Utrustning för utrymning av höghus

Samtidigt måste ju även paneler stå emot så att inte någon av misstag faller olyckligt mot dem och ramlar igenom och vidare ner.

/Patrik

Jag lovar att jag kan sparka betydligt hårdare än vad du kan falla. Speciellt på ett så begränsat utrymme som en balkong, och framförallt ca 1m över golvet, i riktning rakt ut.
För säkerhets skull så skrev jag om balkong-granne och syftade på samma våning, vill inte uppmuntra till fasadklättring i onödan.

Men det var bara en tanke för de som funderar över utrymning via balkongen. Jag har inte ens kollat min egen balkong i detta avseende, om det börjar brinna tänkte jag ta det som det kommer helt enkelt.
 
om det börjar brinna tänkte jag ta det som det kommer helt enkelt.

Ja, man märker i såna här diskussioner att många låser in sig på en enda situation. Och det blir mycket "ja men om....". Och problemet är ju då att man lätt fokuserar på nåt som typ aldrig kommer att hända, istället för att fokusera på sånt som har större sannolikhet att inträffa.

Det är bättre att liksom öva in sitt "tänk" istället, om nåt händer så ska man vara mer beredd på att hitta kreativa lösningar och minimera riskerna. Att fira sig ner längs en fasad är en högriskaktivitet, det finns antagligen ett dussintal andra sätt att evakuera som har lägre risk.
 
Ja, man märker i såna här diskussioner att många låser in sig på en enda situation. Och det blir mycket "ja men om....". Och problemet är ju då att man lätt fokuserar på nåt som typ aldrig kommer att hända, istället för att fokusera på sånt som har större sannolikhet att inträffa.

Det är bättre att liksom öva in sitt "tänk" istället, om nåt händer så ska man vara mer beredd på att hitta kreativa lösningar och minimera riskerna. Att fira sig ner längs en fasad är en högriskaktivitet, det finns antagligen ett dussintal andra sätt att evakuera som har lägre risk.

Brandsläckare är ju inte bara ett ord för en behållare med brandsläckningspulver utan även ett ord som används i restaurangbranschen om den som har arbetsuppgiften att lösa sånt som man inte hade planerat för. (Kanske finns i andra branscher med, vad vet jag)

För att hantera skarpa situationer bra så har man ju i första hand sig själv att kämpa med/mot. Hur fungerar man med rejält adrenalinpåslag? Hur lång tid tar det innan man inser att man behöver stanna upp och fundera över vad man håller på med? Det gäller att identifiera vad man måste göra ordentligt och sedan ta sig tiden att se till att det blir ordentligt gjort, även om pulsen bankar och tankarna rusar. Flera av mina starkaste minnen från naturupplevelser är just när man inser att nu löser jag det här annars går det åt helvete.

Det är väl skönt att vi har ett tryggt samhälle men jag tror att det vore bra för folk i allmänhet att testa sina gränser ibland. Jag tror man klarar mer än vad många (svenskar) tror men att man samtidigt är betydligt sämre på att tänka. I skarpt läge alltså.
 
Ja, en sak som jag i alla fall lärt mig i den här tråden är ju det här med räddningstjänstens inställelsetid. Jag har aldrig riktigt insett att de normalt kommer vara på plats inom 10 minuter. Nu har jag aldrig bott i nåt "höghus", jag har alltid bott i villa eller "radhuslägenhet", men det känns ju lite som att medvetenheten om hur snabbt räddningstjänsten är på plats kanske behöver utökas.

Hade den där Pauline vetat att de kommer vara där inom 10 minuter hade hon kanske inte känt sig tvingad att hoppa.

I just hennes fall var ju lägenhetsdörren också bortsprängd, det är en rätt ovanlig situation. Det framgår inte om balkongdörren var intakt, men om den var det så hade det ju bara varit att stänga den för att slippa röken som kom in från trapphuset.
 
Konstruerade katastrofscenarier är oftast vida svårare än verkligheten.
Det känns ibland skönt att bo med en fyrstegstrappa till ytterdörren.
 
Ja i en skarp situation gäller det ju att veta vad man ska göra.
Det är inte det att det skulle vara orealistiskt att fira sig ut från en balkong. Det är helt klart görbart, och i en situation där alternativen är att ta risken med att fira sig ut på ett sätt som inte skulle godkännas på en instruktörsexamination och att brinna inne så är ju valet lätt. I teorin.

Men det är ju inte så verkligheten ser ut i 99,9999% av fallen.
Om du verkligen är i ett läge där det är så akut att du inte kan vänta på räddningstjänsten så kommer du inte hinna rigga en firning heller.
Jag skulle inte fixa det. (och jag har riggat många firningar).
Inte om jag inte redan hade allting noga förberett på balkongen, dvs fast installerat och inövat.

Och om man nu behöver en fast installerad utrymningsväg från sin balkong... ja då finns det riktiga lösningar som höjer säkerheten betydligt mer än en DIY-variant.
 
Tråden är ett haveri när det gäller att hålla sig till ämnet.
Bästa lösningen tycker jag är att hålla sig till ämnet som ska anges i trådstarten enligt forumreglerna. Om inte det räcker kanske trådstartare ska börja ange vad som inte ska diskuteras. (För att inte strypa debatten kan någon av parterna i så fall öppna en tråd för att motarbeta själva idén, om det behovet finns.)

Firning på klätterrep som tråden handlar om har överdramatiserats enormt i tråden av de som hävdar att inte ens klättrare skulle fixa det i en nödsituation. Bilden dessa skribenter ger är inte representativ för vanliga människor. Problemet jag ser med detta är att det fredsskadade folket tappar ännu mer av tron på sin förmåga. (Och det kanske är målet för de som vill styra oss i galen riktning utan att någon säger ifrån?)

