Utsidans nya design

Kanske hör jag till den minoritet till vilka sidan numera inte riktar sig, som använder sidan från en riktig datorskärm. Men detta funkar inte för mig. Jag ville ge det litet tid men märker redan att från att ha varit inne minst en gång om dagen, ibland flera, så blir det nu betydligt mer sällan - och det beror uteslutande på den nya formen. Någon vill att jag skall scrolla och klicka så mycket som möjligt, och det vill inte jag. Det känns som att läsa DN på en toarulle, med närmast komiskt dåligt utnyttjande av skärmytan.

Sorry. Jag kanske kommer tillbaks så småningom.
 
Någon vill att jag skall scrolla och klicka så mycket som möjligt, och det vill inte jag. Det känns som att läsa DN på en toarulle, med närmast komiskt dåligt utnyttjande av skärmytan.

Mitt i prick!!

Jag noterar ytterligare något som jag saknar. På startsidan för Vandring, saknar jag bloggflöde.

"Recensioner" har här fått rubriken "Friluftsguiden"..?


Startsidan:

Bloggflödet är fortfarande oöverblickbart på startsidan. För att inte tala om på själva bloggsidan!! Lägg tillbaka det gamla bloggflödet med de små puffarna med lilla kvadratiska thumbnailen mm! Minska teckenstorleken, använd gärna samma som på forumet. Mer innehåll på skärmen! Bättra på filtrerings- och sorteringsfunktionerna och gör det enklare att få fram en lista med alla mest aktiva bloggare!

Artikelflödetlödet stjäl all plats på startsidan och på mobilen måste man scrolla sig igenom allt det oändliga innehållet, för att slutligen komma till det mer användargenererade innehållet där det också händer mer oftare (och som är det som ÄR Utsidan och det man går in för att se, och snabbt vill kunna överskåda om det kommit något nytt - dvs forum och bloggar). Det här måste ordnas upp! Det är en total missbedömning att det skulle krävas mer redaktionellt fokus! Vi är ju alla här för varandras innehåll!!

Jag instämmer med vad någon skrev tidigare: det är total katastrof att allt rycks undan just nu, när man är mitt uppe i fjällvandringstankarna och smidigt vill kunna komma åt saker!
 
Senast ändrad:
Ni är duktiga som orkar checka, granska och påtala bristerna. Det är sant att inläggen blev lite lättare att läsa men jag tillhör också kategorin som koggar in från dator och jag måste tyvärr hålla med Biomed om att detta inte är vad jag vill ha. Jag har redan märkt att jag inte ens orkar logga in (fast det ordnades till bara ett knapptryck, bra så!). Hittills har jag gjort det enbart för att gilla någon annans inlägg. Det är fortfarande för mycket som stör mig. Nu ska vi se, hur var det jag loggar ut nu igen? Klicka, scrolla, klicka...
 
Som många har påpekat är det problem med bloggarna i nya Utsidan. Här tar jag bara upp en sak som jag tycker borde rättas till så snart som möjligt. På startsidan finns rubriken BLOGGAR och längst till höger på denna rad står det ”Alla bloggar”. Klickar man där visas inte alla bloggar utan bara de 20 senaste inläggen. I gamla Utsidan listades alla bloggar bland dessa den mest lästa, Örnsätrans blogg. Söker jag ”Örnsätrans blogg” på nya Utsidan får jag inga träffar. Jag får meddelandet ”Hittar du inte vad du söker? Testa då att söka på Utsidan med Google”. I Google får jag rätt länk och kommer till Bengt Nolängs blogg – på Utsidan! Men jag når den inte från Utsidan. Det kanske finns något annat sätt att lista alla bloggar eller antal visningar för bloggarna men det trixet har jag inte upptäckt.
 
(...) Jag har redan märkt att jag inte ens orkar logga in (fast det ordnades till bara ett knapptryck, bra så!). Hittills har jag gjort det enbart för att gilla någon annans inlägg. Det är fortfarande för mycket som stör mig. Nu ska vi se, hur var det jag loggar ut nu igen? Klicka, scrolla, klicka...
Lite OT, men måste fråga: varför måste du logga in/ut? Öppnar du sidan från andra enheter än dina vanliga/privata? Jag har loggat in en gång för alla, både på datorn och på mobilen.
 
Jag vet att de flesta använder Utsidan från mobilen. Men det vore intressant att se om folk även skriver blogginlägg och artiklar och recensioner m.m. från mobilen?
Min gissning är att de som bidrar med mycket innehåll sitter vid dator.

Själv skriver jag lite foruminlägg från mobilen också men de blir inte lika bra som inläggen som författas från datorn.
 
Jag vet att de flesta använder Utsidan från mobilen. Men det vore intressant att se om folk även skriver blogginlägg och artiklar och recensioner m.m. från mobilen?
Min gissning är att de som bidrar med mycket innehåll sitter vid dator.

