Utrustning fjällvandring

Tjena!

Jag och min tjej ska ut på en längre vandring till sommaren/tidig höst. Behöver tips på utrustning, är (tyvärr) ganska insnöad på typ Haglöfs och Lundhags. Vill ha grejor av bra kvalitet helst utan fluorkarboner.

Vad jag behöver:

•Ryggsäck (gärna med fästpunkter så jag kan fästa mitt fiskespö där)

•Jacka
•Byxa
•Kängor
•Handskar
•Ett bra multiverktyg (det jag prövat har varit ganska dåligt).
•Kök
•Underställ

Tack på förhand!

Mvh Jens

Jens ryggsäck måste passa din kropp.

Listor och förteckningar finns här på utsidan om du söker.

Ju lättare grejor du vågar dig på ju njutbarare blir turen.

God fortsättning

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det enda verktygen jag behövt på sommarvandringar har varit en Micra, där sax och fil brukats. I skogen och vid kust har lite fler funktioner kommit till bruk.

Finns faktiskt billiga alternativ , dessa arbetsbyxor är tunna och lätta som friluftsvarianter http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/klader/byxor-och-shorts/byxor/arbetsbyxa-901880/

Köpte in till jobbet då jag måste kunna ha mc skydd under men var imponerad och köpte en hel hög även för friluftsbruk - fick ju 5 st för en under tusing.
Ganska ok kvalitetsmässigt , gick 600-750km i somras med dessa som enda byxor under 30 dygn.
Visst man kunde ju se lite slitage vid byxben så men med det priset som jag betalade 150 spänn så helt ok , även om ni får pynta 250 så är det ok.
Man får ju en hel låda i jmf mot märkesbyxor

Även fast jag är van Haglöfs användare tror jag att jag ska pröva Fjällräven Keb jacka och byxa, då Fjällrävens miljötänk tilltalar mig (fluorkarbonfri impregnering). Hur tror ni dessa står sig mot Haglöfs, Lundhags etc i kvalitet?

Mvh Jens

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips