Uppsättninga av militärtält

Jag ska kolla så småningom i min jättegamla SoldIMatriel. Där kanske delarna till 20-mannatältet Tält 20 finns beskrivna...
 
Hittar bara SoldRMtrl.

Är rätt säker på att det fanns en "Soldat-Instruktion-Materiel" på min tid (bland alla Tyrannosaurusar).
 
Jag reste ett Tält 20 i förra månaden, vi var 2 man.
Visserligen var det 12 år sedan sist (för oss båda) men vi fixade det på kort tid.
Vi drog ut det som en cirkel, slog ner tältspiken (gummiklubba är bra) lite provisoriskt och korrigerade det hela då vi såg felen. Det enda bökiga var att på 2 man få in och resa spisen, men prblemet var mest att vi blev varma och att myggen knaprade på oss!

Men lite gott humör, så...
 
Kedja eller inte kedja

Först av allt är det idag mer undantag än regel att man överhuvudtaget får ut en sådan kedja. Sen är den anpassad till en gammal kamin och stämmer därför bara halvtaskigt och korrigeringar behövs ändå efteråt.
Beroende på vilken kamin ni har finns det vissa knep men även de bör anpassas efter den aktuella kombinationen duk och kamin.

Resning, om man börjar med att fästa öglan ett snäpp ut från öppningen på ena sidan och sedan jobbar sig mot öppningen eftersom den oftast kan ge problem annars dvs sätter fast denna nästan först(skall inte stäckas mer än att man når öglorna med armarna korsade framför bröstet) så får man hyfsad sträckning. Har dock här förutsatt att man lagt ut tältet och dragit ut det innan.
Sen kan man då beroende på skorstens längd, kamin m.m. vinna på att snurra tälttallriken något varv om det annars blir för spänt för att kunna resa kaminen. Blir också lite beroende på hur mycket justermån man har den ring som sitter längst upp runt skorstensröret. Men för att veta exakt hur det skall vara här måste man nästan sätta upp tältet och testa.

Vill du nu tvunget ha en kedja så res ert tält så det står riktigt bra och mät sen radien från centrum till ena tältstången och avståndet mellan två tältstänger. Och med avdessa mått skapar du en långbent triangel lämpligen med en stor ring i varje hörn. Dock kan du okså mäta och se hur symmetriskt just ert tält är kan variera rätt rejält. Och ingången stämmer inte med de andra tårtbitarna.

Hoppas ni får ordning på det.

Håkan
 
Tält 20

Ok, tält 20. Det håller jag med om. Låg vid KA 1, Vaxholm på pjäspluton. Kanske inte mest dygn totalt men procentuellt sett av den totala tiden så hade vi flest. Trivdes utmärkt med det, man slapp ju städa logementet varje dag.
 
Enlast är väll att provresa tältet några gånger. Sen går det väll av sig själv efter ett tag. I lumpen lärde man väll sig (iallfall vad jag minns) det hela helt enkelt genom att pröva sig fram. Om vi överhuvudtaget hade fått ut någon kedja så använde vi den iallafall inte.
 
Mormor

Jag har sett att när mormor reser sitt 20 mannatält använder hon inga mätlinor eller vrider på tälttallriken. Hon sträcker tältduken ordentligt i alla ringar släpper sedan efter 10 cm och slår ner tältpinnarna, det blir perfekt när hon reser det.Mormor hälsar att 12mannatältet reses på samma sätt och att man kan lägga en flat sten under spisen så den står stadigt och inte sjunker. Det går ochså att reglera höjden på tältet genom att flytta klämmringen på kaminröret , den bör sitta på andra eller tredje räfflan nedifrån räknat säger mormor.
 
Mezzner som vanligt, och förvånansvärt en flicka, Anna Sundström (hon har nog rest ett å annat tält med tanke på råden...), har kommit med de två tipps som i princip dödar ämnet!

Tekniken är lite olika mellan 12 och 20:manna, men vad jag vill elda på tråden med är hur få kamrater kan man resa tälten med, utan att de ska vara allt för åbäkigt...

Som rekord i lumpen, på pluton, har jag för mig att det låg på ca 45 sek från tältlåda till uppsatt, men då var det efter åtskillig träning!
 
"Uppsättning av militärtält" borde kunna bli en långkörare, eller vad säger FJS-Patric?

jag tycker att vi tar upp får få av de här riktigt viktiga sakerna.. men, men hur man sätter upp ett 20-manna tält är långt ifrån mitt kompetensområde då jag aldrig har satt upp något patrulltält större än 8-manna versionen, dessutom så bytte vi ut skiten mot UL versionen keron, visst fan saknade man kaminen i HB tältet..
 
Som fd officer i armén skall jag lära er alla en grej som ni inte riktigt verkar ha koll på.

Även om antalet som kan sova i tex Tält12 och Tält20 stämmer ganska bra överrens med verkligheten så står inte 12:an och 20:an för hur många som kan sova i tältet utan det står för den invändiga volymen i tältet.
Alltså 12 respektive 20 kubikmeter.

Fråga mig inte varför det är så (anser själv att det är korkat) men så är det egentligen. Dock så anser jag att det är enklast att kalla det 12-manna/20-manna tält.

När det i övrigt gäller att sätta upp tältet så är jag också inne på "Mezzners" linje. Man behöver släppa efter något vid pinnarna. Hur mycket man skall släppa efter är svårt att säga eftersom storleken på tälten kan skilja något. Det kräver lite träning och till slut går det att få ihop det.

//Peter
 
Kedja VS icke Kedja

Jag tror att båda läger kan ha rätt!
Mätkedjan fanns med i 20-tältets utrustning från början men har nog försvunnit under årens lopp,eftersom den sällan användes i praktiken. Metoden med mätkedja lärdes ut under grundutb,
men i fält använde vi för det mesta det sätt som beskrivs av Mezzner m.f.l.
Kedjan användes även i vissa fall som någon nämner för att torka kläder på,även om jag misstänker att den inte var ämnad för detta,

Fo.34 I 15 3:e Komp Stab.o.Tr. MC 78/79
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.