Själv skriver jag lite foruminlägg från mobilen också men de blir inte lika bra som inläggen som författas från datorn.
Bra att lyfta fram detta i "mobilanpassningens" tid. Mitt liv ser ut som så, att jag antingen sitter framför en datorskärm (och då är det ju smidigast att skriva från datorn), eller är på resa/vandring/skidor/skridskor och annat rörligt (och då känns det inte SÅ prioriterat att skriva på Utsidan ;) ).

Nu är jag nog inte helt representativ, men jag tror ändå att många fortfarande helst skriver åtminstone längre texter på dator om/så snart/ de kan välja, och att det vore ett misstag att prioritera ner detta interface.

Lätt OT (eller...?)
Å andra sidan önskar man sig ju en utveckling av ett vettigare mobil-interface för just aktiv användning - inte bara scrollande/läsande. Som det ser ut idag tror jag att mobilanvändningen driver utvecklingen mot snabbare, kortare men mindre genomarbetade inlägg. Det blir inte lika smidigt att redigera text, söka och länka till relevant info etc.

Men snart är väl både mobilerna och datorerna ute, och vi har en virtuell storskärm framför ögonen att tala in allt innehåll och alla kommandon till, och då är väl problemet löst ;)
 
Det här har ju blivit riktigt kasst. Nästan inga av all bra feedback har implementerats. Väldigt oproffsig flytt till nytt format. Och bloggarna --- Man måste kunna stega sig tillbaka och enkelt kunna hitta äldre bloggar. Tex ungefär samma format som nya inlägg eller artiklar under ett visst ämne, där man kan gå tillbaka långt och hitta gamla om man vill. https://www.utsidan.se/catdocs.htm?category=249

Hoppas ni skärper er och fixar till.
 
Senast ändrad:
I nya Utsidan visas Bloggar på första sidan men bara ett litet urval; de senaste. På min dator ser jag de 4 senaste utan att scrolla, på min mobil de 2 senaste. Loggar jag in kan jag, men bara jag, se hur många som har läst mina inlägg om Rapadalen och Ráhpavuobme. Just nu har 8686 läst det jag skrev. Ett sådan uppmärksamhet har jag aldrig varit med om under så kort tid. Tyvärr tror jag inte att det beror på att innehållet är efterlängtat och unikt och därför lockar till läsning. Det är bara en effekt av Utsidans nya design där den som är intresserad av bloggar bara har ett mycket litet urval att tillgå från startsidan. Alla andra minst lika intressanta inlägg exponeras överhuvudtaget inte speciellt inte om de är publicerade för länge sedan.
 
Kallblå färg, otäckt. Inget man vill sitta och läsa vid annat än kanske de ljusaste sommardagarna. Men då är man ju inte vid datorn. Skulle uppskatta ett nattläge eller dylikt.
 
Jag tror inte redaktionen här är vidare intresserad av att göra något åt ett bloggarkiv, eller ens pusha för bloggar. Vare sig läsa dom eller skapa dom.

Orsakerna till det, är nog att bloggar inte direkt gör sig i telefonformat. Ingen läsare numera orkar läsa igenom långa textmassor eller orka reflektera närmare över det som skrivs. Det blir för långrandigt och gaggigt. Bloggar är helt enkelt ute.

Dessutom hör detta ihop med att folk skriver mindre, eftersom allt färre kan skriva, och ens gitter. Få vet idag lite om hur det är att hålla i en penna, eller kan producera något läsligt tydbart. Lika litet som någon, orkar sitta och flippra med textbokstäver på sin mobil, och försöka skapa något läsvärt. Saker och ting ska vara enkelt serverat och snabbt konsumerat. Det spelar liksom ingen roll om det handlar om något alls, alla minst natur.

Innehåll och kvalitet brukar gälla för att locka till läsning. Vi får i väntan på läsvärda artiklar läsa, eller rättare sagt klicka, klicka. Tydligen det, än att läsa och skriva. Populära andefattiga gissningslekar, typ,… om det är Kebnekaise eller Åreskutan, eller Magelungen eller Sandhamn. Lite om ledgångsreumatism och läckande tält går att klicka på, det med!

Kanske kunde en kommande AI-chatbot gbt, lösa detta med innehåll och profilera sidan. Då kan vi dessutom slippa läsa om ”Vi tog båten från Ritsem över till Akka- Vi vandrade in i Routesvagge- När vi kom till Niak började det regna-Lisa hade fått skavsår-Vi grillade korv. osv
 
Bump! Hur går det? Jag tror inte alls på att intresset för deltagarproducerat innehåll, däribland längre/djupare textbidrag, sjunker i och med mobilanvändningen - själv läser jag lika gärna även längre texter på mobilen, och starka önskemål om en bättre hantering/exponering av bloggarna verkar ju vara prio ett för de flesta som lämnat synpunkter. Men jag kan inte se att något händer på den fronten.

Själv mäktar jag inte med att hålla liv i en blogg, men det mer "dialogiska" utbytet på Utsidans fantastiska Forum känns också viktigt och passar mig bättre, så nu har jag skärpt mig och försökt (igen) vara lite flitigare där.

Men uppgradera Bloggarnas synlighet och funktion snart, tack!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.