Utan bil i Linköping

Hejsan!

Det är lite motsägelsefullt, men jag har märkt att det är lättare att njuta av naturen om man har tillgång till bil. Speciellt svårt blir det att komma ut lite spontant över helgen om man bara äger ett motorlöst fordon med två hjul. Jag har cyklat från Linköping till Omberg, men för en övernattning så blir cyklingen lite väl tuff.

Finns det någon som har ett tips på ett bra ställe att slå upp ett tält/tarp i närheten av Linköping? Helst i cykelavstånd från centrum (ca 20km). Viss vandring är alltid roligt, men det kräver att man kommer tillbaka till cykeln.

Jag letar alltså efter ställen att åka till på en lördag och sedan komma hem på söndagen, i vissa fall fre-sön.
Har kikat på att ta bussen också, nu på lördag tänkte jag ta en buss på eftermiddagen till Bjärka-Säby och sedan följa östgötaleden till Tinnerö och hem. Det ska vara ca 25 km, men det krävs att det finns en bra tältplats relativt tidigt. Synpunkter eller tips på liknande dygnsvandringar?

Tackåhej.
 
Det finns flera fina två-dagars-sträckor på Östgötaleden där du kan åka med buss till en startpunkt och åka hem från en annan. Du kan läsa om detta i min bok "Vandra i Östergötland".

Lycka till, Fredrik
 
Hejsan

En vandring som jag och min sambo gjorde får några år sedan va från Rimforsa till Linköping. Vi tog bussen till Rimforsa och följde sedan östgötaleden norr ut. Det finns en hel del ställen att tälta på längs vägen och det är en ganska mysig led att gå!

Sedan är östgötaleden lagd så att man kan ta bussen till en rad olika byar och samhällen där leden går igenom för att sedan vandra till nästa by för att där ta bussen hem. Kollektivtrafiken är ju ganska billig i Linköping också så det behöver inte bli dyrt!

Jag har varit utan bil i Linköping i snart 5 år och har hittat mängder av vacker natur!

hoppas att det hjälper lite!
MVH
 
Gick Bjärka Säby -> Linköping i Maj tillsammans med en polare. Vi åkte bussen (40 kr) från Rececentrum kl 10.30 på morgonen vilket resulterade i att vi började vandra från slottet i Bjärka runt kl 11.10. Vi tog två avstickare (vilka kan ses på kartan) till fornminnena där vilket tog ca 2 timmar.

Vi var hemma i Linköping kl 9 på kvällen, och då i slutet av tinneröetappen, om man räknar bort de 2 timmarna som vi kollade avstickare på så tar den delen av leden ca 8 timmar att gå, inklusive två längre matpauser och nån fika på vägen. En almännt lätt led att gå utan några större terrängsvårigheter. Kan tilläggas att ingen av oss är vana vandrare och att vi gick med ca 15 kg packning (hade tänkt att sova osv men blev inget).

Kan slutligen rekommendera detta som en dagsutflykt. Går även en tidigare buss om man vill komma iväg lite tidigare.
 
Går att ta sig med buss ner till Omberg ganska enkelt. Så tar man Omberg runt över en helg. Kanonfint med bra vindskydd, inte fullt lika gott om tältplatser dock.

Men som tidigare sagt, ta bussen så finns det massor med fina sträckor.
 
Hej!
Det beror lite på vad du är ute efter.
Det finns fina platser i Eklandskapet och det går alltid att ta delar av Östgötaleden.
Om du vill vara lite mer ensam så finns det fin skog och tjärnar kring Hult och Stjärnorp.
Det är ganska mycket hjort där så det lär prassla i skogen på natten :D
Följer man vägen vidare från Hult så är det väldigt fint däromkring. Det är ungefär 20km dit.
/nisse
 
Hej!
Det beror lite på vad du är ute efter.
Det finns fina platser i Eklandskapet och det går alltid att ta delar av Östgötaleden.
Om du vill vara lite mer ensam så finns det fin skog och tjärnar kring Hult och Stjärnorp.
Det är ganska mycket hjort där så det lär prassla i skogen på natten :D
Följer man vägen vidare från Hult så är det väldigt fint däromkring. Det är ungefär 20km dit.
/nisse

Ur föreskrifterna för Tinnerö eklandskap:

C. Med stöd av 7 kap. 30 § miljöbalken, om rätten att färdas och vistas inom reservatet, är det utöver vad som annars gäller inte tillåtet att:

......

4. tälta annat än på särkilt markerad och iordningställd plats;
 
Ur föreskrifterna för Tinnerö eklandskap:

C. Med stöd av 7 kap. 30 § miljöbalken, om rätten att färdas och vistas inom reservatet, är det utöver vad som annars gäller inte tillåtet att:

......

4. tälta annat än på särkilt markerad och iordningställd plats;
Är inte dessa platser fina då?

undrar HåkanF
 
Jag är inte medveten om att dessa platser ens finns. Och själv skulle jag på låglandet inte slå läger om det inte fanns en sjö eller källa i närheten.


På rak arm: vid sjön Skiren, nära Stjärnorps slottsruin finns ett fint ställe; följer man den privata vgen mellan Tullen och Skirstorp kan den uppmärksamme se en stig som leder ned mot detta ställe. Mitt vanliga badställe - gå upp förbi Kvarnstugan, gå till höger och in i skogen där vägen delar sig,
strax därpå till vänster ned mot sjön - kan i nödfall duga, men är ofta brötigt och rörigt. En plats som troligen är fin att slagga vid är Hallsjön, där det även finns vindskydd (OJMR) och eldplats. Hallsjön ligger ännu längre norrut från Linköpings centrum.


När jag gick från Bärka-Säby till Ulrika år 2006 passerade jag efter Sätravallen (av allt att döma en hemsk plats idag) en fin sjö invid Östgötaleden, med vindskydd och, OJMr, plats för ett tält.
Jag tror sjön heter Långsjön.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...