Utsidans nya design

Jag gillar strama, enkla designer som denna. Men bilderna blir väldigt bärande för den intuitiva känslan. Just nu, med båten som bild, är det inte någon större känsla av natur och äventyr. Valet av den första och största bilden blir väldigt viktig för att kommunicera Utsidans naturanknytning.
 
Senast ändrad:
För mig är estetiken väldigt viktig. Jag orkar inte titta på det här. Det är smärtsamt likriktat, tråkigt och rent ut sagt fult i mina ögon. Dessutom verkar det inte ha ökat användarvänligheten men jag är inte på smartphone, det kan hända att jag missar något.
 
Jag känner litet grann att... när man har en arbetsyta på 1920 x 1080 pixlar, i en betraktningsvinkel på 40-45 grader av synfältet, att populera med designelement (som i sig har överordnade funktioner, och försumbart värde i sig själva) så finns det inte något egenvärde i att ransonera, skala ner, strippa och förenkla. Det kan det finnas värde i att göra med mobilvyer, men litet av poängen är ju att det går att optimera för båda miljöerna.
 
Ett mörk/nattläge är skönare för ögonen, så ett sånt hade jag uppskattat. Skarpt vitt är inte bra för ögonen. Bättre med mer dämpat, helst svart eller mörkgrått, som twitter eller liknande sidor. Tapatalk hade mörkläge också.

Vitt på en skärm är inte samma sak som att läsa från ett vitt papper. Många som tror och tänker så, men det vita blåkalla ljuset blir som att stirra in i en lampa. Inte bra för ögonen. Låt oss iaf kunna välja med ett reglage.
 
Jag skriver under på alla bitar där.

Ifråga om estetik så är min uppfattning att den, i en webmiljö, är meningslös utan funktion. Och en förändring behöver imho vara tydligt kopplad till en förbättring; när design ändras primärt i syfte att förnya och funktionaliteten först i efterhand lyfts till tidigare nivå, då är man ute på hal is. Att en design är 15 år gammal är helt enkelt ingen anledning i sig till att byta.

Här blir jag litet orolig över förstasidan. Jag uppfattar att formen gått i en designriktning där "luftighet" eftersträvas på bekostnad av överblick. En smal och gles mittremsa som jag måste scrolla och scrolla för att få överblick över ger faktiskt ingen förbättring av läsupplevelsen, alls.

Redan den vy jag skriver detta i, forumvyn, utnyttjar mindre än hälften av bildskärmens bredd. Utsidans forum är inte ensamt om detta, men det känns lika feltänkt varje gång. En "normal" bildskärm är sedan rätt många år åtminstone 1980 pixlar bred. En webbdesign som bara använder ca 900 pixlar funktionellt känns litet feltänkt imho.

Sen är förstås innehållet det viktiga. Men när formen blir ett hinder för funktionen snarare än att underlätta den, så ryggar jag litet.
Exakt! Ledande måste vara: Vilket är hemsidans syfte? Vilka funktioner och vilken design behövs för syftet, hur mäter vi användandet utifrån syftet.

För min del, och utifrån den potential som sajten har, skulle jag gärna se att besökarnas engagemang i egna och andras innehåll, skulle vara sajtens primära syfte. Ett långsiktigt strategiskt mål skulle kunna vara typ att vara Sveriges databas och forum nr 1 för alla som söker tillförlitlig, smal, djuplodande, egenupplevd info, expertis och berättande om upplevelser inom friluftsliv. Om jag fick välja. Det kräver att översikt, sök- och sorteringsfunktioner utvecklas rejält snarare än avvecklas.

Och så kräver det att man visar att man gillar sidans medskapare, lyssnar på dem och låter dem fortsätta driva sidan, och absolut inte börjar behandla dem som besökare eller som en målgrupp för reklam av olika art.

Nu har ju ingen användarundersökning alls genomförts, så vad vi som älskar Utsidan som den varit tycker, vet de ju inte om. Det är inte, som någon antydde, en motvilja mot förändring. Det handlar om att vi upplever sajten som vår egen, eftersom vi utformat den med vår medverkan. Givetvis reagerar vi, om det finns hot om att sajten nu ska ta en annan riktning med t ex produktplaceringar eller skrivbordsproducerat content. Jag har noll lust att vara "besökare" här, jag är medskapare och informationssökare, och det jag uppskattar särskilt är kompetenserna inom väldigt smala områden, såsom udda platser i Sarek etc. Jag skulle känna att något tas ifrån mig om det försvinner, och jag känner det redan, när jag t ex inte får tillgång till en bloggöversikt där jag snabbt kan se om något lagts ut som har nån Sarekrelaterad rubrik, för att ta ett exempel.

Här har man valt en modernare, luftigare och mer scrollningsbaserad design. Det scrollningsbaserade är perfekt för ett styrt berättande där man vill leda användaren till ett förbestämt mål, men gör det svårare att skapa överblick och låta användaren välja helt fritt.

Det verkar vara samma hemsidesmall som man kör på sina andra sajter, t ex här:
Så frågan är hur/om man alls beaktat att Utsidan är en helt annan sorts sajt.
 
Senast ändrad:
Inte så stor skillnad. Lite mera luft och mindre typsnitt på de datorer och den padda jag använt. Kanske skall jag ändra någon inställning för att få större typsnitt som default.

Bildhanteringen i forum verkar ändrad. Jag skulle hellre ha kvar möjligheten att välja stor bild visad direkt i forum. Nu kommer inte hela bildutsnittet med innan man klickar på bilden. Onödiga klick när man läser och navigerar runt tycker jag inte om.

Den starkt lysande röda/oranga färgen stör mig också en del men jag brukar vänja mig vid nyheter efter ett tag.

Thure
 
Ett block med de senaste bloggarna ligger nu på förstasidan.
Det är ju jättebra. Men klickar man vidare på Fler bloggar är det alltså rubriker/teasers för 4 blogginlägg, som upptar nästan 5 1/2 skärmsida att scrolla igenom för att se. Och på nästa websida rubriker/teasers för 2 blogginlägg som upptar drygt 3 skärmsidor. Vi kommer att få artros i scrollfingret med det här designtänket... 😉
 
...fast varför inte ge bloggarna (minst) lika hög rang/synlighet som foruminlägg, prylmarknad & recensioner, dvs i högerspalten, MED de intresseväckande inledningarna synliga direkt som teasers? Det gick ju förr, och det går uppenbarligen även nu för det övriga innehållet i högerspalten.
Nya besökare hittar dem inte, och får inte veta något alls om innehållet innan de aktivt tryckt vidare.
Ett klart fall av scrollningsbaserad design... (credit @Elvah)
(...)
Här har man valt en modernare, luftigare och mer scrollningsbaserad design. Det scrollningsbaserade är perfekt för ett styrt berättande där man vill leda användaren till ett förbestämt mål, men gör det svårare att skapa överblick och låta användaren välja helt fritt. (...)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.