Som Kimkim skrev klarar ni mer än ni tror. Jag hoppas att fler från verkligheten kliver fram och inger hopp genom att berätta om vad som var möjligt för några årtionden sedan, och som är möjligt i andra länder.
 
För at fokusera på frågan, om man verkligen vill göra en bra lösning så kan följande funka.

Fäst ett rejält firningsankare en bit ut från balkongen och helst ett par meter ovanför (jag tycker det är ganska svårt att börja fira av från något som är placerat på samma höjd som en själv. Låt en tunn lina gå från firningsankaret till balkongen. I det fäster du sedan det rep du skall fira av från. Byt denna lina då och då då den kommer att exponeras för solljus. Du kan ju ha en lämplig statiskt rep fastsatt (sydd genom repändan och med krympslang över för att undvika att det kinkar) liggande i en väderskyddad låda på balkongen. Firningsankaret bör vara placerat mellan ev balkonger så att firningslinan inte ligger över balkonger som ligger nedanför.

Innanför balkongdörren/fönstret har du lämpliga selar med firningsattiraljer liggande typ en Pezel RIG. Och kan vid utrymning snabbt dra igenom firningsrepet, haka på repbromsen och segla elegant till marken.

Det är väl det där med att prata med fastighetsägaren om att fästa rejäla firningsankare i grannens vägg som kan bli ett problem, men med en borhammare löser man det enkelt;-)

 
Tråden är ett haveri när det gäller att hålla sig till ämnet.
Bästa lösningen tycker jag är att hålla sig till ämnet som ska anges i trådstarten enligt forumreglerna. Om inte det räcker kanske trådstartare ska börja ange vad som inte ska diskuteras. (För att inte strypa debatten kan någon av parterna i så fall öppna en tråd för att motarbeta själva idén, om det behovet finns.)

Firning på klätterrep som tråden handlar om har överdramatiserats enormt i tråden av de som hävdar att inte ens klättrare skulle fixa det i en nödsituation. Bilden dessa skribenter ger är inte representativ för vanliga människor. Problemet jag ser med detta är att det fredsskadade folket tappar ännu mer av tron på sin förmåga. (Och det kanske är målet för de som vill styra oss i galen riktning utan att någon säger ifrån?)

Som Kimkim skrev klarar ni mer än ni tror. Jag hoppas att fler från verkligheten kliver fram och inger hopp genom att berätta om vad som var möjligt för några årtionden sedan, och som är möjligt i andra länder.

Jag vet inte riktigt vad din agenda är, men den verkar ha väldigt lite med ursprungsfrågan att göra...
För protokollet vill jag intyga att jag inte på något sätt är ute efter att göra svenska folket mer fredsskadat, eller på ett ondskefullt sätt eljest begränsa någons förmåga.
Det enda jag (aningen envist) försöker inflika här är att det är ett väldigt stort steg mellan att ha kunskapen och utrustningen för att fira sig nedför en vertikal yta (bergsklippa eller husfasad) och att faktiskt utnyttja denna kunskap och utrustning till att öka sannolikheten att överleva i ett nödläge.

För det är väl ändå det som är syftet här? Att minska risken att skadas eller omkomma? Och då är riskerna med en vald metod relevanta. På samma sätt som jag ökar chansen att överleva zombieapokalypsen genom att försåtsminera hallen, men samtidigt markant ökar risken att skada mig själv eller andra när det INTE är zombieapokalyps.
 
För at fokusera på frågan, om man verkligen vill göra en bra lösning så kan följande funka.

Fäst ett rejält firningsankare en bit ut från balkongen och helst ett par meter ovanför (jag tycker det är ganska svårt att börja fira av från något som är placerat på samma höjd som en själv. Låt en tunn lina gå från firningsankaret till balkongen. I det fäster du sedan det rep du skall fira av från. Byt denna lina då och då då den kommer att exponeras för solljus. Du kan ju ha en lämplig statiskt rep fastsatt (sydd genom repändan och med krympslang över för att undvika att det kinkar) liggande i en väderskyddad låda på balkongen. Firningsankaret bör vara placerat mellan ev balkonger så att firningslinan inte ligger över balkonger som ligger nedanför.

Innanför balkongdörren/fönstret har du lämpliga selar med firningsattiraljer liggande typ en Pezel RIG. Och kan vid utrymning snabbt dra igenom firningsrepet, haka på repbromsen och segla elegant till marken.

Det är väl det där med att prata med fastighetsägaren om att fästa rejäla firningsankare i grannens vägg som kan bli ett problem, men med en borhammare löser man det enkelt;-)

Precis. För att firning från balkong som nödutrymning skall fungera i praktiken så krävs det fasta installationer. Och övning.
Det förstnämnda kommer fastighetsägaren att ha synpunkter på. Det sistnämnda kan leda till att grannarna ringer polisen.
 
Sjöräddningssällskapet, hemvärnet, fjällräddningen med mera tar ju emot volontärer. Då får man utbildning och får medverka i olika övningar. Det är troligtvis en vettig väg att gå om man vill öka sina chanser att avgöra vad som bör göras i en överlevnadssituation.
Vill man fokusera på just klättring finns det ju kurser i det.

Tyvärr passar inget av detta den som blir provocerad av säkerhetstänk och pragmatisk inställning till farliga situationer. Men för att inse sina begränsningar och förmågor samt få praktisk erfarenhet slår det nog att ha en binge utrustning för nödsituationer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
elfizz Tappad utrustning! Klättring allmänt 23
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
Utrustning till Nissedal Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.