Utsidans nya design

Jag har nog typ 75% av all surftid jag lägger via laptop, typ 20% mobil och 5% surfplatta.
På laptop tycker jag det gör stor skillnad även här på Utsidan att zooma ut lite, bara vanlig "Ctrl -", tills textstorleken i kombination med radavståndet och övrigt blir lagom för mig. Kanske ett tips för fler att prova, i all välmening.
Jag gör det väldigt ofta, olika för olika sajter. Krävs nästan nuförtiden.
 
Det är förbannat att man måste ha plug-ins på webläsaren för att kunna läsa. (och den gör allting lite långsammare) Det är VITT VITT VITT det gör ont att ha allt så ljust. Dark mode borde finnas som alternativ. Eller som en vän sa - jag litar inte på folk som använder light mode
 
(...) Det är VITT VITT VITT det gör ont att ha allt så ljust. Dark mode borde finnas som alternativ. Eller som en vän sa - jag litar inte på folk som använder light mode
Är det inte bara att sänka ljusstyrkan på skärmen? Det gör jag alltid utom när jag cad-ritar... och då gör jag det på svart bakgrund såklart. "Vita" websidor som tidningar, Utsidan och i princip allt annat har jag kanske 15% ljusstyrka på (mer om jag sitter ute i solen såklart).

Men visst vore "dark mode" toppen, det spar ju dessutom batteri.
 
Är det någon skillnad på "Markera alla forum lästa" och "Markera forumen som lästa"?

Båda dessa ser jag under "Nya inlägg"

Dessutom:
Min vanligast använda funktion "Nya inlägg" tycker jag borde heta "Mina olästa inlägg" (om man inte föreldes att tro att "mina" betyder jag postat dem).

/Patrik
 

Bilagor

  • utsidan.JPG
    utsidan.JPG
    70.2 KB · Visningar: 142
"Nya inlägg" tycker jag borde heta "Mina olästa inlägg" (om man inte föreldes att tro att "mina" betyder jag postat dem).
Nja, jag håller inte med. En poäng med att utelämna "mina" är att hålla nere antalet ord, viktigt i menyer. Och så ska ju formuleringen passa även den som besöker för första gången.
 
Nja, jag håller inte med. En poäng med att utelämna "mina" är att hålla nere antalet ord, viktigt i menyer. Och så ska ju formuleringen passa även den som besöker för första gången.

"Mina olästa" funkar väl bara för inloggade och inte förstagångsbesökare utan inlogg.

Jag tycker tydlighet går före att hålla nere antal ord, men så använder jag dator och inte mobil för att läsa/skriva här.

Kanske "olästa inlägg" är bra nog och "senaste inlägg" eller "nyaste inlägg" är för att visa allt som är nytt oavset läst eller oläst

/Patrik
 
Det är något knas med editorn för blogginlägg. Det blir ingen radbrytning inom editorfönstret utan texten fortsätter långt åt höger. Det finns en bar höger-vänster i nederkanten och en liten sak man ska dra i för att göra editorn bredare, men det går inte, den kan bara göras högre. Det går alltså inte att se all text.

Tycker fortfarande teckenstorleken på brödtexten i bloggar är alldeles för tok för stor och därmed oläsbar. Man skulle kunna tro att det är bra ur tillgänglighetssynpunkt men tvärtom blir det bara svårt att få överblick över en artikel du läser. Den som har synproblem ökar utan tvekan zoomen ändå, så se till att texten funkar för alla med normal syn! Som det är nu är det alltså inte läsbart. Skulle önska byte till samma teckenstorlek och kanske även typsnitt som används här i forumet som nu är riktigt bra. Fattas bara, finns väl inget vi är så vana att läsa nu för tiden som kära bekanta facebooktypsnittet. :D
 

clindh

Forumvärd
Det är något knas med editorn för blogginlägg. Det blir ingen radbrytning inom editorfönstret utan texten fortsätter långt åt höger.
Jag har fixat till detta problem nu.

Tips: om man vill ha rejäl översyn om man skriver långt, testa fullskärmsläget (i editormenyn Visa > Fullskärm)
 
Senast ändrad:
Ett tips till oss som inte besöker Utsidan 20 ggr om dagen för de byråproducerade, redaktionella artiklarna skull, utan snarare tycker de är för mycket i fokus och i vägen för det vi vill kolla när vi går in för 20:e gången i syfte att kolla det användargenererade, är ju att bojkotta startsidan och bokmärka någon annan sida istället. T ex vandringssidan, forumstartsidan eller bloggsidan.

(Men ni gör ett bra jobb Utsidan, utifrån vad ni ser att ni behöver göra för att överleva, det är bara det att ni inte satt det användargenererade tillräckligt i strålkastarljuset utifrån vad vi som skapar innehåll vill ha. Jag tycker om er ändå! Hälsningar en som snart ska lansera en ny hemsida någon annanstans och vet exakt vilken kritikstorm som oundvikligen väntar hur väl man än förankrat 🤣)
 
Bra förslag från Elvah, förhoppningsvis förs statistik på besöksfrekvens på Utsidans olika delar, med så småningom premierat användargenererat innehåll som resultat, om vi som ser det som Utsidans själ undviker att gå via det byråproducerade.

Har haft Forums nya (= av mig olästa) inlägg som startsida från början av 2000-talet. Går i princip aldrig via startsidan om jag vill läsa annat, och det är också till 100% användargenererat.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.