrapporera ("hur blev det") efter tips jag fått.

/Patrik
 
+1 på detta. Märkte det inte först, blev det så när ni skippat den röda textfärgen? Jag tyckte det var en förbättring att den hädanefter verkade reserveras för div. funktioner (till skillnad från att t ex bara framhäva viss text). I konsekvens med detta skulle det vara helt OK om den även markerade klickbara länkar (om ni, vilket jag sympatiserar med, inte vill ha det alltför "färgglatt" med ytterligare en färg).
Är inte praxis att weblänkar ska vara blå, så har det väl varit sedan webläsaren mosaics tid? (Ja, så gammal är jag... verbet "alta-visatade" dök aldrig upp men nu ska vi inte spåra ur i web-arkeologi - åter till utsidans nya design)

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.